Motorsåg och handhållet

Slängde min hva 550

68 inlägg 25713 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elektroniskt styrd förgasare

anersimyra  
#225448
traktorz skrev:Det är väl bara en tillämpning av 'Allmänna gaslagen', dvs sensorer som mäter barometertryck och temperatur, så att man vet vilken luftvolym man behöver till förbränningen. Precis !!! bara att bygga in lite: Boyle, charles, och Henry i dom. :grin:

Än så länge är nog EFI på en 4-T lite mer mogen än dito motorstyrning på en 2-T.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Slängde min hva 550

rikard_e  
#225486 Än så länge är jag riktigt nöjd med min 560xpg, Enda missnöjet är att jag hade viljat ha en 560xpg trio modell egentligen.

Jag hade mindre problem med 560såget som jag köpte nytt i oktober -12 än det 359 såget jag köpte nytt i mars 2012. Hade inne 359:an 4-5 gånger för den gick så dåligt.
När jag hade huggt över 100 m3 totalt så gick den bra. 560in gick häftigt bra vid första starten när försäljaren provstartade, han fyllde på bensin, pumpade i blåsan och drog 4 ggr, sen gick den.

Det säger iaf en del enlig mig ang motorer.

Snart blir det att titta på Husqvarnas 535 FBx kedjeröjsåg! :grin:

Avatar Fallback

Re: Slängde min hva 550

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225514
Mange skrev:Höjd är oväsentlig eftersom sågen inte har höjdmätare utan ska ställa in sig efter rådande omständigheter. Den är inte för inställd, bara programmerad att följa parametrar.

Det var det jag misstänkte och eftersom jag arbetar på en höjd mellan 0-50 meter över havet .För på en vanlig såg så märker man skillnaden när den kommer närmare sjön då vill den i regel ha mindre med sopppa så man får justera ner den lite .Men med en 550xp så blir det tvärt om den fettar på i stället vilket gör att den går sämre dom sågar som har gått bra vid olika förhållanden är 576 och 560 men dom andra verkar som om dom har någon typ av produktions fel i elektronik eller förgasare.Och det är verifierat i från ÅF .

Användarvisningsbild

Re: Slängde min hva 550

anersimyra  
#225520 En bekant kommer i dagarna få en ny 560 med, nykonstruerat vevhus, det blir den tredje sågen då dom två första varit, "omöjliga" att starta efter tankning. Han har vid varje tillfälle kontaktat HVA direkt, då det varit betydligt smidigare än att gå via åf.

Användarvisningsbild

Re: Slängde min hva 550

anersimyra  
#225523
knaggen skrev:
Mange skrev:Höjd är oväsentlig eftersom sågen inte har höjdmätare utan ska ställa in sig efter rådande omständigheter. Den är inte för inställd, bara programmerad att följa parametrar.

Det var det jag misstänkte och eftersom jag arbetar på en höjd mellan 0-50 meter över havet .För på en vanlig såg så märker man skillnaden när den kommer närmare sjön då vill den i regel ha mindre med sopppa så man får justera ner den lite .Men med en 550xp så blir det tvärt om den fettar på i stället vilket gör att den går sämre dom sågar som har gått bra vid olika förhållanden är 576 och 560 men dom andra verkar som om dom har någon typ av produktions fel i elektronik eller förgasare.Och det är verifierat i från ÅF .
Den lilla höjdskillnaden har omöjligt någon betydelse, vid sjöstränder, särskilt i svackor, har luftfuktighet och temperatur den största betydelse. En högtrycks, (dykkompressors) reningsfilter kan mättas "blixtsnabbt" vid fyllning om den står på en brygga eller ombord på en båt. Det räcker ofta att ta den en bit inåt land för att slippa problemet med fuktmättat filter.

Avatar Fallback

Re: Slängde min hva 550

Brickan  
#225525
anersimyra skrev:det blir den tredje sågen då dom två första varit, "omöjliga" att starta efter tankning.
Är detta ett vanligt fenomen med motorsågar? Jag bytte min Stihl MS201 två ggr av samma skäl. Tredje bytet bytte jag istället mot en MS241 som är hur snäll som helst. Även efter tankning. Jag har lånat en MS391 som även den är vrång efter en stunds vila. Vad är mekanismen bakom detta fenomen som verkar finnas även på Husqvarna?

Användarvisningsbild

Re: Slängde min hva 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225538
Brickan skrev:Vad är mekanismen bakom detta fenomen som verkar finnas även på Husqvarna?

Jag är övertygad om att det är motortypen som ställde till det.

Allt i jakt på emissioner. Ett svep skäl, ursäkter, marknadsföring. Inga praktiska skäl egentligen.

