Virkesmätning och Matrisfub

m3f=87 blir m3to=74

10 inlägg 13362 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

m3f=87 blir m3to=74

Fredrick  
#226095 Hej

Är det någon som skulle vilja förklara för mig hur detta hänger ihop?

Sitter och kollar på inmätningen vid industrin över skogsbolagets web och undrar hur

87 m3f talltimmer blir 74 m3to samtidigt som 89 m3f grantimmer också blir 74 m3to? försvinner materialet ut i tomma intet?
Kankse uttrycker jag mig luddigt men jag hoppas att någon vänligt sinnad själ ska kunna sprida lite ljus i denna fråga.



   TS
Avatar Fallback

Re: m3f=87 blir m3to=74

Tosca  
#226099 Det handlar om olika avsmalning på stockarna, "morotsformen".

Avatar Fallback

Re: m3f=87 blir m3to=74

volvo_buster  
#226102 Finns tabeller att kolla på
tex -->http://skogssverige.se/omvandlare

Virkesmätaren gör ett generellt barkavdrag vid mätstation eftersom den oftast mäter på bark men betalning är under bark, när det sedan passerar 3d mätram eller vanlig mätram på såglinjen så mäts den "exakta" volymen upp eftersom barken är borta.

Avatar Fallback

Re: m3f=87 blir m3to=74

Sti  
#226107
skanna0027.jpg

Avatar Fallback

Re: m3f=87 blir m3to=74

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226123 Barken är inte mätt i någondera fallen. Men i m3fub mäts hela stamvolymen under bark. I m3to mäts som en cylinder i stockens smalända. Eftersom sågverken mäter i m3to så används omräkningstal för att få m3fub. Olika beroende på träslag, medellängd osv. Detta är Bertilssons favoritämne.

Avatar Fallback

Re: m3f=87 blir m3to=74

Fredrick  
#226129 Tack för de utfylliga svaren. Rent praktiskt betyder detta att om kring 10 fub i båda sortimenten försvinner ut i tomma intet?

   TS
Avatar Fallback

Re: m3f=87 blir m3to=74

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226130 Det som stocken smalnar från rot till topp försvinner i tomma intet när mätningen sker i toppmått.

Avatar Fallback

Re: m3f=87 blir m3to=74

Brickan  
#226133 Nja, det ingår i priset för stocken. Det är bara hur man mäter. Det är ju inte bara avsmalningen som försvinner. Plank är rektanglar och stocken är rund så det "försvinner" virke även utanför hörnen på det sågade men innanför toppdiametern. När sågverket köper timmer betalar de ju för stocken. Den innehåller plank, brädor, sågspån och flis från det som ligger utanför de framsågade plankorna/brädorna. Allt detta är produkter sågverket får betalt för och som de betalar dig för. Priset för m3to är satt med schabloner för vad de kan få ut ur en stock med viss toppdiameter.

Avatar Fallback

Re: m3f=87 blir m3to=74

kallen  
#226218 Inget försvinner, det är olika kubikmått beroende på var och hur man mäter.
1 m3fub är 0,82 m3toub

Avatar Fallback

Re: m3f=87 blir m3to=74

volvo_buster  
#226231 Finns ju m3fpb och m3fub där PB = på bark och UB = under bark
Lika med m3topb och m3toub.
enda gången som det mäts UNDER bark är efter mätstation innan sågning och den mätningen är INTE prisgrundande, ska iallafall inte vara det eftersom ingen virkesmätare finns tillgänglig. Den sista mätningen sker vanligtvis efter barkmaskin innan första maskin vid sågning. Virkesmätaren gör som jag beskrivit innan i tråden ett generellt avdrag för barkens tjocklek, så vid inmätning mäts ALLTID volymen PÅ bark minus det generella avdraget som virkesmätaren knappar in. Har för mig att standard avdrag är 4 mm bark, så på en cylinder blir det då 8 mm.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).