Virkesmätning och Matrisfub

Borträkning

6 inlägg 9386 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Borträkning

volvo bm  
#211479 Tjena!
Tänkte bara kolla om någon av er vet om %-satsen som räknas bort i virkestraven (som räknas bort som luft), alltså fastvolymsprocent virke för att använda lite finare ord ;). är olika för massaved vs. bränsleved? Hittade en länk om massa.. http://www.rundvirkeskog.se/pdf/tjanste ... former.pdf mao räknar man bort 42 % på massaveden, är det samma på bränsleveden tros? Vet att det kan vara +- beroende på hur det travats o jämnheten på virket



   TS
Avatar Fallback

Re: Borträkning

vastergarden  
#211511 om det är samma trave borde det väl vara samma procentsats.
Är det en trave som ligger och mätys vid bilväg är ju procentsatsenhögre än om den mäts på bil.Därmed är bilens travade volym högre än bilvägevolymen

Avatar Fallback

Re: Borträkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211512 Här är lite procentsiffror för olika sorters avdrag vid travmätning hos VMF Syd.

http://www.vmfsyd.se/Kvalitetssystem/7% ... %20SYD.pdf

Avatar Fallback

Re: Borträkning

Ewik  
#225327 60% under bark (med bark 67%) sen blir det +- beroende på travningen,dia, tillredning,krokighet och barkvolym sen kan det bli +- beroende på avsmalning/ eller om det är mkt snö/averkningsavfall

Avatar Fallback

Re: Borträkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225332 Skillnaden ligger väl främst i hur mycket som vrakas.

Användarvisningsbild

Re: Borträkning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233040
volvo bm skrev: är det samma på bränsleveden tros?

Ja det är samma räknesätt och %-sats men det skiljer sig i vrakandelen.
Om det är bränsleved brukar det inte bli något vrak enligt mina erfarenheter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).