Motorsåg och handhållet

Ny röjsåg.

18 inlägg 11058 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny röjsåg.

peo528  
#225376 Hej på er. Jag har haft inbrott i min verkstad o det har stulits både det ena o det andra. En av sakerna som försvann var min röjsåg en 345fxt. Jag har varit nöjd med denna maskin men nu till min fråga till er. Vad finns det för röjsågar som är i samma klass som min gamla på marknaden nu? Är inte märkesbunden på något sätt o skulle gärna vilja ha lite alternativ att kika på innan jag köper en ny.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg.

slatte  
#225377 stihl 460 eller husqvarna 545!!

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg.

jmatsson  
#225378 Att man inte ska få ha något ifred. 😡
Husqvarna 345FR kanske, lite dyr men, eller prova Jonsered FC 2245 W den ligger i samma klass.

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225381 Få tag på en Stihl 480. Mycket piggare och roligare än den nyare 460 och inte tyngre.

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg.

peo528  
#225408 Vad har ni att säga om 545 FXT ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg.

röjjare  
#225413 Jag kör 345fxt hellre än 545. Men jag har kolleger som verkligen gillar 545an.
Har testat typ 4 olika 545 men kan inte föredra den. Ingen 545 har skurit för oss än, det är ett +.
Gillar inte den större klingan och med lilla klingan så spelar motoreffekten mindre roll och då stör man sig på bränsleförbrukningen och det äckliga motorljudet ist.

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg.

80-90  
#225436 gå upp ett snäpp å köp 555 du kommer inte ångra dej

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg.

traktorz  
#225440 Varför med en 53cc motor i stället för en på 45cc?

Är det kraften du vill åt, så att viktökningen är marginell i förhållande till prestandavinsten?
Själv har jag som störst en RS44, men ingen erfarenhet av röjsåg med större cylindervolym.

Trådskaparen har ju också kört med en 45cc såg tidigare och varit nöjd på den nivån.

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg.

80-90  
#225458 jag har både 555 å 345 tycker inte man känner av vikten men det är en betydlig skillnad vid lite tyngre arbete,men visst vid bara ungskogsjobb funkar den lilla helt utmärkt

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg.

hakans  
#225464 jag kör med en jonsered 2256w motsvarande Hva 555 fxt
och tycker den går jädrans bra och mycket stark. Tycker också att
man kör länge på en tank :) Har mest kört med den i grov skogsröjning där kände man bra hur stark den var :)

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg.

peo528  
#225558 Har hittat en som säljer ny 545 fxt för 6595.
Är det ett bra pris ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg.

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225583 De röjjare som jag vet föredrar husqvarna vill hellre ha 345:an jämfört med 545:an, gäller både polacker och ett par röjjare från litauen. 545:an går dock före 355 / 555:an om de får välja.

Positivt med stihl är lägre bensinförbrukning och billigare reservdelar, fördelen med husqvarna ergonomi(något smidigare) och möjligtvis selen.

Själv föredrar jag stihl, 480:n är något rappare än 460:n men är nöjd med både 460 och 490:n...

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg.

peo528  
#225660 Frågan kvarstår. Är 6596 ett vettigt pris för en 545fxt ? Jag är väldigt tacksam för alla åsikter om alla olika modeller känner att jag vill titta omkring lite men jag är ändå intresserad av att veta om detta pris är ok för annars så åker jag inte 15 mil för att kolla på den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg.

Phantom  
#225666 Rek.pris på 545 FXt är 9900.- inkl.moms.
Är det pris du fått inkl.moms och är det privat eller hos en handlare?
Om den är ny så bör det iaf finnas någon sorts garanti på sågen.
Så priset verkar det inte vara något fel på om det är inkl.moms.

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg.

Skogstomte  
#225697 Detta j-a folk som inte kan skilja på mitt eller ditt 😈

Vi hade (eller har) en Jonsered RS 44, börjar bli lite till åren så vi köpte en Stihl FS 480 med värme i handtagen. Vilken skillnad! Mycket mer röjsåg, helt annat drag och känns på något vis smidigare och så är värmen värd varenda öre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).