Arbetskläder för skogen

Varselkläder.

34 inlägg 29311 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Varselkläder.

betula-kolarn  
#225509 Björnkläder har lite fakta kring varsel.

http://viewer.zmags.com/publication/1d2 ... d2e0ae3/48

Grunden är ju SS (svensk Standard) EN471.- Det hänvisas ju AFS:en under allmänna råd till den. Där utgår man från att det alltid ska göras en riskbedömning. utifrån den bedömningen,-risken för olycka och grad av eventuella skador som kan uppstå, avgör vilken klass man ha. Så det är som många redan insett fortfarande lite grumligt vatten..
VÄG har väl krav på varsel både på över och underkropp?
Eftersom AFS inte ger mer direktiv så räcker klass 1, sedan sitter det inte fel med de högre klasserna.
Och som Woodstar skriver så är en klass3 väst stort på en mindre kropp. 1 m2 tyg utan ärmar på överkroppen sväljer rätt stora personer.
Bättre då att söka något med ärmar som fördelar ut "varsel"-ytan på mer än själva bålen. Då kan man kommer ner i storlek. Jmatsson länkade ju till HH:s nya jacka hos skogma. verkar vettig och finns ju tydligen ner till xs!

Avatar Fallback

Re: Varselkläder.

Brickan  
#225524
betula-kolarn skrev:<...>alltid ska göras en riskbedömning. utifrån den bedömningen,-risken för olycka och grad av eventuella skador som kan uppstå, avgör vilken klass man ha.
Risken att bli påkörd av en ouppmärksam bilist är rätt liten när man är ensam mitt i skogen. Vid ensamarbete handlar det väl snarare om att kunna hittas om man ligger medvetslös under en gran eller varför varselkläder alls när man är ensam? Jag tycker regeln och debatten är rätt svår att förstå över huvud taget.

Avatar Fallback

Re: Varselkläder.

åberg  
#225574 Debatten är väl sprungen ur att några stackare som råkat ut för olyckor i skogen inte blev hittade direkt trots att folk letade efter dom alldeles i närheten.

I det läget känns det nog bra om man syns. Inte muntert att ligga där i en flanellskjorta, nedkyld eller klämd så man inte kan ropa, och höra skallgångskedjan komma och gå förbi.

Huvudsaken som jag ser det är väl att man syns. Om det sen står rätt bokstäver på lappen i kragen så är inte det en nackdel.

Avatar Fallback

Re: Varselkläder.

betula-kolarn  
#225650
Brickan skrev:
betula-kolarn skrev:<...>alltid ska göras en riskbedömning. utifrån den bedömningen,-risken för olycka och grad av eventuella skador som kan uppstå, avgör vilken klass man ha.


Risken att bli påkörd av en ouppmärksam bilist är rätt liten när man är ensam mitt i skogen. Vid ensamarbete handlar det väl snarare om att kunna hittas om man ligger medvetslös under en gran eller varför varselkläder alls när man är ensam? Jag tycker regeln och debatten är rätt svår att förstå över huvud taget.


Brickan - Det är inte lätt vilket jag också menade med "grumligt vatten" men som du inte tog med när du citerade mig. Riskbedömningar är ju just bara en bedömning.

Enkla regeln med 2 motiv då:
Regel -SS En471-klassat på överkroppen är godkänt i skogen (oavsett klass 1,2,3).
Motiv 1- Att vi hittas vid en räddning. Speciellt vinterhalvåret då det är mörkt innan man saknas hemma och räddning får ske i ficklampsken. Reflexerna blir då avgörande.
Motiv 2- Att vi syns för skogsvandraren så denne ser var vi står och sågar i ris och buskar. Förhoppningsvis stannar han då på behörigt avstånd om han fattar att vi fäller träd. Stor yta varselfärg bryter mot buskvegetation.

Sedan kan vi skippa om vilken bransch jackan/västen är gjord för från början.
Viktigt att den är skön att jobba i. Hoppas det är ok så :wink:

Användarvisningsbild

Re: Varselkläder.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225651
betula-kolarn skrev:Motiv 2- Att vi syns för skogsvandraren så denne ser var vi står och sågar i ris och buskar. Förhoppningsvis stannar han då på behörigt avstånd om han fattar att vi fäller träd. Stor yta varselfärg bryter mot buskvegetation.

Hörs man inte långt innan man syns?

Avatar Fallback

Re: Varselkläder.

tallen100  
#225681
th skrev:
betula-kolarn skrev:Motiv 2- Att vi syns för skogsvandraren så denne ser var vi står och sågar i ris och buskar. Förhoppningsvis stannar han då på behörigt avstånd om han fattar att vi fäller träd. Stor yta varselfärg bryter mot buskvegetation.

Hörs man inte långt innan man syns?

Jo det tycker jag, stocksågens tid är förbi så vitt jag vet :wink:

Användarvisningsbild

Re: Varselkläder.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225709 Kanske saftblandare på hjälmen blir ett krav om några år :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Varselkläder.

tallen100  
#225724
th skrev:Kanske saftblandare på hjälmen blir ett krav om några år :grin: :grin:

Skulle inte bli förvånad...

Avatar Fallback

Re: Varselkläder.

betula-kolarn  
#225773 Tallen och Th - Bra noterat. Tänkte inte på det!! :oops: :grin:

Det är ju lite lustigt annars att motorsågsljudet nästan lockar nyfikna att komma smygande på en.

