Skotare

Midje styrd MF

13 inlägg 8342 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Midje styrd MF

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1521 Hm. på elmia 1996 var det ngn sm hade satt en MF( tror jag) framför en lastväxlarvagn. På traktorn hade hade man tagit av framaxeln och satt dit en fet bukplåt och iställe för ögla och krog så hade man satt dit en midja. Är det ngn annan som också la märke till detta ekipage

MVH MasseyFerguson



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1524 Jag har sett 2st liknande byggen dock på avstånd tyvärr.

Ett var en 4200något med en mowivagn bak, denna såg jag när jag åkte buss och bussen körde förbi en maskintrailer.
Den andra stog innanfår stängsel på ett industriområde,
Detta var en 6140 med något som såg ut som en stor mowivagn med ett flak på...

Synd att man inte har några bilder :(

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1526 Stämmer rätt väl överens med min minnes bild...
Det är det där med maskiner. Sätter sig i huvet på galna 6 åringar som tror dom är i himelen

   TS
Avatar Fallback
M.C.  
#2122 Det ekipaget känner jag till!!

Det byggdes av Lindhs Maskin i Spexhult 2 mil väster om Jönköping. Bygget var en prototyp för användning som flisskyttel.

Lindhs maskin var återförsäljare för MF från 1995 t.o.m 2002 eller nå´t. Nu består verksamheten mest i att bygga flisaggregat till redskapsbärare, framförallt till Fendt Xylon.

/ M.C.

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2183 Finns det ngn internet adress till detta företag, verkar smått spännande

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#2186 Hej,
Ingen fena på detta, men hade en bild sparad i datorn på en sannolikt hemmabygge, kanske kan vara roligt att se?

Bild

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2197 Hahaha vilken grej!

Avatar Fallback
M.C.  
#2247
MasseyFerguson skrev:Finns det ngn internet adress till detta företag, verkar smått spännande


De har ingen hemsida, men titta på länken för kontaktinformation:

http://www.maskinnet.se/maskinnet/listor/leverantor.php?fid=4611

Lite info om huggen:

http://www.novator.se/kretslopp/0202/s15.pdf#search=%22%2Bfendt%20%2Bflis%22

/ M.C.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2255 Här har vi också en variant.
Denna har gått på en soptipp tror jag..

Bild



Bild

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2259 låter osmidigt med en sånn koloss för å lyfta sopor? en hjullastare me skopa borde ju "gräva" bättre?

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16915 Vad tror ni om detta bygget då? Ser lite för nymålat ut för att kunna bedömma skicket.

Hur är framkomligheten gentemot en fyrhjulsdriven traktor med kärra. En tvåhjulsdriven traktor vill gärna stanna om det sticker upp en slät sten i en uppförsbacke. Går det lättare att trixa sig över om man har midja?

http://www.blocket.se/vi/14388893.htm?ca=16_s&last=1

Användarvisningsbild
kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16946 [quote="Ferguson"]Här har vi också en variant.
Bild

Denna har gått på en soptipp tror jag..quote]

Vet inte om det är just den maskinen som grannen köpte för ca: 3,5 år sedan. Den hade iallafall också gått på en sopptipp (exakt lika). Dock är den nermonterad och framaxel´n påsatt igen, går som en vanlig traktor. Midjan och vagn bortplockat.
Ekipaget fick inte framföras på allmän väg, då vagnen saknade bromsar. Inte mycket att "hänga i julgranen"......

Hittade en broschyr på ett lite rejälare bygge med bromsar :wink:

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17035
pgo_jim skrev:låter osmidigt med en sånn koloss för å lyfta sopor? en hjullastare me skopa borde ju "gräva" bättre?

används väl till att sotera soppor o då är det lite smidigare än med en hjullastare

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).