Motorsåg och handhållet

Kolvringar - enkel eller dubbel?

21 inlägg 11503 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kolvringar - enkel eller dubbel?

Rollomatic  
#226683 Har länge funderat över varför HVA envisas med att köra enkel kolvring på sina maskiner? Kan självklart förstå att det blir billigare med en ring men det kan inte vara hela förklaringen. Sunda förnuftet säger ju att det borde vara bättre med två ringar. Stihl har ju sedan lång tid kört dubbla ringar oavsett det är hobby eller proffs och det borde ju finnas en god anledning. En kvalificerad utredning i denna fråga behövs :ugeek:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kolvringar - enkel eller dubbel?

jonaxe  
#226686 Mindre vikt ;) (hehe)

Användarvisningsbild

Re: Kolvringar - enkel eller dubbel?

Rollomatic  
#226687
jonaxe skrev:Mindre vikt ;) (hehe)

Nja, tror inte att det räcker som förklaring tyvärr...

   TS
Avatar Fallback

Re: Kolvringar - enkel eller dubbel?

jonaxe  
#226688
Rollomatic skrev:
jonaxe skrev:Mindre vikt ;) (hehe)

Nja, tror inte att det räcker som förklaring tyvärr...


haha njaa

Användarvisningsbild

Re: Kolvringar - enkel eller dubbel?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226691 Kolvringen är ett kärt debatterat ämne.
Gas tryck, värmeavledning och en viss styrande effekt.

Har kört 444 utan kolvring.
Fanns en tid då det inte exporterades såg pga att HVA hade en ring. Då klövs en ring till två super tunna... Sen såldes de igen. Det var ingen hit tror jag, för alla jag sett har ringarna suttit fast i kolven.

Värmeavledande egenskap torde vara den viktigaste uppgiften efter avdelning av tryck.
Det finns stort sett alltid ett övertryck och ett undertryck antingen över eller under ring beroende på vilken takt det är.

Även Stihl har haft 1 ring och har nog på mindre såg fortfarande.

Jag har sett lika många skurna och satta ringar oavsett om det är en eller två i de modeller man ser bägge i.

Användarvisningsbild

Re: Kolvringar - enkel eller dubbel?

Rollomatic  
#226695 Ok, "Mange" jag hänger med till viss del. Men ingen tillverkare kan ju montera dubbla ringar utan anledning, eller hur? Varför göra sig besväret om en ring är lika bra liksom??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kolvringar - enkel eller dubbel?

totte  
#226720 Svårt att svara på faktiskt. Även Jonsered före Eluxtiden hade en ring, t ex 49, 451 och 510SP och diverse efterföljare till 510 som 520SP, 535, m fl som visserligen var Eluxägda då men som var Jonsered-konstuktionen från 510:an.

En nackdel med endast en ring är att det blir lite känsligare för slitage, när ringen blir tunnare så ökar gapet mellan ändarna och det blir kompressionsförluster. Har man två ringar med förskjutna gap blir effekten av det mycket mindre.

Skulle tro att enda sättet att få ett klarare svar är att få tag på någon som arbetat med konstruktion av motorsågsmotorer.

Användarvisningsbild

Re: Kolvringar - enkel eller dubbel?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226741
Rollomatic skrev:Ok, "Mange" jag hänger med till viss del. Men ingen tillverkare kan ju montera dubbla ringar utan anledning, eller hur? Varför göra sig besväret om en ring är lika bra liksom??

Klart dom kan.
Det handlar mer om övertygelse än annat eftersom det funkar lika bra i praktiken om det är en eller två. Tjocklek och material är av betydelse likaså kvalité, men inte antal verkar det som. I äldre såg hittar man tre fyra med.

Användarvisningsbild

Re: Kolvringar - enkel eller dubbel?

totte  
#226753 Det kan handla om rena marknadsskäl också, Mange skrev: "Fanns en tid då det inte exporterades såg pga att HVA hade en ring. ". Tror man att det är viktigt på de marknader man främst har så sätter man nog dit en ring till.

Användarvisningsbild

Re: Kolvringar - enkel eller dubbel?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226784 Lite intressant var att en ring är bättre än två i totalt samma tjocklek.

Användarvisningsbild

Re: Kolvringar - enkel eller dubbel?

Kse  
#226812 En ring ger väl minder friktion men mer läckage, har oxå läst att en ring gynnar effekten när varvtalet blir högt, tror det var över 8000 rpm.

http://www.2strokeheads.com/tech4.htm

Användarvisningsbild

Re: Kolvringar - enkel eller dubbel?

traktorz  
#226844 Så två kolvringar medför högre friktion och därmed sämre varvvillighet. Därför hittar man inte heller funktionen RevBoost som hos Husqvarna på sågar annat än med just en ring.

Kan dock tänka att med två kolvringar erhålls en något högre kompression och därmed högre effekt, men kanske inte nödvändigtvis med samma rappa motorkaraktär.


Däremot hos en 4-taktare och speciellt för en betydligt lågvarvigare dieselmotor är förutsättningarna betydligt annorlunda.

Användarvisningsbild

Re: Kolvringar - enkel eller dubbel?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226846 En ring ger mindre friktion kanske, men i samma set oxå mindre värmeavledning.
Läckaget är nog inte mer på en än två om man tänker på öppningen mellan ändarna.
Gastryck går lika fort genom en passage som två. Det är inte som vätska.
Det är ett visst gas tryck runt kolv likaså en oljefilm förhoppningsvis.

Varv villighet har jag inte märkt skillnad på, inte heller antal ringar.

Finns varv villiga såg med två ringar, även i större kubik.

Användarvisningsbild

Re: Kolvringar - enkel eller dubbel?

Peteflamingstar  
#226919 Svaret finns kanske helt enkelt i tradition och de enskilda fabrikanternas (och deras konstruktörers) övertygelse. Finns säkert många liknande exempel från andra grejer! T.ex varför körde Opel med 6-voltssystem en bra bit in på 60-talet när flera andra gått över på 12V? Varför har BMW fortfarande bakhjulsdrift!? Osv... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kolvringar - enkel eller dubbel?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226941
totte skrev:Svårt att svara på faktiskt. Även Jonsered före Eluxtiden hade en ring, t ex 49, 451 och 510SP och diverse efterföljare till 510 som 520SP, 535, m fl som visserligen var Eluxägda då men som var Jonsered-konstuktionen från 510:an.


Peteflamingstar skrev:Svaret finns kanske helt enkelt i tradition och de enskilda fabrikanternas (och deras konstruktörers) övertygelse.


Det senare stämmer nog väldigt bra. Jag har för mig att 451 och 510 konstruerades av samma person.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).