Motorsåg och handhållet

Stihl 261

13 inlägg 6751 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl 261

JD 2006  
#225227 Är i funderationer på en 261 men tänkte höra om någon har kört och har lite synpunkter på den modellen.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 261

JensSkoog  
#225391 Det er en enormt bra all-round såg. Skulla jag haft bara en såg, varit det en 261. (har MS 200 och 361) Har flera kompisar som kør 261 och dom er oerhoørd tilfredsa.

Avatar Fallback

Re: Stihl 261

jonaxe  
#225401 Jag har kört en Stihl ms 260, och 261 är väl en uppgraderad verision?
aja, jag tror det är en skitbra såg iallafall!

mvh

Avatar Fallback

Re: Stihl 261

Lgard  
#225470 Det är ju fler, verkar det som här på forumet ivf, som väljer Husqvarna. Men jag själv kör 261:an till lite av varje och till det har den vart fantastisk.
Har tom kört den på klyvning av stock en del vilket har fungerat. Men då har den fått slita.

Sommar som vinter i alla väder bara att rycka i snöret så puffar den igång. Är dock ingen skogsnisse till yrket så mina kriterier kanske inte stämmer med proffsgubbarnas.

Jag är extremt nöjd med mitt ex ivf.

Avatar Fallback

Re: Stihl 261

JD 2006  
#225483 Okej intressant med lite inlägg....Tack för det :smile:

Tycker det borde vara fler som har använt den dock och har mer att tillägga i denna tråd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 261

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225504 Du kan jo søke litt på forumet, finnes flere inlegg fra før bla her: https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=7348&st=0&sk=t&sd=a

Användarvisningsbild

Re: Stihl 261

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225516 Mycket fin såg. Men den blev lite tyngre än sin föregångare 260, tyvärr. Sen, om jag mins rätt så blev Husqvarnas motsvarighet 550, lättare och lika rapp och stark. Då är det väll många som därför valt den.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 261

lodjuret  
#225636 Jag köpte en 261 CQ 16" 3/8, förra våren,

Kör inte som yrke utan som "hobby", har nog bara använt den 80-100h, från tidig vår till tidig vinter.
Hittills så är jag nöjd.
Har använt den till småträd, frötallar, vindfällor och vedbacken.

Avatar Fallback

Re: Stihl 261

JD 2006  
#225739
lodjuret skrev:Jag köpte en 261 CQ 16" 3/8, förra våren,

Kör inte som yrke utan som "hobby", har nog bara använt den 80-100h, från tidig vår till tidig vinter.
Hittills så är jag nöjd.
Har använt den till småträd, frötallar, vindfällor och vedbacken.


Okej...blir nog samma användningsområde för min del ungefär, så det lutar nog mer åt
261:an faktiskt. Hört en del som klagar på "nya" motorn i hqvarnan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 261

Lgard  
#225786 I mitt fall så har jag haft sågen i två år ung. Den har gått mycket på fällning. Grov gran, för mig ivf, dvs 25 - 50 cm i diameter samt en del lövträd av lite klenare sort.
Kvistning (har oftast inte orkat ta med lillsågen), röjning, klyvning och ved. Allt man kan tänka sig.

Har enklaste modellen utan finesser som värme etc. Hur många hundra timmar jag använt den vet jag inte. Vid lite grövre fällning har jag använt 18 tums svärd annars är 15 tummaren den som sitter på mest.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 261

Skogstomte  
#225813 Vi hade 260 med 15" svärd och upparbetade c:a 1500 fub efter "Gudrun" med dessa. De plågades med grovt timmer, igensatt kylluftintag mm men gick alltid lika bra. En såg kroknade (gick fortfarande men tröttare) men den var inte ny när vi började... En helt suverän allroundsåg.

Idag hade jag nog valt 362 istället till de grövsta avsnitten, mest pga högre produktion i grovt.

Avatar Fallback

Re: Stihl 261

JD 2006  
#225912 Tackar för mer synpunkter :smile:

Låter som de flesta tycker det är en fin allroundsåg, det är det jag vill ha så det verkar ju lovande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 261

Rotröta  
#225923 Har kört min 261 ca 400h i både grov och klen skog och den har gått jättebra hela tiden :-)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).