Motorsåg och handhållet

Slängde min hva 550

68 inlägg 25699 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Slängde min hva 550

anersimyra  
#225889
Ekhagas trädfällning skrev:
knaggen skrev: enligt min erfarenhet då det gäller 2 taktare så kan det räcka med en lövskog för att skogen skall ta syre molekylerna som finns och då får man ställa om förgasaren.
.


Inte visste jag att lövskog tar syre molekyler. Gör inte granskog det också?? Eller hur är det?? Är det inte skogen som producerar syremolekyler??!!

;)
Visst är det så att växter producerar syrgas. Att tro att lövskog, "stjäl" syre ur atmosfären, varför man skulle vara tvungen att justera om sågen är naturligtvis felaktigt. Fukthalt och temperatur kan däremot skilja sig stort mellan ett sjönära kärr eller en högre belägen tallskog t.e.x. Men jag har aldrig under mina 40 år i skogen, behövt justera sågen för att lövinslaget plötsligt blivit högre. Tycker man att sågen börjar gå sämre i lövskog är det nog dags att göra rent luftfiltret.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Friskluftsspolning - ett dilemma?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225890
traktorz skrev:Vad är det som gör motortypen med friskluftsspolning känsligare och mindre hållbar?
-Är det att cylindern och kolven är sönderborrad som en schweizerost med alla nya spolkanaler?
-Är det att den mindre bränsletillförseln gör att lagren och slitytorna smörjs sämre?
-Är risken för skuren motor högre?
-Ser man i allt högre grad och frekventare reparationsbehov av att byta kolvring, kolv och cylinder?

Ref:
Strato, 4-mix, X-torq motor vad är det?
viewtopic.php?f=12&t=7994


Jag är övertygad om att det är för att det inte går att styra rätt i en spol motor som dessa i de varv det så tvunget ska vara. Att släppa in friskluft o dra fördelar av det i emissioner är en bra tanke, men det verkar inte fungera särskilt bra.
Det beter sig som att ha en luft läcka. Det går att kompensera till viss del, men alla egenskaper och parametrar förändras. Det går varmt o det händer saker i alla ändar.

Användarvisningsbild

Re: Friskluftsspolning - ett dilemma?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225893
traktorz skrev:
Det här stämmer inte alls om man kikar på Husqvarna-gruppen:
♦ Samtliga Husqvarnas modeller utom 390XP & 3120XP har X-Torq® motorer.
♦ Samtliga Jonsereds modeller utom CS2188 & CS2139T har Clean Power™ motorer.
♦ Samtliga McCulloch modeller har OxyPower motorer.

Stihl har övervägande 2-MIX motorer med friskluftsspolning i sitt produktutbud:
♦ Vår Stihl MS 362 har 2-MIX medan vår Stihl MS 192 har konventionell spolteknik.


Du får se på såg som säljs globalt! Alla såg, varuhus maskiner i USA etc.
Tex McCulloch Partner P842, mcculloch mac 738 etc

Stihl 461?

Stratro: http://www.youtube.com/watch?v=3LDN0c2lAsQ&feature=relmfu
X-torq: http://www.youtube.com/watch?v=IY7zQKw4qsQ&feature=related
Konventionell: http://www.youtube.com/watch?v=LuCUmQ9FxMU
Konventionell: http://www.youtube.com/watch?v=xV9jnWVeSB4&feature=related

Användarvisningsbild

Re: Slängde min hva 550

T Landström  
#226034 Vad har hänt??? Inlägg har ju försvunnit i denna tråden!!!

Jag har iaf skrivit 2st idag som är borta!

Avatar Fallback

Re: Slängde min hva 550

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226035
T Landström skrev:Vad har hänt??? Inlägg har ju försvunnit i denna tråden!!!

Jag har iaf skrivit 2st idag som är borta!


Moderatorloggen verkar inte funka m.a.o.

Användarvisningsbild

Re: Slängde min hva 550

totte  
#226061 Modererat bort en diskussion som var på väg att spåra ur. En del i o f s vettiga saker kan åka med för man kan inte lämna dom hängande i luften så att säga.

Användarvisningsbild

Re: Slängde min hva 550

T Landström  
#226067
totte skrev:Modererat bort en diskussion som var på väg att spåra ur. En del i o f s vettiga saker kan åka med för man kan inte lämna dom hängande i luften så att säga.


Okidoki! Synd att sådan info inte skrivs i tråden...man kan ju börja tro att man drömt att man skrivit ;)

Användarvisningsbild

Re: Slängde min hva 550

totte  
#226087 Borde jag gjort, glömde av det :oops: . Ursäkta!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).