Skogsröjning

Röja på bästa sätt?

26 inlägg 21113 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röja på bästa sätt?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226243 Ska du förröja till förstagallring så är jag skeptiskt till kedjeröjsågen. Stubbarna blir höga och sneda och det är inte kul när maskinerna kommer. Med en riktig röjsåg och 225 klinga fäller du träd som är 15 cm i rotskäret om du skulle vilja.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röja på bästa sätt?

axwell  
#226246 Väntade längre än väntat på tipset om kedjeröjare, det självklara valet.
De kallades "midjeröjare" vid introduktionen, därför tror många att stubbarna måste bli högre än med klinga.

Åtkomligheten är så mycket bättre än med klinga inkl. skydd, så det är lättare att få till riktigt låga stubbar där det känns motiverat.

Avatar Fallback

Re: Röja på bästa sätt?

clasandre  
#226258 Håller med axwell!

Man kan ju lätt välja hur lång stubbe man gör! :) justera snöret sen är det bara att börja jobba! :)

Användarvisningsbild

Re: Röja på bästa sätt?

JensSkoog  
#226269 Bara ett problem med kedsågen - den er oerhørd dyr! Tycker jag har klarat mig bra med mina två røjsåger, en Stihl och en Jonsered. Med lite konsentration klarar man å gøra stubborna korta, så dom inte hindrar.

Avatar Fallback

Re: Röja på bästa sätt?

frågande och vetande  
#226284 Tack för all god respons! kan nog meddela att det troligtvis kommer bli ett inköp av både "kedjeröjsågen" husqvarna 535FBx, och deras röjsåg 545 FXT med 225 "strand" klinga. Då blir det lätt att ta det som känns bäst för respektive bestånd och med tanke på dess efterkommande åtgärd. Känns som man kommer vara bra rustad för det mesta för att gå framför gallringarna.

Och detta tack vare er hjälp!.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja på bästa sätt?

clasandre  
#226301 Om du köper båda kommer du ha en fin maskin park! :)

Avatar Fallback

Re: Röja på bästa sätt?

Skogsöga  
#226628 Vore jag i din sits skulle jag definitivt satsa på en kedjeröjare. Nu har jag tyvärr en alldeles för bra klingsåg att köra skiten ur först, här nöts allt gammalt ut innan det skaffas något nytt. Men den som väntar på nåt gott.... väntar oftast för länge.

Avatar Fallback

Re: Röja på bästa sätt?

superglue  
#226644 JAg frågar igen jag, vad är så mycket bättre med en kedjeröjare än med en klingsåg? Högre stubbar och långsammare röjning är allt jag se med en kedjeröjare.

Avatar Fallback

Re: Röja på bästa sätt?

Johan$$on  
#226666
superglue skrev:JAg frågar igen jag, vad är så mycket bättre med en kedjeröjare än med en klingsåg? Högre stubbar och långsammare röjning är allt jag se med en kedjeröjare.

Enda fördelen jag ser i en förröjning är att det blir lite lättare att ta bort stora sprötkvistar och dela på dubbelstammar eftersom det inte kräver att man är lika skicklig på att hantera sågen som när man gör det med en röjsåg.

Ska man arbeta snabbt och effektivt har en kedjesåg inget i en förröjning att göra.

MEN är man en glad amatör som inte är så duktig på att hantera en röjsåg och gärna lägger ned lite extra tid och strävar efter hög kvalitet på skogen kan det ju absolut finnas en poäng med att köpa en kedjesåg.

Användarvisningsbild

Re: Röja på bästa sätt?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226748 Tänkte bara inflika jag kör med 200 klinga och det går att fälla träd som är 15 cm i rotskäret med den. Har nog tagit grövre också. Men som sagt inget att rekommendera...

Jag tror också att klingröjsågen är snabbare än kedjeröjsåg.
Framför allt filas den snabbare och slipper söl med kedjeolja

:D :D :D

Avatar Fallback

Re: Röja på bästa sätt?

Martin_G  
#228427 Hej


Om inte inköpen redan är gjorda skulle jag rekommendera att först köpa den traditionella röjsågen (m klinga) och sedan, ifall du känner behovet, köpa kedjeröjsågen. Jag har jobbat många år med "vanlig" röjsåg: tagit allt från 0.5 cm till 15 cm. Den är snabb, stark, och när man lär sig hantera den, fruktansvärt ändamålsenlig! Senaste året har jag fått prova kedjeröjsågen (av en vän) och jag har svårt att se dess berättigande.

Rojning framför gallring är inte så spännande röjning kanske, men å andra sidan går det fort :-)
Mitt råd blir väl att ta rätt hårt: det som ligger efter nu kommer inte växa ikapp nämnvärt senare. Kör på!! \m/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).