Vi kanske ska vända på steken och kräva varsel på skogsbesökaren istället. En låda vid vanliga parkeringsfickor med skylt -Varsågod att låna en varselväst under ditt skogsbesök. :wink:

Avatar Fallback

Re: Varselkläder.

jmatsson  
#225775
betula-kolarn skrev:Tallen och Th - Bra noterat. Tänkte inte på det!! :oops: :grin:

Det är ju lite lustigt annars att motorsågsljudet nästan lockar nyfikna att komma smygande på en.

Vi kanske ska vända på steken och kräva varsel på skogsbesökaren istället. En låda vid vanliga parkeringsfickor med skylt -Varsågod att låna en varselväst under ditt skogsbesök. :wink:


Det var en bra ide, skulle även finnas vid vanlig avverkning med maskin.

Avatar Fallback

Re: Varselkläder.

Tosca  
#225780 Varför inte lagkrav på varselväst på alla människor - nog så otäckt när de tror att de syns bara för att gatlyktorna är tända i stan.
Å så har de mage att vifta åt en när man har hellyset på - många tätortsnära rådjur som jag missat bara för att jag sett ögonreflexen på dem.

Avatar Fallback

Re: Varselkläder.

jmatsson  
#225803 Undrar när det kommer när man ska ska ha varsel o reflexer på huggarbyxan också. Annars är det bra att man har varseljacka på sig när man hugger.

Användarvisningsbild

Re: Varselkläder.

T Landström  
#225804 Jag ställde frågan till AV...

Fick ett luddigt svar...



När det gäller din fråga om huggarblusarna så beror det helt enkelt på om de tillverkats enligt standarden EN 471. Arbetsgivaren kan införskaffa varselkläder som inte tillverkats enligt standarden men då måste denne visa att dessa varselkläder uppfyller direktivets krav och når upp till den rådande tekniska utvecklingen (the state of the art) som anges av SS EN 471.



Vi har fått många frågor kring just varselkläder efter det att den nya föreskriften som motorsågar kom. Vår avdelning för regel och expertstöd har tagit fram ett svar om hur de bedömer varselkläder och hur de ser på standarden (SS-EN 471).





Från vår avdelning för regel och expertstöd

Varselkläder är personlig skyddsutrustning, med reflekterande och fluorescerande fält, som är avsedd att öka synbarhetfen av personer som uppehåller sig i riskområde. Varselkläder, som också kallas kläder för god synbarhet, eller ''high visibility'' kläder, ska uppfylla kraven i standarden SS EN 471. Standarden anger klassning och fodringar för varselkläder för yrkesbruk avsedda för att öka synbarheten av en person som befinner sig i ett riskområde.



Anledningen till att AV bedömer att varsekläder som uppfyller kraven i SS EN 471 anses uppfylla kraven i bestämmelserna beror på att SS EN 471 är en harmoniserad standard med avseende på direktivet om personlig skyddsutrustning (PPE), och anses därmed uppfylla direktivets krav. Standarden anger den tekniska höjden s.k. ’’the state of the art’’ som varselkläder måste uppfylla för att nå upp till direktivet krav. Arbetsgivaren kan införskaffa varselkläder som inte uppfyller tillverkats enligt standarden men då måste denne visa att dessa varselkläder uppfyller direktivets krav och når upp till den rådande tekniska utvecklingen (the state of the art) som anges av SS EN 471.



Enligt föreskrifterna om användning av personlig skyddsutrustning, 2001:3, 5 §, ska arbetsgivaren göra en riskbedömning innan personlig skyddsutrustning, exempelvis varselkläder, väljs. Det finns flera faktorer, såsom sikten, olycksrisken och förhållandena på arbetsplatsen som är viktiga att ta hänsyn till vid val av varselkläder. Eftersom dessa faktorer kan variera från en arbetsplats till en annan, måste arbetsgivaren vid varje enskilt tillfälle göra bedömning om vilka varselkläder som behövs. Transportstyrelsen har ett krav på varselkläder (klass 3) vid arbete på väg.





Jag tolkar det som att kan man bevisa att huggarblusen man har uppfyller kravet i SS EN 471 så klarar man sig...
Sedan kan man tolka det som att även om en jacka är märkt med EN 471 så behöver den inte vara godkänd...om den tex är för gammal...

Användarvisningsbild

Re: Varselkläder.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226819
jmatsson skrev:Huggarjacka med varsel, EN 471,

http://www.skogma.se/Servlet?Servlet?page=11&anr=285150&sort=207

http://www.nimaab.se/se/article.php?id=6273&art=13600679
Varselklass 2 funkar ser det ut som.


Har nån här köpt HH jackan från Skogma? Förstår inte riktigt om det är en fodrad jacka eller en skaljacka...Jag tycker det är svårt att hitta nåt vettigt att ha på sig i röjskogen, vill ju ha så tunna kläder som möjligt så man inte storknar.

Användarvisningsbild

Re: Varselkläder.

vetinte  
#226845
betula-kolarn skrev:Det är ju lite lustigt annars att motorsågsljudet nästan lockar nyfikna att komma smygande på en.

De där har jag varigt med om en gång fast med röjsåg. Gick och röjde och skulle vända mig om och vips så stod där en jävla bärplockare inom räkhåll 😡 😡
Blev så jävla förbannad att jag klappade till honom 😡
Och uttalade %#&¤¤%#"!&/%¤.
Han kom sedan och drack kaffe med mig ibland :lol: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).