Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Transportera atv och griplastarvagn

37 inlägg 23574 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Transportera atv och griplastarvagn

Daggi  
#224877 Ja, akkurat.

Grunnen er for å kunne ha en mindre henger.

Användarvisningsbild

Re: Transportera atv och griplastarvagn

anersimyra  
#224883 Med hengere menar du väl det vi kallar, släpvagn ? Ska du ställa atv:n på tvären, blir ju släpet enormt brett !!!
Men hur du än tänkt göra får du inte ha ett terrängsläp kopplat till bilen, samma regler gäller för terrängsläp som för terrängregistrerad atv på allmän väg. Har du atv:n på släpvagn efter bilen, får du inte ha timmervagnen kopplad till atv:n, det är inte tillåtet att koppla last till lasten. jag har atv:n stående på ett oregistrerat släp, timmervagnen är kopplad till det oregistrerade släpet. Om det är fullt lagligt vet jag inte då jag ännu inte stoppats av polisen.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Transportera atv och griplastarvagn

anersimyra  
#224892 Angående trerrängsläp så tittade jag på rättsfall där böter utdömts. Inget fall handlar om transport på väg. Däremot har böter utdömts där belysning funnits som kan kasta vitt ljus bakåt, eller rött framåt, släp som saknar skydd mot slirning i sidled, utrustning som inte är godtjänt av trafikverket, otillräckligt märkt extrautrustning, otillräcklig eller inte godtjänd reflexutrustning. :surp:

Avatar Fallback

Re: Transportera atv och griplastarvagn

Dexxaz  
#225059 Var har ni läst att det är ok att lasta en ATV på ett oreggat hembyggt släp och dra som LGF??
Enda hembyggda släp som godkänns som LGF är såvitt jag sett ofjädrade båtupptagningsvagnar/manskapsvagnar eller maskiner typ kompressorer,cementblandare och liknande.
Så fort det är en vagn konstruerad för att lasta något annat än en båt så räknas det som ett släp och ska vara reggat/besiktat....
Överbevisa mig gärna om ni kan.Är själv i behov av att transportera saker o ting.... :smile:
Mvh

Användarvisningsbild

Re: Transportera atv och griplastarvagn

anersimyra  
#225061
Dexxaz skrev:Var har ni läst att det är ok att lasta en ATV på ett oreggat hembyggt släp och dra som LGF??
Enda hembyggda släp som godkänns som LGF är såvitt jag sett ofjädrade båtupptagningsvagnar/manskapsvagnar eller maskiner typ kompressorer,cementblandare och liknande.
Så fort det är en vagn konstruerad för att lasta något annat än en båt så räknas det som ett släp och ska vara reggat/besiktat....
Överbevisa mig gärna om ni kan.Är själv i behov av att transportera saker o ting.... :smile:
Mvh
www.avestavagnen.se där hittar du en vagn med ramper för atv. Det du skriver i övrigt angående godkännanden, båtar kontra andra laster stämmer inte. Bygger du egen vagn där LGF skylt krävs, står det dig helt fritt att frakta vad du vill.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Transportera atv och griplastarvagn

anersimyra  
#225062
anersimyra skrev:
Dexxaz skrev:Var har ni läst att det är ok att lasta en ATV på ett oreggat hembyggt släp och dra som LGF??
Enda hembyggda släp som godkänns som LGF är såvitt jag sett ofjädrade båtupptagningsvagnar/manskapsvagnar eller maskiner typ kompressorer,cementblandare och liknande.
Så fort det är en vagn konstruerad för att lasta något annat än en båt så räknas det som ett släp och ska vara reggat/besiktat....
Överbevisa mig gärna om ni kan.Är själv i behov av att transportera saker o ting.... :smile:
Mvh
http://www.avestavagnen.se där hittar du en vagn med ramper för atv. Det du skriver i övrigt angående godkännanden, båtar kontra andra laster stämmer inte. Bygger du egen vagn där LGF skylt krävs, står det dig helt fritt att frakta vad du vill.
Mvh Anders.

Det är på www.kranman.se som bilden finns.

Avatar Fallback

Re: Transportera atv och griplastarvagn

Dexxaz  
#225064 Ok...då har alltså Transportstyrelsen helt fel på sin sajt gällande efterfordon, bra att veta.
Läs innantill:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... terfordon/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).