Trädfällning (arborist)

Motorsågskörkort frågor

16 inlägg 29447 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorsågskörkort frågor

håkan100  
#226817 En fråga om motorsågskörkortet, måste man ha det? Jag undrar om någon kan förklara vad som gäller ang motorsåg och röjsåg och körkort. Kan jag hugga och röja på min egen mark utan några körkort på dessa sågar?
Kan min farbror hugga sin egen ved på min mark utan motorsågskort?
Kan min svärfar eller farbror hjälpa mig med röjning utan röjsågskort?
Har nämligen hört att det är jag som sitter i klistret om olyckan är framme och man inte har motorsågskörkort!
Ursäkta de många frågorna, hoppas vi kan bena ut alla.
Tacksam för svar



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkortet

JD 2006  
#226818 Finns väl inget "kort" på röjsåg vad jag vet iaf.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkortet

strombom2  
#226821 Det finns väl RA och RE på röjsåg, den ena är för att röja sly och gräs och det andra är för röjning i skogen, lite väl larvigt kanske men byråkratins ord är arbetarnas lag.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkortet

Rolfnilsson400  
#226827 Du är i klistret oberoende av körkort, du har arbetsgivaransvar när någon annan hugger/röjer i din skog.
Det kvittar om du betalar eller inte.
Det enda du kan ge bort är avfall som ligger på ett hygge och inte behöver tas bort.
Vid allt arbete som du skulle behöva betala för om någon annan för att utföra räknas du som arbetsgivare med fullt arbetsgivaransvar.
Ska du klara dig när din farbror eller svärfar hugger ved, gör upp ett kontrakt och sälj veden på rot till ett rimligt pris. De blir då egna entreprenörer och du kanske slipper ansvaret.
När de är klara och allt gick bra kan ni riva kontraktet.
http://www.lrf.se/PageFiles/6222/Riks19-10.pdf
http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=3487

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkortet

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226945 Arbetsgivaransvaret har dock vissa undantag. Enligt 3:e paragrafen i http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf :

3 § Arbetsgivaren har ansvaret för att dessa föreskrifter följs. I 1 och 3 kap.
arbetsmiljölagen (1977:1160) finns bestämmelser om skyldigheter i vissa
avseenden för andra än arbetsgivare. Dessa föreskrifter ska i tillämpliga
delar även gälla dessa personer.
Arbetsgivare som utför arbete för egen räkning och den som ensam
eller gemensamt med familjemedlem driver yrkesmässig verksamhet utan
anställd undantas från bestämmelserna i:
1. 5–7 §§,
2. 10 §, Bilaga B om
– ensamarbete, punkt 2,
– instruktioner för arbetet, punkt 3.1 och punkt 4.4, första meningen, och
– kommunikation mellan arbetstagare, punkt 4.4, andra meningen, samt
3. 16–18 §§.
Undantagen i andra stycket gäller dock inte den som använder en motorkedjesåg
eller en röjsåg på ett gemensamt arbetsställe eller inom byggnadsoch
anläggningsarbete.
Av 1 kap. arbetsmiljölagen framgår att lagen i vissa fall även tillämpas för
andra än arbetstagare. Dessa föreskrifter ska i tillämpliga delar även gälla
dessa personer.


"Familj är tydligen tolkningsbart. Den här artikeln uppger sig citera Säker Skog http://www.lantbruk.com/skog/skogsagarn ... aga-sakert men där har jag inte hittat någon tolkning av vad som är "familjemedlem".

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkortet

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229335 I kolumnen till höger i den artikeln som th citerade så stod det så här:

Den självverksamme skogsägaren behöver ej motorsågskörkort vid arbete i den egna skogen.
Om han eller hon däremot hjälper en annan skogsägare krävs motorsågskörkort. Då krävs det att båda har motorsågskörkort.
En familjemedlem - barn över 18 år eller förälder - får också använda motorsåg på fastigheten utan motorsågskörkort. Till familj räknas normalt inte till exempel bror eller svärson.
Barn under 18 år är minderåriga och då krävs utbildning samtidigt som de inte får jobba ensamma vilket i praktiken innebär att även skogsägaren, föräldern, ska ha motorsågskörkort.
Även person som varaktigt bor i hushållet får använda motorsåg på fastigheten utan motorsågskörkort. Men för att räknas till hushållet ska man bo i samma hus som fastighetsägaren.

Om detta är en riktig tolkning av "familj" vet jag ju inte men det låter ganksa rimligt. Vi kommer inte få veta exakt vad som gäller förrän om det kommer upp i domstol.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkortet

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229336 Om jag skulle svara på dina frågor så skulle jag säga så här:

För att köra röjsåg krävs inget körkort, även om det finns ett sådant. Så här spelar det ingen roll om man är släkt eller familj.

Om din svärfar eller farbror kör motorsåg på egen hand i din skog (utan att du är med) så gäller det som andra har skrivit innan: skriv kontrakt så klarar du dig säkert.
Hugger ni däremot tillsammans måste både du och han ha körkort. För svärfar eller farbror ingår nog inte i begreppet familj.


Trist att vi inte har samma betydelse av ordet familj som i Grekland och Italien... då hade ju hela klanen fått såga. :)

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkortet

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229354
Ekhagas trädfällning skrev:Om din svärfar eller farbror kör motorsåg på egen hand i din skog (utan att du är med) så gäller det som andra har skrivit innan: skriv kontrakt så klarar du dig säkert.