Användarvisningsbild

Re: Slängde min hva 550

traktorz  
#225541 Då kanske det vore läge att återintroducera HVA 346XPG Classic & HVA 353G Classic med konventionell Zama C3-EL17 förgasare, dvs milleniummodellerna. Mer avgaser och högre bränsleförbrukning blir det förstås, fast vår gamla Jonsered CS2152 (HVA 353 ekvivalent) är inte så bränsletörstig.

Kanske ändå friskluftsspolningen är här för att stanna, eftersom att rucka på emissionskraven kräver lobbyister med vassare armbågar än vad jag tror vi förmår. Med en rätt inställd konventionell förgasare, så är inte emissionskraven nåt svårare att uppnå än dito med CarbControl/AutoTune.

Den kommande modellen från HVA, 543XPG, har ju en konventionell förgasare, förmodligen ett bra val för introduktionsskedet. Däremot verkar alla nya modeller ha X-Torq, dvs friskluftsspolning pga emissionskraven.

Användarvisningsbild

Re: Slängde min hva 550

traktorz  
#225543
Brickan skrev:
anersimyra skrev:det blir den tredje sågen då dom två första varit, "omöjliga" att starta efter tankning.
Är detta ett vanligt fenomen med motorsågar? Jag bytte min Stihl MS201 två ggr av samma skäl. Tredje bytet bytte jag istället mot en MS241 som är hur snäll som helst. Även efter tankning. Jag har lånat en MS391 som även den är vrång efter en stunds vila. Vad är mekanismen bakom detta fenomen som verkar finnas även på Husqvarna?


Det är nog som Mange säger, snarare är det motortypen än just vilken förgasare som sågen är försedd med. I det här fallet med Stihl är det ju MS241 med M-Tronic som går bättre än lillen MS201 med konventionell förgasare.

Jag har själv en MS192, en nära släkting till MS201, som gått bra i alla väder, sommar som vinter - men MS192 är ju en gammal motorkonstruktion som inte har friskluftsspolning som den nyare MS201!

Spekulation:
- Ju mindre cylindervolym, desto känsligare blir den nyare motortypen med friskluftsspolning, så kanske det blir mer befogat att förse en knattesåg med just M-Tronic / AutoTune ???

Användarvisningsbild

Re: Slängde min hva 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225569
traktorz skrev:Då kanske det vore läge att återintroducera HVA 346XPG Classic & HVA 353G Classic med konventionell Zama C3-EL17 förgasare, dvs milleniummodellerna. Mer avgaser och högre bränsleförbrukning blir det förstås, fast vår gamla Jonsered CS2152 (HVA 353 ekvivalent) är inte så bränsletörstig.

Total miljökonsekvens av att ta fram en ny modell som fungerar sämre är inget kul o se om man är medveten om vilka resurser o material som går åt.
Ser man på årsbasis så har inte liter bränsle/kubik hugget minskat.
Kostnaderna i drift/år har däremot ökat.
traktorz skrev:Kanske ändå friskluftsspolningen är här för att stanna, eftersom att rucka på emissionskraven kräver lobbyister med vassare armbågar än vad jag tror vi förmår. Med en rätt inställd konventionell förgasare, så är inte emissionskraven nåt svårare att uppnå än dito med CarbControl/AutoTune.

Detta är snack för att övertyga, inget annat. De såg som säljs i störst kvantiteter är inte friskluftsmotorer, heller inte proffs maskiner. Det är inte proffs som ställer till det, de är få i sammanhanget och håller grejerna i ordning för att köra.
Vissa märken har inga friskluftsmotorer, andra går ifrån det igen. De får det inte o hålla, så ska vi ha proffs såg så är det att slopa detta igen och utveckla conventionell 2-takt eller varför inte 4 takt?
traktorz skrev:Den kommande modellen från HVA, 543XPG, har ju en konventionell förgasare, förmodligen ett bra val för introduktionsskedet. Däremot verkar alla nya modeller ha X-Torq, dvs friskluftsspolning pga emissionskraven.
Beklagligt enligt min ringa uppfattning. Jag skulle vilja se lite såg som håller o funkar bra länge!

Användarvisningsbild

Re: Slängde min hva 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225570
traktorz skrev:Spekulation:
- Ju mindre cylindervolym, desto känsligare blir den nyare motortypen med friskluftsspolning, så kanske det blir mer befogat att förse en knattesåg med just M-Tronic / AutoTune ???

Tror inte det hjälper.
För att få dem o hålla behövs en mängd bränsle oavsett motortyp.
Då tar det ut emmisions vinsten och den del oförbränt bränsle man är ute efter att minska är tebax.

För att få det mindre mådste det vara ventilstyrt, både ut och in.
Min tanke om detta är en avgasventil och insprut.
Det hade funkat i en konventionell motor.

Avatar Fallback

Re: Slängde min hva 550

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225656
anersimyra skrev:
knaggen skrev:
Mange skrev:Höjd är oväsentlig eftersom sågen inte har höjdmätare utan ska ställa in sig efter rådande omständigheter. Den är inte för inställd, bara programmerad att följa parametrar.

