Motorsåg och handhållet

Motorsåg till Alaskan Mill

76 inlägg 35529 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

zzzack  
#224910 Det blev affär på 064:an, brutalt kraftfull såg i nyskick men från 90-talet! Lättstartad, ett drag på full choke och start på andra draget.

Jag är van en Husqvarna 242 XP och det är ganska stor skillnad. Tyvärr så visade det sig att säljaren hade ett annat svärd och kedja som han körde i sågen så det är en vanlig kapkedja på den.

Vem kan leverera en klyvkedja till ett 30 tums svärd till ett bra pris?
Det är ett Stihl Rollomatic ES 1,6 (helt obegagnat :shock: :grin:)


Gärna också ett tips på en kedjeslip under 1000 kr helst beg. kvalitetsslip.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

johan eriksson  
#224922 Grattis till en stor stark :grin:

Avatar Fallback

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

zzzack  
#224938
johan eriksson skrev:Grattis till en stor stark :grin:


Tackar!

Om man ska slipa om en kapkedja, är det bara vinkeln på skäret som ska ner till ca 10 eller måste man ändra nåt annat också?

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

mossbergarn  
#225079 grattis till köpet

Logosol brukar ha vettiga priser

Köpte 25tums kapkedja och 16 tums klyv därifrån

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

totte  
#225086
zzzack skrev:Det blev affär på 064:an, brutalt kraftfull såg i nyskick men från 90-talet! Lättstartad, ett drag på full choke och start på andra draget.


Mycket bra, rejäl såg som skall klara sågverksbruk utan problem. Grattis till ett bra köp!

Avatar Fallback

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

zzzack  
#225283
mossbergarn skrev:grattis till köpet

Logosol brukar ha vettiga priser

Köpte 25tums kapkedja och 16 tums klyv därifrån


Tackar!
Jag ska till att börja med försöka slipa om kedjan så att den går klyva med, frågan är bara om det räcker att slipa om skäret till en mindre vinkel eller om nåt annat också måste ändras.

totte skrev:Mycket bra, rejäl såg som skall klara sågverksbruk utan problem. Grattis till ett bra köp!


Tack!
Hoppas du har rätt :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

Bajk  
#225510 Grattis til köpet!

"Man skall inte ha Piccco-drev till en normal klyvkedja. Picco-drevet är till Picco-kedjor som används i mindre sågar och skall inte användas i sågverk med större sågar eftersom risken för kedjebrott är för stor."

Men varför har dem gjort Picco kopplingar om man inte ska använda dem till sågverk?
Vad ska man ha för koppling till normal klyvkedja? Jag har en Picco koppling (gjutet ringdrev) och vanlig koppling med löstagbart ringdrev till min Stihl 064.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225649 Ett citat ur Logosols handbok på
http://www.logosol.se/cms2/downloads/sv ... 130318.pdf
Om drivlänken brustit kan det bero på att kedja och drev inte trivts ihop.
Bäst är det om du växelkör 4 kedjor på ett kedjedrev och när kedjorna är
slut så byter du hela uppsättningen. En helt ny kedja på ett nedslitet drev
kan om du har otur gå av tämligen omgående. Det är även olämpligt att
köra både en vanlig 3/8” kedja och en PMX-kedja på samma drev.
Normalt rekommenderas att drevet byts efter två kedjor men tack vare
växelkörning klarar drevet 4 kedjor.
Kontrollera att du har rätt kedjedrev. En PMX-kedja passar på ett vanligt
3/8 drev men du kan inte använda en vanlig 1,6 mm 3/8 på ett Piccodrev.
Om du gör detta kommer kedjan att deformeras i drivlänkarna vilket
leder till värmeutveckling och till slut till att kedjan fastnar i svärdet.
Vi rekommenderar att du använder
ringdrev på Logosols elektriska sågaggregat.
Ringdrevet gör att kedjan
får en jämnare gång. En adapter sätts
på drivaxeln så att drevet passar och
kan röra sig lite i höjdled.

Som du ser är det helt onödigt att skaffa et separat Picco-drev, ett vanligt nytt 3/8 ringdrev passar lika bra. Jag har aldrig kört med annat än normala ringdrev till ett Jonseredsverk med elmotor, både med Oregon 91R och Stihl PMX och håller med om att drevet lätt klarar 4 kedjor innan man behöver byta.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

zzzack  
#225657 Hur skiljer man på dreven, nån som har bilder?
Är de märkta med nåt?

Min såg har ju använts i en logosolutrustning när den var ny så det kan ju vara bytt drev trots att den nu såldes med en vanlig kapkedja.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225706
zzzack skrev:Hur skiljer man på dreven, nån som har bilder?
Är de märkta med nåt?

Min såg har ju använts i en logosolutrustning när den var ny så det kan ju vara bytt drev trots att den nu såldes med en vanlig kapkedja.

Bilder finns här:
http://www.logosol.se/store/sweden/inde ... orsag.html

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

totte  
#225756 Tyvärr visar dom samma bild för alla ringdreven.

Men det är väl att testa med en normalkedja, drivlänken skall gå lätt ner i drevet med ett litet spel i sidled.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225783 Jag testade lite snabbt med att linda en kedja "runt" ett 3/8-7 standard ringdrev. Med en ny 73LP låg centrum på nitarna ca 4 mm över drevet och med relativt nya 91R och PMX var det ca 3,5 mm. Känslan om man försökte vrida drevet för att testa glapp mellan drivlänkar och drev var likadan för alla tre kedjorna.

Så teoretiskt borde ett drev för klyvkedjorna då ha en mm större diameter för att nitcentrum skall hamna på samma avstånd från drevcentrum så att alla drivlänkarna gör kontakt med drevet samtidigt. Men eftersom det inte är några precisionsgrejor vi talar om så tror jag att dena skillnad inte spelar någon större roll så länge man har korrekt kedjespänning och kedjan inte "klättrar".

Avatar Fallback

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

Bajk  
#225784 Men kör ni med 1,3mm eller 1,6mm kedjor/svärd?

Avatar Fallback

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

zzzack  
#225788 1,6, 3/8, 30 tums svärd.

Det lär nog fungera med 1,3 också om man har ett kortare svärd. Det hörs vara risk för kedjebrott vid 1,3 och kombinationen långt svärd och hård belastning.

Nån som har testat?

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

Brumsten  
#225822 Hej, det är på det sättet att när vi talar om 3/8 så är den gamla hedliga 3/8 egentligen inte är det den utger sig för att vara, det är inte 3/8 måttmässigt. Piccokedjan är en riktig 3/8 kedja, det är därför det finns en speciell kopplingstrumma till Stihl när det gäller klyvkedjor. Vid anvädning av klyvkedjor är det rekommendabelt att använda rätt drivkrans/kopplingstrumma för att få en jämn drivning av kedjan och en fin snittyta.
Trevlig helg, hoppas ni blir hänryckta och glömmer det här med sågar för några dagar och ägnär er åt riktigt timmer istället, dvs. fruntimmer.
Ha de//Brumsten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).