Du menar att om man skriver kontrakt på att sälja träden på rot till den som vill ha ved, och skriver in en summa på 1 kr / träd eller något så klarar man sig??
Stämmer det verkligen? har hört att man inte kommer från ansvarsfrågan vid ev. olycka ändå...
Och vad skall man skriva för att det skall gälla?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkortet

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229361 Jag är inte helt säker men jag citerar Rolf:

Rolfnilsson400 skrev:Ska du klara dig när din farbror eller svärfar hugger ved, gör upp ett kontrakt och sälj veden på rot till ett rimligt pris. De blir då egna entreprenörer och du kanske slipper ansvaret.
När de är klara och allt gick bra kan ni riva kontraktet.


och så tänker jag högt:
När jag kommer och fäller ett träd på en tomt som professionell trädfällare så blir jag ju ansvarig för alla olyckor och skador. Oftast har vi inte skrivit ett kontrakt men vi har ett muntligt. Jag tänker om man skriver kontrakt med den som avverkar så borde den personen bli som en entreprenör och därmed sin egen och därmed ansvara själv för skador och olyckor.

Hur det ska formuleras vet jag inte men jag tror inte det krävs någon speciell formulering.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkortet

anersimyra  
#229363 För övrigt verkar kravet på motorsågskörkort hålla på att luckras upp, många frågar sig om andra utbildningar inte borde räcka. Angående "Arboristutbildningar" hänvisar AMV till säker skog, dom hänvisar i sin tur tillbaka till AMV. En kommun där jag lagt anbud på skogstjänster, har tilldelat åtminstone ett företag uppdrag där personalen saknar motorsågskörkort. Vidare ansåg en inspektör från AMV att Sthils och HVA:s orangea färger räcker i varselhänseende, kläderna behöver alltså inte vara varselklassade. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkortet

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229365 Att en kommun ger jobb åt ett företag som inte har motosågskörkort säger ingenting. För det första kan det bero på okunskap hos beställaren på kommunen. Och sedan är det inte kommunens ansvar att se till att alla på den firman har rätt kompetens utan det är arbetsgivaren på den firman som är ansvarig och därmed åker dit.

Sen får vi se var det landar vad gäller varselfärg på överkroppen. Men jag vet att den officiella linjen som AMV har är att man ska ha jacka som uppfyller kraven för EN 471. Så säger Säker skog också. Både Hq och Stihl har också tagit fram jackor som uppfyller kraven. (visades på Elmia Wood)

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkortet

anersimyra  
#229368 Jodå kommunen har det fulla ansvaret för att entreprenörerna har adekvat utbildning, särskilt som detta ställs som krav i upphandlingen. Anledningen till "habrovinken" är att utbildad personal enligt upphandlingskraven inte går att få tag på, upphandlingen bryter alltså mot lagen om offentlig upphandling. Var vi hamnar i slutänden återstår att se, det är många som har synpunkter på detta, intressant blir att höra Vad AMV och säker skog har att säga om detta.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkortet

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229376
Ekhagas trädfällning skrev:Jag är inte helt säker men jag citerar Rolf:

Rolfnilsson400 skrev:Ska du klara dig när din farbror eller svärfar hugger ved, gör upp ett kontrakt och sälj veden på rot till ett rimligt pris. De blir då egna entreprenörer och du kanske slipper ansvaret.
När de är klara och allt gick bra kan ni riva kontraktet.


och så tänker jag högt:
När jag kommer och fäller ett träd på en tomt som professionell trädfällare så blir jag ju ansvarig för alla olyckor och skador. Oftast har vi inte skrivit ett kontrakt men vi har ett muntligt. Jag tänker om man skriver kontrakt med den som avverkar så borde den personen bli som en entreprenör och därmed sin egen och därmed ansvara själv för skador och olyckor.

Hur det ska formuleras vet jag inte men jag tror inte det krävs någon speciell formulering.


Men när du tar ner träd har du F skatt, när farbror Rune köper träden har han inte F-skatt utan gör det som privatperson, och då hävdar en del att du har arbetsgivaranvaret...
Anledningen till att jag frågar är att jag hört både och, inte helt klarlagt vad som verkligen gäller...
Var aktuellt här för många årsen, då var det bara försäkringsfrågan, och då var rekomendationen att ta en medhjälparförsäkring, och att man då klarade sig, ett köpekontrakt var inte värt något alls...
men reglerna har säkert ändrats sen dess..

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkortet

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229377 Ja det har du ju en poäng i det där med F-skatt. Ja, jag vet inte riktigt!!!

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkortet

anersimyra  
#229379 Om "farbror Rune" köper ett parti massaved av mig, som han sen bearbetar på mina ägor, måste det väl ändå vara han som ansvarar för sig själv kan tyckas, transporterar han bort virket är ju saken klar. Att sälja t.e.x en plåt och låta kunden bearbeta den i min verkstad känns mer tveksamt, sannolikt skulle jag ha ett arbetsgivareansvar i det läget. Jag vet att om jag t.e.x lånar ut utrustning till en privatperson, och den personen kommer till skada p.g.a utrustningen så har jag ett ansvar, jag kan komma att likställas med tillverkare av utrustningen. "Fällorna" är många, och väl värda att kolla upp innan man hamnar i dom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).