Små skogsmaskiner och övriga maskiner

XYZ 320 , eller andra vagnar

16 inlägg 10388 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

XYZ 320 , eller andra vagnar

DrDamp  
#224900 Nån som har koll på vad ni har för kultryck ? Känns väldigt tung min vagn. Tidigare ägaren sa att han hade flyttat fram boggin det som går men jag fundera om han inte styrt den så lång bak det går :roll:



   TS
Användarvisningsbild

Re: XYZ 320 , eller andra vagnar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224966 Med min 310 så har jag, ungefärligen, mätt upp kultrycket till ca 150 kg. Det gör väldigt stor skillnad om man flyttar fram boggien, fast har drift så går det ju inte hur långt som helst. Det är därför som jag har ca 80 kr påhängt fram på fyrhjulingen, annars så svävar nästan framändan i uppförsbackarna och man får inget grepp alls.

Användarvisningsbild

Re: XYZ 320 , eller andra vagnar

totte  
#224985
har ca 80 kr påhängt fram på fyrhjulingen


Är det en hink med gamla femöringar då? :lol:

Användarvisningsbild

Re: XYZ 320 , eller andra vagnar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224987
totte skrev:
har ca 80 kr påhängt fram på fyrhjulingen


Är det en hink med gamla femöringar då? :lol:


:lol:

Användarvisningsbild

Re: XYZ 320 , eller andra vagnar

anersimyra  
#224996 Ha, ha, ha, du hann före Totte. Damp, du kan reglera kultrycket med lasten, men det känner du säkert till. Att "steloperera" bakaxeln är att rekommendera, kultrycket blir inte lägre, men ekipaget blir betydligt trevligare att köra.

Avatar Fallback

Re: XYZ 320 , eller andra vagnar

DrDamp  
#225016
Uvskogen skrev:Med min 310 så har jag, ungefärligen, mätt upp kultrycket till ca 150 kg. Det gör väldigt stor skillnad om man flyttar fram boggien, fast har drift så går det ju inte hur långt som helst. Det är därför som jag har ca 80 kr påhängt fram på fyrhjulingen, annars så svävar nästan framändan i uppförsbackarna och man får inget grepp alls.


Sj har jag både ventiåaket och aggregat bak på fyrhjulingen oxå, har du din boggi längst fram? hur långa pinnar kör du ?


SOm min är nu verka 3,5 meter perfekt

   TS
Avatar Fallback

Re: XYZ 320 , eller andra vagnar

DrDamp  
#225018
anersimyra skrev:Ha, ha, ha, du hann före Totte. Damp, du kan reglera kultrycket med lasten, men det känner du säkert till. Att "steloperera" bakaxeln är att rekommendera, kultrycket blir inte lägre, men ekipaget blir betydligt trevligare att köra.



Japp, tog bort dämparna och nu sitter det 30*30 fyrkantsprofiler där istället..


Känns lite "lätt" i fronten bara



Ulvskog vad ha du för vikter fram ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: XYZ 320 , eller andra vagnar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225029 blog/Uvskogen/grus-grus-grus_b-5015.html

Bilden längst ner i inlägget ser du vikten fram. Har även en i väskan, lika stor, när jag kör grus. Med vagnen så har jag den fram +hydraulaggregatet. Har även 2 skivstångsvikter a 10 kg att ta till. Den stora klumpen väger ca 45- 50 kg. Finns en tråd eller blogg som visar när jag prövade hjulvikter. Effekten blev bra men den blev lite läskig när man bromsade.

Avatar Fallback

Re: XYZ 320 , eller andra vagnar

DrDamp  
#225032 Tackar för bilden, fan va ni va duktiga där och köra grus, går med små maskiner oxå =) Roligt med bilder =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: XYZ 320 , eller andra vagnar

anersimyra  
#225056
DrDamp skrev:
anersimyra skrev:Ha, ha, ha, du hann före Totte. Damp, du kan reglera kultrycket med lasten, men det känner du säkert till. Att "steloperera" bakaxeln är att rekommendera, kultrycket blir inte lägre, men ekipaget blir betydligt trevligare att köra.



Japp, tog bort dämparna och nu sitter det 30*30 fyrkantsprofiler där istället..


Känns lite "lätt" i fronten bara



Ulvskog vad ha du för vikter fram ?
Det var en ny variant, att ta bort dämparna alltså. Vad har du för maskin ? Det finns ett tillbehör till många maskiner som gör den stel. Du behöver bara montera när du använder vagnen, montering och demontering tar bara ett par tre minuter.

Användarvisningsbild

Re: XYZ 320 , eller andra vagnar

svampbob  
#225074 Det känns som att Avestans flyttbara boggi är underskattad. Jag har gula öhlin fjädrar på hjulingen och mer än så behövs aldrig snarare så att jag nog oftast skulle klara mig utan dom genom att balansera vagnen genom att flytta boggin.

Användarvisningsbild

Re: XYZ 320 , eller andra vagnar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225077
svampbob skrev:Det känns som att Avestans flyttbara boggi är underskattad. Jag har gula öhlin fjädrar på hjulingen och mer än så behövs aldrig snarare så att jag nog oftast skulle klara mig utan dom genom att balansera vagnen genom att flytta boggin.


Det är nog en bra grej för att förbättra körningen, men fjäderlåsningen har du ju för att inte få hela bakaxeln att bli rak på en fyrhjuling med delad bakaxel (och kraftigt minskad markfrigång). Bara kranen brukar väga minst 150 kg, så flyttbar boggie har ingen som helst betydelse för bakaxelns ihopsjunkning. Inte heller "gula fjädrar". Det enda som hjälper är en Honda med stel bakaxel eller steloperera det du har.

Avatar Fallback

Re: XYZ 320 , eller andra vagnar

Qkeeper  
#225100 Får nog hålla med svampbob om "gulafjädrar".. kör själv med highlifters, ganska hårt spända och det fungerar då prima än så länge.. men visst ge dom några år i skogen så äre nog bara till å byta sen men än så länge funkar de..

Avatar Fallback

Re: XYZ 320 , eller andra vagnar

DrDamp  
#225187 Känns som ett highlifters blir för klent för mig oxå. Är en Xmr 650 så måste ha allt på bakre paket oxå.. Men nu funkar det rätt okey, lite lätt fram bara som sagt, kan nog blivit bättre om den varit 2cm längre låsningen för nu går den med drivaxlarna i "botten" hela tiden..

   TS
Avatar Fallback

Re: XYZ 320 , eller andra vagnar

DrDamp  
#225202 Nästa hjuling blir nog en kingquad eller om nån vill byta.. Fundera om det inte sska gå få fram boggin lite mera...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).