Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Polaris Workman 500 -97

14 inlägg 18325 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Polaris Workman 500 -97

M_M  
#22214 Vill gärna ha åsikter om Polaris Workman 500 -97.
Maskinen har gått 334 mil. Ny renoverad växellåda enligt säljaren. Och ett såkallat "Garpdrag" medföljer.
Erfarenheter, ris och ros är välkommet!
Nåt speciellt man bör veta om eller kolla nogrannare på?



   TS
Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22243 En sökning på Google på garpdrag ger 2 träffar. På den ena står det
"Det finns ju även Garp-drag om man ska fördela trycket till framaxeln men tror inte det passar alla maskiner, var nog populärare förr."
den andra är en blocket annons som är borttagen.
Så vad är ett garprag?

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22245
Bild


Infästningspunkt framför bakaxeln som är tänkt att fördela lasten.

//.D

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22248 Nu blev jag imponerad, hade du den där bilden liggandes på datorn för sådana här tillfällen?
Men fungerar det då?
Har en Workman delad bakaxel?
Visst var Workman samma som Sportsman bara det att den hette workman här men sportsman i staterna från början.

Användarvisningsbild
Robin  
#22254 Tycker polaris är rappliga när dom är ny, hur ska det då vara efter drygt 10 år :shock:

Avatar Fallback
M_M  
#22262
Robin skrev:Tycker polaris är rappliga när dom är ny, hur ska det då vara efter drygt 10 år :shock:

He he! Jo du verkar ju vara Hondafrälst...! Känner igen dej från ATV center.
Själv håller jag alla dörrar öppna, men det går trögt.. Det lutar mot Honda dock.

   TS
Användarvisningsbild
Robin  
#22267
M_M skrev:
Robin skrev:Tycker polaris är rappliga när dom är ny, hur ska det då vara efter drygt 10 år :shock:

He he! Jo du verkar ju vara Hondafrälst...! Känner igen dej från ATV center.
Själv håller jag alla dörrar öppna, men det går trögt.. Det lutar mot Honda dock.

jaja men, lite väl partisk är man nog :) Men det är ju bara därför jag vet vad som är bäst :D Skämt och sido, köp det som känns bäst, provkör och känn efter.

Användarvisningsbild
Robin  
#22269 Sen vill jag tillägga att dom nyligen bytt ram+sving och lasträcken på min för dom började rosta rejält nu efter drygt 1.5 år, så iblan tvivlar man ju på kvalitén, dock är dom nya grejorna rostskyddsbehandlade så jag hoppas dom håller bättre, motormässigt är det inga problem.

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22277 Kan nog hålla med om att man håller Honda högt. Hade tidigare en Honda men har nu köpt en Polaris ATP. Tycker det är konstigt att Honda inte har någon modell med flak, det var det som fällde avgörandet för min del. I övrigt så är jag hitintills positivt överaskad av kvalitets känslan på polarisen, om inte honda klass så inte långt efter.

//

Avatar Fallback

Polaris

JD 1410D  
#22371 Det är absolut inget fel på Polaris ví hade en Worker-99 den fungerade helt fel fritt under dom 3 åren vi hade den. Det enda som kan vara är damaskerna dom är väldigt sköra.

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22491 Det är väl så att man kan titta på vad dom som använder hjulingarna mest kör för märka. Lappen kör nästan undantagslöst polaris, vet inte varför men helt värdelösa kan dom inte vara för så sanslöst med spö dom får då dom används i renskogen kommer då aldrig jag kunna ge dom på min livstid.

Avatar Fallback
M_M  
#23403 Jahapp! Ikväll ska jag kika på en Arctic Cat 500 -02

Erfarenheter och åsikter emottages tacksamt!

   TS
Avatar Fallback
huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23410 Hejsan!jag har rätt stor erfarenhet av fyrhjulingar och tillbehör till dessa.Jag vill ej rekomendera polarisen(nu retar jag upp många,men det är mina egna erfarenheter av märket),på grund av deras "rackliga"uppbyggnad och kvalitetsmässigt så tror jag att den blir slagen av varenda lite större japanska märke,med yamaha i spetsen!.Så om du kan få tag i något japanskt så välj hellre det.Sen spelar det också in vad du skall använda den till,skall du bara nöjesåka lite grann så har märket mindre betydelse!

Jag kör själv en grizzly 660 som är fullt skogsutrustad och med en avesta hydraulvagn bakom.Det ända som har gått sönder på den är en drivknut!,och jag drar inga lätta lass med den,så det får man väl säga är riktig kvalitet.

Avatar Fallback
M_M  
#23413 Just den polarisen som tråden börjar med är ute ur bilden iaf.
Det maskinen kommer att användas till är väl lite allt möjligt. Dra fram lite ved ibland, som det är du får jag bära fram typ vindfällen för hand.... Inget vidare. Sen kommer det såklart bli en hel del nöjesåkning också.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).