Arbetskläder för skogen

Varselkläder.

34 inlägg 29309 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Varselkläder.

ämkå  
#224623 Är det nån som har koll på vilka huggar jackor som är godkända enligt dom nya reglerna ang varsel färg ?



   TS
Avatar Fallback

Re: Varselkläder.

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224630 Billigare att ha en godkänd väst över jackan

Avatar Fallback

Re: Varselkläder.

Phantom  
#224636 Idag finns ju EIA och pfanner varseljackor som är godkända, men fler kommer till hösten. Enklast nu är ju att använda en godkänd varselväst utanpå jackan. Visst kan det bli lite bökigt i snårig skog, men det funkar tills vidare.

Avatar Fallback

Re: Varselkläder.

woodstar  
#224639 Borde inte kläderna som används på vägen duga, det finns ju tröjor och jackor i alla möljilga och omöjliga modeller med och utan Gor-tex.

Vad krävs för att en jacka ska va godkänd i skogen?

Avatar Fallback

Re: Varselkläder.

Phantom  
#224650 Är jackan varselklassad enligt vad som krävs för motorsågsarbete så är den också godkänd i skogen.
En huggarjacka/blus brukar annars ha ett längre ryggslut för att inte glipa när du böjer dig framåt, den brukar även vara anpassad för ventilation då skogsjobb är ett varmt jobb att hålla på med samt att den har bra fickor anpassade för hur du rör dig och övrig utrustning.

Avatar Fallback

Re: Varselkläder.

betula-kolarn  
#224653
woodstar skrev:Borde inte kläderna som används på vägen duga, det finns ju tröjor och jackor i alla möljilga och omöjliga modeller med och utan Gor-tex.

Vad krävs för att en jacka ska va godkänd i skogen?


Är den klassad enligt EN-471 så är det ok att köra i skogen med den. Den syns i nacklappen eller vid tvättanvisningar en symbolisk väst med siffror på högersidan samt beteckningen EN-471.
Sedan är det som Phantom skriver att skogsjackorna är anpassade för oss i skogen med långa ryggar m.m. Vägjackor kan ha dragskor och snoddar som dinglar och kan snofast sig på fel ställen.
Har själv tittat på Jula varsel-t-shirt men det framgår inte på hemsidan om den är klassad eller ej. Annars har de mest fodrade grejor och så svettig vill jag inte bli nu i sommar :wink: .

Avatar Fallback

Re: Varselkläder.

350  
#224660 Var tvungen att gå ut i garaget och kolla på Julas varsel t-shirt,jodå den var godkänd enligt EN-471.Blir svettigt under reflexbanden!

Avatar Fallback

Re: Varselkläder.

woodstar  
#224827
betula-kolarn skrev:Är den klassad enligt EN-471 så är det ok att köra i skogen med den.


Är de nya skogsvarselkläderna klassade enligt EN 471?

Phantom skrev:Är jackan varselklassad enligt vad som krävs för motorsågsarbete så är den också godkänd i skogen.


Vilka Krav ska jackan uppfylla för att va godkänd för motorsågsarbete då? vart finns det kravet att läsa.


betula-kolarn skrev:Vägjackor kan ha dragskor och snoddar som dinglar och kan snofast sig på fel ställen.


Då är då inte varselvästar något bättre. En varselväst i EN 471 klass 3 är enligt mig "som inte är så stor" en mycket större arbetsfara än risken att bli på körd vid vägjobb och helt omöjlig att ha i skogen.

Själv tror jag att min gammla blusar får duga tills jag behöver köpa en nya, då finns säkert inget annat köpa så man måste gå och se ut som en vägarbetare i skogen :lol:

Användarvisningsbild

Re: Varselkläder.

T Landström  
#224828 Finns inget formellt krav från AV mer än att dom skriver att det ska vara klassat som varsel...och hänvisar till kraven för varselkläderna.

Det som gör att många huggarblusar inte klarar kravet är det inte är tillräckligt stor yta med reflexer.
Så jag tror att många de nya blusarna från HVA mfl som har reflexer kommer att bli godkända...

Användarvisningsbild

Re: Varselkläder.

anersimyra  
#224831
T Landström skrev:Finns inget formellt krav från AV mer än att dom skriver att det ska vara klassat som varsel...och hänvisar till kraven för varselkläderna.

Det som gör att många huggarblusar inte klarar kravet är det inte är tillräckligt stor yta med reflexer.
Så jag tror att många de nya blusarna från HVA mfl som har reflexer kommer att bli godkända...
Jo, den reflekterande ytan ska vara 1 m2, det räcker inte med väst har jag fått förklarat, huruvida detta stämmer vet jag inte säkert.

Användarvisningsbild

Re: Varselkläder.

T Landström  
#224832 Den sammanlagda ytan av både reflekterande och fluorescerande material för klass 3 skall vara 1m2!

Finns ju ingen hänvisning till någon klass i AFS:en vad jag kan hitta...


Material Klass 3 Klass 2 Klass 1
Fluor mtrl 0,80 0,50 0,14
Refle mtrl 0,20 0,13 0,10

Användarvisningsbild

Re: Varselkläder.

anersimyra  
#224833
T Landström skrev:Den sammanlagda ytan av både reflekterande och fluorescerande material för klass 3 skall vara 1m2!

Finns ju ingen hänvisning till någon klass i AFS:en vad jag kan hitta...


Material Klass 3 Klass 2 Klass 1
Fluor mtrl 0,80 0,50 0,14
Refle mtrl 0,20 0,13 0,10
Då borde ju klass 1 duga gott.

Användarvisningsbild

Re: Varselkläder.

T Landström  
#224834 Precis...och det klarar nog egentligen alla nya huggarblusar oxå...bara det att dom inte är klassade enl EN 471...

Avatar Fallback

Re: Varselkläder.

woodstar  
#224836 Verkar vara väl gemomtänkt från myndigheterna, kraven finns men ingen vet vad som gäller.

På vägen är det ändå raka besked, EN 471 klass 3 ska uppfyllas.

Avatar Fallback

Re: Varselkläder.

jmatsson  
#224870 Huggarjacka med varsel, EN 471,

http://www.skogma.se/Servlet?Servlet?page=11&anr=285150&sort=207

http://www.nimaab.se/se/article.php?id=6273&art=13600679
Varselklass 2 funkar ser det ut som.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).