Motorsåg och handhållet

Piratkopior på motorsågar!

131 inlägg 51398 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

Brummel  
#226502 Vad kostar en Piratkopia på en Stihl eller Husqvarna? Snackar vi om en 10-del av orginalpriset? Rolexkopior kan man ju köpa för en hundring!
Funderar på att köpa en piratkopia på en Husqvarna om jag hittar någon under 1000:-

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

Mäki  
#226518
Brummel skrev:Vad kostar en Piratkopia på en Stihl eller Husqvarna? Snackar vi om en 10-del av orginalpriset? Rolexkopior kan man ju köpa för en hundring!
Funderar på att köpa en piratkopia på en Husqvarna om jag hittar någon under 1000:-

Varför skall du köpa en kopia och stöda dom som luras när du kan gå in i
vilket varuhus som helst och köpa en billig Kina såg. Du får ju samma sak oavsett.

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

totte  
#226562 Håller med Mäki, köp åtminstone nåt som inte utger sig för att vara nåt annat än det är. Det är illa nog att det säljs såna usla sågar, men det är i alla fall inte rent juridiskt bedrägeri.

Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226569 Jag tycker att någon återförsäljare kunde visa på en piratkopia vid någon mässa så folk kan se och känna på skillnaden mellan en som är original och en piratsåg. Då kan dom också ge tips på vad som skiljer dom åt. Bör vara lätta att peka på kvalitetsbrister jämfört med en original.

Det borde väl vara i dom stora tillverkarnas intresse att tillhandahålla information om piratkopiorna till sina återförsäljarna. Kan dom ge dom reklamunderlag så kan dom väl ge dom en DVD som dom kan visa för kunderna om dom inte har en såg att visa upp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

T Landström  
#226573
T24X4 skrev:Jag tycker att någon återförsäljare kunde visa på en piratkopia vid någon mässa så folk kan se och känna på skillnaden mellan en som är original och en piratsåg. Då kan dom också ge tips på vad som skiljer dom åt. Bör vara lätta att peka på kvalitetsbrister jämfört med en original.

Det borde väl vara i dom stora tillverkarnas intresse att tillhandahålla information om piratkopiorna till sina återförsäljarna. Kan dom ge dom reklamunderlag så kan dom väl ge dom en DVD som dom kan visa för kunderna om dom inte har en såg att visa upp.


Vad är det dom säger...
All reklam är bra reklam...även om den är dålig...

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

anersimyra  
#226575
T24X4 skrev:Jag tycker att någon återförsäljare kunde visa på en piratkopia vid någon mässa så folk kan se och känna på skillnaden mellan en som är original och en piratsåg. Då kan dom också ge tips på vad som skiljer dom åt. Bör vara lätta att peka på kvalitetsbrister jämfört med en original.

Det borde väl vara i dom stora tillverkarnas intresse att tillhandahålla information om piratkopiorna till sina återförsäljarna. Kan dom ge dom reklamunderlag så kan dom väl ge dom en DVD som dom kan visa för kunderna om dom inte har en såg att visa upp.
Dom kanske går SKITBRA :surp: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

Tosca  
#226580 Mange har väl några som han fått in från kunder.
Han kanske skulle dra med några till Elmia?

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

johan eriksson  
#226584 Lite filmer om "piratkopior"





En från Stihls eget testlabb

Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

Tosca  
#226585 I vissa länder är det ju straffbart att inneha piratkopior, något mindre glada fyndare av märkesvaror upptäckt lite för sent.

Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226592
anersimyra skrev:
T24X4 skrev:Jag tycker att någon återförsäljare kunde visa på en piratkopia vid någon mässa så folk kan se och känna på skillnaden mellan en som är original och en piratsåg. Då kan dom också ge tips på vad som skiljer dom åt. Bör vara lätta att peka på kvalitetsbrister jämfört med en original.

Det borde väl vara i dom stora tillverkarnas intresse att tillhandahålla information om piratkopiorna till sina återförsäljarna. Kan dom ge dom reklamunderlag så kan dom väl ge dom en DVD som dom kan visa för kunderna om dom inte har en såg att visa upp.
Dom kanske går SKITBRA :surp: :lol: :lol:


Ja varför inte.... Dom borde bli bättre och bättre så det är bara en tidsfråga innan det dyker upp någon som är riktigt bra :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226608
T24X4 skrev:Dom borde bli bättre och bättre så det är bara en tidsfråga innan det dyker upp någon som är riktigt bra :lol:



Mindre troligt... Det som kostar är det vi tycker ger en bra såg och ska de göra dem bra blir de inte så billiga...

Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226654 De kostar oxå att utveckla nya produkter att bara kopiera i sämre material är betydligt billigare

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

T Landström  
#226656
Mange skrev:
T24X4 skrev:Dom borde bli bättre och bättre så det är bara en tidsfråga innan det dyker upp någon som är riktigt bra :lol:



Mindre troligt... Det som kostar är det vi tycker ger en bra såg och ska de göra dem bra blir de inte så billiga...



Fanns det inte en kinakopia på en ABU rulle som åkte dit... ;)
Dom blev stämda av ABU och åkte dit...

Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

Fridolf  
#226664 Att det är ett gissel när folk försöker lura på en piratkopior kan nog de flesta hålla med om. Men om man är medveten om vad man köper så kan en "kinasåg" vara nog så prisvärd som en märkessåg. Javisst, de håller inte samma kvalité som t.ex. Stihl och Husqvarna men att alla "kinasågar" bara skulle vara skit vet jag inte om jag håller med om.

Jag köpte en sprillans ny Stihl-liknande Kinasåg på Tradera för några år sedan. Tror att jag gav 1000 kr med frakt. Säljaren försökte inte lura mig på något sätt och jag var väl medveten om vad jag köpte för något. Jag har sedan tidigare en Husqvarna 351XPG och tänkte att det ibland kunde vara bra att ha en reserv såg.

Den nya kinasågen är naturligtvis inte i klass med Husqvarnan men inte är den så långt efter heller. Förstår om de etablerade fabrikanterna börjar känna sig oroliga. :wink: Är man bara införstådd med vad man köper så kan man själv avgöra om det fyller ens behov eller ej. Hur som helst så för det pris jag gav så är jag nöjd med den som andrasåg. Sen får vi väl se hur länge den håller.

Antar att alla rättrogna, märkes-religösa nästan fått hjärtinfarkt nu när jag försvarart kinasågarna. :grin:

Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226665 Så länge det inte står ett märkesnamn på en piratkopia så tycker jag inte att det är någon fara. Bara för att den påminner om ett känt märke men har ett annat namn så tycker jag inte att det är någon fara. Skulle man resonera så bör alla biltillverkare vara piratkopior. Alla liknar varandra nu ingen har en egen design som på 60 och 70 talet.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).