Inomgårdsmaskiner

Avant eller annan liten kompaktlastare?

16 inlägg 49416 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avant eller annan liten kompaktlastare?

skogaliten  
#224778 Nu när vi nått övre medelåldern, och har ont lite här och där, så börjar vi fundera på om vi inte skulle skaffa en liten kompaktlastare för diverse jobb på gården, där vi idag använder skottkärra, handjagad motorgräsklippare, snöskyffel m.m.

Jordbrukstraktorn funkar ju bra för balhantering och annat stort och tungt, men för det lilla halvlätta, som dessutom görs i trånga utrymmen...

Är det någon här som använder/använt Avant 220?
Kan den köras i enklare terräng, typ skogsstig utan alltför mycket rötter och stenar?
Kan den ungefär vad reklamen lovar?
Finns det förslag på något rimlig prisvärt alternativ?

En liten smidig maskin är vi ute efter, som kan användas vid mockning hos hästar, köra ut fårbädd, snöröjning, gräsklippning, diverse trädgårdsarbete och i bästa fall stängselunderhåll.

Jag vet att den är "klen" för att vara kompaktlastare, men den är liten och nätt. Och tunga och höga lyft kan vi göra med traktorn.

Idealet vore förståss att ha både traktor, fyrhjuling, "lite större" kompaktlastare, rejäl 4wd åkgräsklippare m.m. där varje maskin är jättebra på sitt jobb, men vare sig plånboken eller lusten att ha massor av maskiner finns där...



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Avant eller annan liten kompaktlastare?

vedförsäljan  
#224890 Hej!!
Jag har haft en Avant 220 hemma på gårn för demo..
Man blir faktiskt förvånad över hur mycket "maskin" det är.
Dock så har den enligt mig alldeles för dålig lyfthöjd, jag vill kunna lasta en mindre tippkärra.

Rätt klen allmänt. för mig lutar det åt Bobcat istället, känns mer rejäl

Tycker du ska boka en demo körning av din lokala ÅF, var mycket givande att få provköra.

Och missa inte nordfarms filmer på deras hemsida, är mycket bra :P

Tycker bara redskapen är åt helsike för dyra :x men med en svets så går det faktiskt redigera gamla mindre skopor o gafflar


LYCKA TILL! :P

Avatar Fallback

Re: Avant eller annan liten kompaktlastare?

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224958 Avantlastarna ser ju ganska bra ut. Sen har Volvo släppt en serie som ser riktigt vass ut. Men de är väl lite större o förmodligen i en annan prisnivå.

Användarvisningsbild

Re: Avant eller annan liten kompaktlastare?

vetinte  
#224968 Varför inte en "minitraktor"?

Avatar Fallback

Re: Avant eller annan liten kompaktlastare?

skogaliten  
#224973 Tack för svar, jag har haft tillfälle att prova att använda de lite större modellerna ett par gånger, samt att jag provkört (hos återförsäljaren) ett par andra märken.

En äldre Avant 520, och en ganska ny Avant 420. Dessa modeller är ju ordentligt kompetenta och smidiga, och har bra lasthöjd med teleskoputskjutet. Den lilla Avanten har inte så hög lyftförmåga, och det är kanske det som kan vara den stora nackdelen, i synnerhet när fårbädden ska tas ut. Men det kanske uppvägs av låga vikten hos 220, som borde passa bra vid gräsklippning t.ex.

De andra märkena jag provat, i 20 hästars klassen likt Avant 420, har jag upplevt som "klumpigare" i synnerhet i trånga utrymmen som lagården eller liknande. Jag har lagt ut markeringar vid provkörning, efter de mått jag har hemma, men "de andra" har inte klarat det jag faktiskt lyckats med med Avant.

Större storlek än motsvarande Avant 420 är overkill för oss. Då funkar traktorn lika bra.

Just nu lutar det åt att vi ska försöka få hem en demomaskin av Avant 220 när vi ska ta ut fårbädden nu snart, med vidhängande klippdäck, och se till att vi får prova lite praktiskt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avant eller annan liten kompaktlastare?

skogaliten  
#224974 Minitraktor är inte aktuellt, vi har en "medelstor" 4wd jordbrukstraktor (80 hk) med nästan ny lastare, och en minitraktor är alldeles för stor och klumpig, i synnerhet inne i lagården. Och inte heller en hit runt rabatter och buskar i trädgården som gräsklippare.
Dessutom är fronthydralik ett önskemål vid snöröjning. Då måste man gå upp en bit i prisklass på minitraktorn...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avant eller annan liten kompaktlastare?

vetinte  
#224977 ja dåså då e de bara Avanten o den typen kvar

Användarvisningsbild

Re: Avant eller annan liten kompaktlastare?

Vedia.se  
#225287 Glöm inte bort att kolla på ferrarin med, betydligt bättre ergonomi än avanten samt starkare teleskoputskjut.

Avatar Fallback

Re: Avant eller annan liten kompaktlastare?

Henrik Petersen  
#225430 Dom priserna jag har sett på ferrari lastare placerer dom i en helt annan liga än dom små Avanterna.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Avant eller annan liten kompaktlastare?

vedförsäljan  
#225613 Tycker bobcat är mer rejäla

Avatar Fallback

Re: Avant eller annan liten kompaktlastare?

