Motorsåg och handhållet

Ojämn tomgång 242xp

46 inlägg 23728 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ojämn tomgång 242xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226484 Brumsten. Visar det sig under test?

Jag har haft många som jag bytt nål på då de visat sig inte vara täta.
Någon har efter rengöring blivit tät, men flertalet har ändrat form i spets och inte slutit tätt konsekvent.
Senast redigerad av Mange tor 23 maj 2013, 20:42, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång 242xp

kallen  
#226486 Har bytt följande.

Vevstakspackningar
Stift
Allt invändigt i förgasaren
Bränslefilter
Bränsleslang (tror jag)

Ska kolla avståndet mellan svänghjul och tändspole det har jag inte tänkt på och byta bränsleslang för att vara säker på att den är hel. Minns inte om jag bytte den.
Om det är förgasaren går det med vilken som av de du listade? Har en känning där jag tror jag kan finna en bättre begagnad. Vad kostar annars en ny förgasare ungefär?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång 242xp

Brumsten  
#226491 Du ska HDA-98.

Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång 242xp

Brumsten  
#226495 Svar på Manges fråga, vid provtryckning av förgasaren via slangnippeln är det endast nålventilen som belastas.
För att testa förgasaren mera ingående får man tillverka ett specialverktyg.
Man börjar med en snabbtving med en tryckyta som täcker förgasarens in och utloppssida.
Limma gummiduk över hela ytan på båda tryckytorna.
Borra sedan ett hål utifrån snett in mot centrum på ena tryckytan, jag borrade på den rörliga den rörliga sidan
på min. Använd en borr med diameter som motsvarar diametern på en slangnippel från en förgasare, 3-4 mm.
Kläm fast förgasaren mellan tryckytorna. Ta bort huvudmembrenet, sen kan du trycktesta och vacumtesta.
Det är ganska intressanta resultat man kan få fram. Lägg lite vätska på reglersidan när du provtrycker så är det lättare och se var det läcker.
Lycka till med tillverkningen.

Användarvisningsbild

Re: Ojämn tomgång 242xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226501 Detta ska provas!
Fattar jag detta rätt är det själva huset som trycks. Borde bli samma effekt som när man provtrycker motor med förgasare monterad då? Blockad mellan filterhus o förgasare och i utblås.

Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång 242xp

Brumsten  
#226509 Du får färre felkällor med denna metod, förgasaren är ju oftast demonterad vid felsökning.

Användarvisningsbild

Re: Ojämn tomgång 242xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226523 Jo, det klart. Har testat ett antal på plats för o övertyga mig själv att de är täta nog..

Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång 242xp

kallen  
#226530 Går det att utläsa någonstans på förgasaren vilket art nummer den har?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ojämn tomgång 242xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226532 Står stämplat på husets sida.

Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång 242xp

kallen  
#255530 Nu är det den här sågen igen. Har använts mycket sparsamt senaste året men nu i helgen var tanken att den skulle få känna på kvist. Men problemet är att sågen går 1-2 träd sen bara den stannar och går inte att få igång igen på nån timma.

Kollade över lite igår kväll och startade och gjorde riktig finjustering av förgasaren samt kontrollerade avståndet mellan sväng och tändspole. Men i morse var det samma visa igen. Går hur bra som helst i 5 minuter sen är den död.

Tror inte på lufläckage denna gång den går allt för fint när den går och svarar ögonaböj på förgasarskruvning.
Kan det vara tändspolen? Som det ser ut är de 2 spolar på 242?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång 242xp

tallen100  
#255539 Låter som tändspolen, det brukar bete sej så att den går fint tills den blir varm å sän är det stopp.

Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång 242xp

Brumsten  
#255729 Hej, det mesta tyder på att cylindern är utsliten, när motorn blir varm så blir den otät mellan kolv
och cylinder med kompressionsgenomslag som följd.
När motorn fått kallna och värmen i cylindern avtagit blir den tätare igen.
Kolvringen orkar inte täta motorn när den blir varm.
Kolla om kolvringen är sliten, men jag tror att du måste byta kolv och cylinder.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång 242xp

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265963 Lånar tråden då jag mekar med en 242 jag med. Jag har packat om förgasasaren och inte gick den bättre för det. Kollade packningen på kopplingssidan och den ramlade i bitar bara man petade på den, ett under att den gick med den! Nya gick på 180 kr så då kan jag prova i alla fall tänkte jag.

Hur får ni loss drevet till oljepumpen från vevaxeln? Jag har pumpdrev i mässing, och det går ju inte att få packningen över det. Provat att värma lite och bända så gott det går, men det sitter fast. Man vill ju inte skada gängorna på det..

Tips mottages tacksamt!

Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång 242xp

Jocke91  
#266012
Jesper skrev:Hur får ni loss drevet till oljepumpen från vevaxeln? Jag har pumpdrev i mässing, och det går ju inte att få packningen över det. Provat att värma lite och bända så gott det går, men det sitter fast. Man vill ju inte skada gängorna på det..

Tips mottages tacksamt!


Om du känner någon som håller på med att svarva eller liknande så går det att få en avdragare tillverkad som du gängar på drevet. Jag fick en gjord och det funkade bra på min 242a.

Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång 242xp

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267046 Sitter drevet enbart pressat på axen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).