Skogsnyheter

Markpackning kostar skogsbruket miljarde

202 inlägg 81789 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

vetinte  
#224719
Bertilsson skrev:
vetinte skrev:Kanske en skördare och skotare kombinerad :?: då kör man ju åtminstone bara en gång på samma ställe.
Beautin är en drivare för kanthuggning och slutavverkning.
Skifte mellan aggregat och grip sker på 10 sek.

Kanske jag är dum (eller ja jag är ju "vetinte" :lol: ) men kan du inte lägga upp en bild eller länk till en sådan så jag kan se den.
Jag har letat lite men inte hittat :sad:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224721
vetinte skrev:
Bertilsson skrev:
vetinte skrev:Kanske en skördare och skotare kombinerad :?: då kör man ju åtminstone bara en gång på samma ställe.
Beautin är en drivare för kanthuggning och slutavverkning.
Skifte mellan aggregat och grip sker på 10 sek.

Kanske jag är dum (eller ja jag är ju "vetinte" :lol: ) men kan du inte lägga upp en bild eller länk till en sådan så jag kan se den.
Jag har letat lite men inte hittat :sad:
Länken fanns i inlägg 3 maj kl 20
Läs i andra innovationen som nämns!
http://www.elmia.se/sv/wood/For-besokar ... framtiden/

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

vetinte  
#224723 Tackar och bugar Bertilsson :grin:

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

vetinte  
#224724
Bertilsson skrev:Länken fanns i inlägg 3 maj kl 20
Läs i andra innovationen som nämns!
http://www.elmia.se/sv/wood/For-besokar ... framtiden/

:surp: Meeeen hallå eller :!: De finns ju :!:
Och VARFÖR används inte den mer :?: Den verkar ju göörsmidig.
Vad är haken :?:
Och så är de en Svensk kille som "uppfunnit" den.
Kan det bli bättre :?:

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224734 För att det bara.är en prototyp, som inte har prövats särskilt mycket?

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Smålandshuggarn  
#224840 Drivare o kombimaskiner av olika slag har testats till o från länge utan särskilt stor framgång. Personligen tror ja inte på det konceptet utan för mig e de skördare o skotare som gäller. En maskingrupp me duktiga förare kan fixa de flesta problem som kan uppstå vid avverkning.

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

vetinte  
#224843 Ja jag är som sagt ingen förare. Men för mig verkar det logiskt att ju mindre man kör desto mindre skador kan man åsamka.
Men att där skall finnas kompetenta förare är där inget snack om. Och att en duktig förare kan göra mindre skada är också klart.
Men en duktig förare i en "duktig" maskin kan ju åstadkomma underverk ju :grin:
Jag tror på den där maskinen. Det är nog det vettigaste jag sett utifrån min begränsade kunskap.

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Smålandshuggarn  
#224846 Vill gärna se hur de ser ut när han ska köra risanpassat. O va jag ser så kör han inte heller på riset utan det hamnar bredvid maskinen så isf får han ösa fram riset me aggregatet framför sig vilket tar tid. Hugga rensorterad asp går väl an men hur blire i blandskog? Björkkub, björkmassa, brännved, 3 olika sorters grantimmer, 2 olika sorters talltimmer, tall o gran klentimmer o granmassa o barrmassa i samma lass, lycka till o lasta av det. Vältorna ser ut som fan själv har vatt där iom ingen grind o jämndra emot o inte heller mot backen.

Som jag ser det måste samma mängd virke ut samma väg me en drivare som me en skotare o skördaren åker i regel bara en gång på samma ställe så hur det kan bli mindre överfarter förstår ja inte heller. Vill hemskt gärna veta va den väger me 30m3 virke på lastbärarn, för går de att lasta så mkt en gång då lär de oxå göras det alla gånger därefter...! Fel tänkt men så är det.

Men en meter breda hjul o fortf inte bredare än 3,10 e häftigt :-bd

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

jotorb  
#224858 Hygget blev grotanpassat, dvs allt ris lades i högar. Maskinerna snirklade emellan högarna.Enbart7-10 m långa grantoppar togs ut som grot, eftersom de knäcktes vid avverkningen pga att kvistningen påbörjades innan toppen nådde marken. Allt ris bredspriddes ut efterföljande försommar eller flisades ut direkt på hygget igen.

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

vetinte  
#224863
jotorb skrev:Hygget blev grotanpassat, dvs allt ris lades i högar. Maskinerna snirklade emellan högarna.Enbart7-10 m långa grantoppar togs ut som grot, eftersom de knäcktes vid avverkningen pga att kvistningen påbörjades innan toppen nådde marken. Allt ris bredspriddes ut efterföljande försommar eller flisades ut direkt på hygget igen.

Det tycker jag lät bra :grin:
Hur vet du detta :?:

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225036 En kort artikel i Skogsland kan gott vara anledning att syfta på.
Göran Persson ser också markskador som problem.

Vad tror ni blir följden om inte problemet löses?