Henrik Petersen  
#225679
vedförsäljan skrev:Tycker bobcat är mer rejäla


Ja vist, men inte till dom arbeten som TS beskrivet ovan. Tror Avant 220 ell. 420 blir jättebra.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Avant eller annan liten kompaktlastare?

vedförsäljan  
#225943
Henrik Petersen skrev:
vedförsäljan skrev:Tycker bobcat är mer rejäla


Ja vist, men inte till dom arbeten som TS beskrivet ovan. Tror Avant 220 ell. 420 blir jättebra.

Henrik

En avant 220 kan mer rättvis jämföras med en åkgräsklippare
Men en avant 420 är mycket mer rejäl och värd sina pengar,det är inte en 220 enligt mig

Visst, en bobcat gör markskador.. men frånsett från gräsklippning är den bra mycket bättre i djurstall.

Avatar Fallback

Re: Avant eller annan liten kompaktlastare?

josip  
#225985 Jag hade ifjol nöjet att komma över en avant proficat (motsvarar ung. dagens 300-serie). Den var billig, men så är den också med bensinmotor och snörstart! Traktorer och grävlastare har jag till de större jobben så för mig räcker den bra.

Dock litet observationer så här efter knappt ett års användning; Det är en liten maskin, ofta för liten. Bensinmotorn drar mycket bensin. (och avant 220 lär väl dra ännu mera misstänker jag) Blir väldigt varm på sommaren i och med att den är luftkyld. Däcken skulle behöva vara rejält breda om man skall köra på gräset med den. (jag jag inser att just denna modell inte alls passar på gräset, men den gör nog rejäla avtryck bara av tyngden med sina 500kg. Jag skulle nog inte tro att en avant passar för normala gräsmattor så bra. Dessutom är kostar en ny åkklippare oftast mindre än ett klippaggregat till avant. Säkert är den bra i parker och grönområden annars.

Sen till dom goda sakerna: Man sparar ryggen! Många arbetsmoment går snabbare. Den är extremt smidig i och med glidstyrningen typ bobcat. Ju mer man använder den, desto mera användningsområden hittar man.

Nu betalde jag 2500 eur för denna maskin, som var i mycket gott skick, men drömmer nog om att hitta en 520 eller liknande i bra skick att byta till. Maskinen kunde helt enkelt vara starkare. Dock vill man ju inte lägga ut mera pengar på en sån här maskin än vad en traktor skulle kosta. Kanske är jag bara så van med litet större maskiner att jag därför upplever att den är liten. Skulle inte vilja vara utan den hur som helst. Och bensinmotorn i sin enkelhet har sina fördelar t.ex. på vintern i och med att den startar lätt och man behöver inte tycka synd om traktorn. Superbra för de där småjobben som man helst inte vill göra med skottkärra och spade och så får traktorn vila så länge det inte kommer mer än 10-20cm snö på en natt! Tycker inte om att plåga igång moderna traktorer på vintern för litet småkörningar.

Avatar Fallback

Re: Avant eller annan liten kompaktlastare?

skogaliten  
#226014 Tack för svar och kommentarer.

Glidstyrt har större trösklar för inlärning än midjestyrt. Om våra stadsboende barn är hemma och kan tänka sig att hjälpa till, så bör det vara enkelt att köra, utan att något går sönder.

När jag själv lånat/hyrt och provat andras maskiner, så är det intuitivt enkelt att köra midjestyrt, medan det är alldeles för lätt att det blir fel och man kör sönder något med bobcat (enda glidstyrda jag provat, okänd modell).

Det som stör mig, är precis det många här pekat på, att Avant 220 nog är i minsta laget i många fall t.ex. lasta tipkärra, men för stor/tung som gräsklippare.

Avant 420, eller Norcar 755 är nog riktigt bra till allt vi vill göra utom just gräsklippning...

Ett retfullt problem är att en ny 4wd åkklippare kostar 40-50-tusen + klippaggregat, och ska vi kunna klippa en del gångar och ytor som egentligen inte är trädgård, men alldeles för trånga för jordbrukstraktor, så måste åkgräsklipparen vara 4wd. Bakom ett fyrhjulsdrivet mindre åkdon, finns det också möjlighet att koppla en Postmaster (stolptrimmer) för att gräsröja under nedersta tråden på våra milslånga rovdjurskyddande fårstängsel. Och kompaktlastarna finns ju nästan aldrig till salu begagnade, om de inte körts sönder och samman först... :ymdevil:

Men så är det ju det där med pengarna för inköp och plats att förvara alla maskiner. Vi har ju redan jordbrukstraktor, mindre skogsvagn, diverse maskiner för jordbruksändamål, samt en del hästvagnar... Ganska fullt med prylar alltså.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avant eller annan liten kompaktlastare?

Henrik Petersen  
#226149 Jag tror nu nok det funkar att klippa gräset med en Avant 420 evt. kan du ju ha gräsdäck till den. Letat du beg. maskin finns det ett större utvalg i Danmark, kolla evt på mascus eller DBA.dk. Det är inga problem att importera maskin från Danmark, jag har själva köpt min kompaktlastare i Danmark.

Mvh Henrik

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).