Det var det jag misstänkte och eftersom jag arbetar på en höjd mellan 0-50 meter över havet .För på en vanlig såg så märker man skillnaden när den kommer närmare sjön då vill den i regel ha mindre med sopppa så man får justera ner den lite .Men med en 550xp så blir det tvärt om den fettar på i stället vilket gör att den går sämre dom sågar som har gått bra vid olika förhållanden är 576 och 560 men dom andra verkar som om dom har någon typ av produktions fel i elektronik eller förgasare.Och det är verifierat i från ÅF .
Den lilla höjdskillnaden har omöjligt någon betydelse, vid sjöstränder, särskilt i svackor, har luftfuktighet och temperatur den största betydelse. En högtrycks, (dykkompressors) reningsfilter kan mättas "blixtsnabbt" vid fyllning om den står på en brygga eller ombord på en båt. Det räcker ofta att ta den en bit inåt land för att slippa problemet med fuktmättat filter.

NU vet jag inte hur mycket du har hållit på med 2 taktare men enligt min erfarenhet då det gäller 2 taktare så kan det räcka med en lövskog för att skogen skall ta syre molekylerna som finns och då får man ställa om förgasaren.
Det har inte så mycket med fukten att göra när man ställer in en förgasare utan det som på verkar mest är hur många millibar det är och luttemp och även höjden när man vet det så kan man justera en förgasare för att ge maximalt med effekt.

Användarvisningsbild

Re: Slängde min hva 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225661 Precis så som du beskriver fast flera ggr per minut ska den ställa sig. Efter parametrar satta om hur den ska gå, precis som du har när du justerar manuellt.
I stället för att vi ska ställa den ska den själv göra det per automatik.

Det finns många som justerar ofta och efter rådande omständigheter, inte bara Knaggen.
Detta kräver att man ska veta hur den ska gå och hur man ska få den till att prestera önskvärt.
Även om det är många som jag vet som kan detta är det bara ett fåtal av de som använder såg som kan.

Användarvisningsbild

Re: Slängde min hva 550

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225698
knaggen skrev: enligt min erfarenhet då det gäller 2 taktare så kan det räcka med en lövskog för att skogen skall ta syre molekylerna som finns och då får man ställa om förgasaren.
.


Inte visste jag att lövskog tar syre molekyler. Gör inte granskog det också?? Eller hur är det?? Är det inte skogen som producerar syremolekyler??!!

;)

Användarvisningsbild

Friskluftsspolning - ett dilemma?

traktorz  
#225888
Mange skrev:
traktorz skrev:Kanske ändå friskluftsspolningen är här för att stanna, eftersom att rucka på emissionskraven kräver lobbyister med vassare armbågar än vad jag tror vi förmår. Med en rätt inställd konventionell förgasare, så är inte emissionskraven nåt svårare att uppnå än dito med CarbControl/AutoTune.

Detta är snack för att övertyga, inget annat. De såg som säljs i störst kvantiteter är inte friskluftsmotorer, heller inte proffs maskiner. Det är inte proffs som ställer till det, de är få i sammanhanget och håller grejerna i ordning för att köra.
Vissa märken har inga friskluftsmotorer, andra går ifrån det igen. De får det inte o hålla, så ska vi ha proffs såg så är det att slopa detta igen och utveckla conventionell 2-takt eller varför inte 4 takt?


Det här stämmer inte alls om man kikar på Husqvarna-gruppen:
♦ Samtliga Husqvarnas modeller utom 390XP & 3120XP har X-Torq® motorer.
♦ Samtliga Jonsereds modeller utom CS2188 & CS2139T har Clean Power™ motorer.
♦ Samtliga McCulloch modeller har OxyPower motorer.

Stihl har övervägande 2-MIX motorer med friskluftsspolning i sitt produktutbud:
♦ Vår Stihl MS 362 har 2-MIX medan vår Stihl MS 192 har konventionell spolteknik.

Mange skrev:
traktorz skrev:Den kommande modellen från HVA, 543XPG, har ju en konventionell förgasare, förmodligen ett bra val för introduktionsskedet. Däremot verkar alla nya modeller ha X-Torq, dvs friskluftsspolning pga emissionskraven.
Beklagligt enligt min ringa uppfattning. Jag skulle vilja se lite såg som håller o funkar bra länge!

Vad är det som gör motortypen med friskluftsspolning känsligare och mindre hållbar?
-Är det att cylindern och kolven är sönderborrad som en schweizerost med alla nya spolkanaler?
-Är det att den mindre bränsletillförseln gör att lagren och slitytorna smörjs sämre?
-Är risken för skuren motor högre?
-Ser man i allt högre grad och frekventare reparationsbehov av att byta kolvring, kolv och cylinder?

Ref:
Strato, 4-mix, X-torq motor vad är det?
viewtopic.php?f=12&t=7994

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).