Sågverk (mindre)

Vandrande kedjesåg

6 inlägg 6652 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vandrande kedjesåg

Eric H  
#226285 Jag har en Logosol M5, med elektrisk såg E5000. Ofta vandrar sågen lite, vanligen höjer sig spetsen på svärdet. Brädan ser ut som en propeller. Jag provar med att slipa om kedjan och byta svärd, det brukar förbättra resultatet en stund, men ofta blir det snett efter ett tag igen.
Slipar jag fel eller glappar det någonstans? Jag använder vanligtvis 40 cm svärd och pico-kedjor.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Vandrande kedjesåg

Tosca  
#226290 Ämnet har varit uppe förr, sök på slipning av sågverk eller något sådant så borde du hitta mer.

Avatar Fallback

Re: Vandrande kedjesåg

Rolfnilsson400  
#226974 Blir svärdet fort snedslitet, troligen för dålig smörjning.

Är svärdet rätt justerat, parallellt med linjalen?

Avatar Fallback

Re: Vandrande kedjesåg

Eric H  
#227051
Rolfnilsson400 skrev:Blir svärdet fort snedslitet, troligen för dålig smörjning.

Är svärdet rätt justerat, parallellt med linjalen?



Ja, svärdet sitter rakt. Brädan blir rak i början, sen böjer svärdet uppåt ju längre jag kör. Kan det bero på svärdet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vandrande kedjesåg

totte  
#227061 Har du kollat att du har exakt lika längd och vinklar på tänderna på båda sidor på kedjan. Och att svärdets kant inte är snedsliten, som Rolf påpekade.

Avatar Fallback

Re: Vandrande kedjesåg

Sti  
#227070 Har du kontrollerat/justerat stockhyllan? Är båda hyllorna vinkelrät emot bordet/linjalen
och parallell med varandra?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).