Verkstan

Göra egna grotstakar ?(be en rörkrökare)

28 inlägg 20353 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Göra egna grotstakar ?(be en rörkrökare)

stektlök  
#226110 Hej på er !

Är det någon som gjort egna grotstakar typ dom man kan se om man tittar på Farmas G2 vagnars broschyr?

http://www.forsmw.se/1/sv/vagn/t-10-g2-.php

Skrolla ner så kommer du till breda å fina grotstakar !

Nu undrar jag om det går att gå till en rörkrökare som kan bocka några grova rör till mig och vad det skulle kosta ?
Vilken tjocklek på godset?
Typ av stål?
mm, mm

MVH å snart Elmia... gött !



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Göra egna grotstakar ?(be en rörkrökare)

Skogstomte  
#226116 Rörkrökarens rör är för klena. Har haft 1" vattenledningsrör av gamla grova modellen som förhöjningsstakar men en oförsiktig rörelse med gripen så blir de krokiga. De var bara 40 - 50 cm långa ändå.

Godset är väl 8 - 10mm tjockt kvalité vet jag inte.

Tyvärr får du antingen köpa eller om du lyckas leta upp någon firma som bockar grovt (antar att dessa rör måste varmböjas). Jag har för mig att KTS också har sådana stakar till sina vagnar.

Användarvisningsbild

Re: Göra egna grotstakar ?(be en rörkrökare)

machonisti  
#226120 1" gängbara värmeledningsrör har väggtjocklek 3,25 mm finns en typ som är 4,05mm men hållfastheten är låg, täthet och nötningsbeständighet är vad som eftersträvas i den branschen.

Sök efter nån form av ämnesrör och bocka med hydraulbockare men även den får problem vid tjockare väggar. Varmböjning som skogstomte nämner är en lösning.

Avatar Fallback

Re: Göra egna grotstakar ?(be en rörkrökare)

stektlök  
#226225 Ni får det att låta som en svår uppgift att tillverka sådana böjda rör med hjälp av någon kompis. Är dettta något som ingen på forumet har gett sig på då ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Göra egna grotstakar ?(be en rörkrökare)

totte  
#226237 Att böja rör som är tillräckligt starka är inget som går att göra utan tillgång till en stor professionell hydraulisk rörbockare. Varmbockning kan gå, men försvagar också stålet.

Alternativet är att svetsa ihop av bitar i lagom vinklar.

Användarvisningsbild

Re: Göra egna grotstakar ?(be en rörkrökare)

vetinte  
#226239 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 09:30, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Göra egna grotstakar ?(be en rörkrökare)

stektlök  
#226247 Precis Totte å vetinte :) svetsa kan juh inte vara några problem, varför har jag inte tänkt på det.
Eller ???
Bara åka hem och mäta längder man ska ha på rören sedan till firman och be dom kapa upp det och sedan iväg till någon duktig svetskompis!

Nu är vi på väg att lösa detta kanske, fler ideer om hur vi löser detta?

Mvh

   TS
Användarvisningsbild

Re: Göra egna grotstakar ?(be en rörkrökare)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226248 http://www.verktygsboden.se/bockningsma ... rbock-16-t

Bild


1347:-

Avatar Fallback

Re: Göra egna grotstakar ?(be en rörkrökare)

stektlök  
#226251 Tjena Slurfi !
Menar du att den här "pjäsen" fixar så grova rör med tjockt gods som vi snackar om?
Svetsning lät som en bra ide tyckte jag....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Göra egna grotstakar ?(be en rörkrökare)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226254 Jo det tror jag nog den gör, är man lite busig och värmer med gasen så lär det gå fint
nästan hur grovt gods det än är.

Användarvisningsbild

Re: Göra egna grotstakar ?(be en rörkrökare)

machonisti  
#226262 Har använt den där pjäsen slurfi avbildar ett flertat gånger upp till 2" rör, dock endast 4,05 mm vägg. Det ni kanske inte kommer att tänka på är att den kräver runt en halvmeter rödvarmt rör runt lästen. Att värma så långa längder rödvarmt kräver 2 gaslågor.

Avatar Fallback

Re: Göra egna grotstakar ?(be en rörkrökare)

stektlök  
#228354 Tjena machonisti...... böja låter krångligt. Om jag genomför detta så satsar jag på att såga upp bitar å sedan svetsa ihop dom. Jag tänker så här... beställ rör, hämta med traktor å kärra, kapa med storvinkelslipen (har ingen såg), när alla längder å delar är klara så ringer jag en proffsvetsare som får göra hembesök :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Göra egna grotstakar ?(be en rörkrökare)

machonisti  
#228364 Tag noggrant reda på hur proffssvetsaren vill att fogarna skall vara utförda. Annars lägger han många timmar på att slipa passning och vinklar, vilket äter upp vinsten med att inte beställa direkt från verkstad. Känner inte till kostnader eftersom jag har tillgång till hela baletten själv och aldrig behövt fundera på annat än inköpspris på råmaterial, vilket även det kan variera mycket.

Avatar Fallback

Re: Göra egna grotstakar ?(be en rörkrökare)

stektlök  
#228373 Jag har en god vän som svetsar mkt bra. Kanske det bästa skulle va å köra grejerna till honom så han kan använda grejer han är van vid. Jag har bara en gammal pinnsvets. Vinklar å sådant hoppas jag ska kunna kapa grejerna så det är rätt när man håller kapning mot kapning om du förstår. Känner tyvärr ingen skogsnisse i närheten som är kung på svetsning. Alltid roligt med folksom fattar det är dom ska göra saker till. Du bor möjligtvis inte i västra Götaland machonisti ?? :) å kan göra ett hembesök...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Göra egna grotstakar ?(be en rörkrökare)

machonisti  
#228374 Götaland är väl trevligt men jag bor långt därifrån. Skogsnissar kanske är fel typer här, visst finns svetsare ibland dessa men mest handlar det om reparation osv. När man nytillverkar och speciellt när hållfasthet är i focus bör det vara åtminstone genomsvetsat. Jag menar inte hänga ut hemmasvetsare som dåliga utan menar att när man tar betalt eller har avlönat, då blir kraven automatiskt högre från kundens sida (din i detta fall). Du vill att det skall hålla till dina krav, en kunnig svetsare vet detta och måste förbereda fogen väl för att erhålla högsta möjliga kvalitet. Stakar är utsatta för hård belastning och även fabrikstillverkade brister ibland.

Ta kontakt med din vän och beskriv dina tankegångar, tror att dú på det sättet kommer fram till den smidigaste lösningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).