Zooma ut bilden.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225144 Är det för mycket önsketänkande omkring undvikande av markskador eller måste ambitionen ökas till vad som begärs?

Inköparen försöker oftast uttrycka att arbetet skall göras på bra sätt och de skall välja tidpunkt så markskador undviks.
Jag upplever att två av tre skogsägare vädjar vid kontraktskrivning om att markskador skall undvikas.
Bolagen har broschyrer där arbetet framställs som proffsigt och det sker efter önskemål från skogsägare.
Hur går detta ihop mot följande "verklighet":
1 Kort framförhållning och avverkningar tas oftast i löpande följd.
2 I begränsad omfattning väljs maskin efter omständighet. (Det blir den gallringsmaskinen som arbetar i området.)
3 Nya gallringsmetoder med "stråkgallring" och upparbetning som sker inne i beståndet. Följaktligen måste riset lyftas ut i vägen och blir mindre utspritt. Blir inte risningen också klart mindre?
4 Entreprenören har inte råd att stå still i regnperiod.
5 Entreprenören "maxlastar" för optimering av sin inkomst. (Kanske enligt kalkyl.)
6 Bolaget konkurrerar med kostnad och pressar priser. (Ändå vill de ha lite vinst också på arbetskostnaden.)
7 Bortförklaringarna är många när sönderskörning skett. ("Det går inte att flyga ut med virket är en ytterlighet.")

Är detta förnuftigt tillvägagångssätt från inköparens kontraktsskrivning till avslut av uppdraget, om markskador skall undvikas?

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Skogstomte  
#225154 Helt klart måste skogsägarens önskan i form av traktdirektiv värderas högre än vad som görs idag. Sen tror jag, av egen erfarenhet, att skogsägarna kan bli bättre på att skriva klara och tydliga traktdirektiv. Då vet alla vad som förväntas och risken för tjafs i efterhand minskar betydligt. Gränsen för maskinvikt och för körskador måste klart specificeras så att det är lätt att mäta under arbetets gång.

Min tro är att det är väldigt få entreprenörer som med vett och vilja går emot ett tydligt direktiv. Problemen lär finnas högre upp enligt mitt förmenande. Den hårda nöten att knäcka är nog vem som ska betala om markägaren slutar sponsra med att tillåta packning/körskador.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Anton k  
#225160 Förbjuda markskador eller att få bort dom är ett intressant men väldigt stort problem.
Om man skulle dra en jämförelse med jordbruket så körs det inte på gärden när det regnat, innan marken har torkat upp efter vintern, gärna med dubbelmontage för att just minska jordpackning trots att en jordbrukstraktor väger hälften mot en skogsmaskin. Så att få bort markskadorna i skogen i dagsläget ser jag som en omöjlighet, alternativt flyga ut virket. Givetvis går det säkert att minska skadorna en del, men inte till såna nivåer som många här blir nöjda med. O nån ska ju även betala den ökande kostnaden. Risa en basväg på 500 meter där det ska ut 1000m3 virke för att undvika körskador kostar en del. Det går även åt mycket ris o om hugget inte är risanpassat o har bra bärighet så kan det bli svårt att få ihop den ekationen. Låt oss säga att ett alternativ skulle vara att köra virket 2km istället på bergsmark. Det betalar inga amorteringar på gårdslån med såna averkningar.. Men som sagt ämnet är intressant o jag hoppas det forskas en hel del på lösningar på problemet, för det är ett problem.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225162
Skogstomte skrev:Helt klart måste skogsägarens önskan i form av traktdirektiv värderas högre än vad som görs idag.
Delar din uppfattning. Är det då avtalsbrott när så inte sker?
Skogstomte skrev: Sen tror jag, av egen erfarenhet, att skogsägarna kan bli bättre på att skriva klara och tydliga traktdirektiv. Då vet alla vad som förväntas och risken för tjafs i efterhand minskar betydligt.
Om inte nästa mening får mätbara begrepp är detta en mycket svår uppgift. Men ex. 6 m långt men något djupt spår, som lite oväntat uppstår, är inte så farligt där ingen jorbrukstraktor behöver röra sig.
Skogstomte skrev: Gränsen för maskinvikt och för körskador måste klart specificeras så att det är lätt att mäta under arbetets gång.
Kända vikter ger nog känd packning på beskriven jord, men är det definierat för skog?

Skogstomte skrev:Min tro är att det är väldigt få entreprenörer som med vett och vilja går emot ett tydligt direktiv. Problemen lär finnas högre upp enligt mitt förmenande. Den hårda nöten att knäcka är nog vem som ska betala om markägaren slutar sponsra med att tillåta packning/körskador.
Till stor del sker styrningen vid maskinval av bolagen. De konkurrerar med kostnad.
En prislapp för markskador saknas och behöver utvecklas. Nästan "fritt fall" som forskaren Iwan Westerlund sett en tid gynnar inte skogsbruket.

Skogsägarna får i slutändan betala för skador som påverkar deras barns mark.
Borde markskador vara en parameter vid fastighetsköp?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).