Skogsmiljö och Trädlära

Hur är det med fallna träd?

7 inlägg 6980 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur är det med fallna träd?

Alelalen  
#224771 Hejsan allihopa.

Hoppas jag kom i rätt forumdel nu.
Har lite skog i familjen och i den skogen har det fallit en del enstaka träd här och där.
Hur är det med om jag skulle vilja såga ner de och ta ut ur skogen? Såga ner med motorsåg och sen låta grannen med traktor och skogsvagn köra ut de ur skogen på befintliga skogsvägar.

Allt som kan vara bra att veta får ni hemskt gärna skriva!

Mvh från en okunnig "skogsvetare" :lol:



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur är det med fallna träd?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224780 Det är väl bara att köra på? Men använd skyddsutrustning och ta det varligt.

Avatar Fallback

Re: Hur är det med fallna träd?

Alelalen  
#224781 Okej, jag tänkte mer på om man har en skogsplan från ett skogsbolag så kanske man inte får göra så mycket med skogen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur är det med fallna träd?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224802 :surp: Man blir förvånad när man hör hur bolag lyckas skrämma upp skogsägare! :|
En skogsplan är en inventering av skogen som ägaren betalar för. Bolagen förmedlar och tar betalt för tjänsten. Som en service åt leverantörer säger de men även som en inkomstkälla.

Användarvisningsbild

Re: Hur är det med fallna träd?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225080 När det gäller vindfällen får man se upp för om och hur träden ligger i spänn. Även ensamma träd kan ligga i spänn. Är man inte beredd och står fel kan det gå galet.

Avatar Fallback

Re: Hur är det med fallna träd?

sveakatten  
#225122 Det är precis som Skogsola säger, planen är till för att du ska få tips på vad du ska göra. Det är inget du behöver följa överhuvudt taget, om du inte vill. Det är skogsstyrelsen som säger vad du får och inte får göra , tex att du måste anmäla om du ska hugga större fall än 0,5 Ha.

Användarvisningsbild

Re: Hur är det med fallna träd?

JensSkoog  
#225129
Alelalen skrev:Hejsan allihopa.

Hoppas jag kom i rätt forumdel nu.
Har lite skog i familjen och i den skogen har det fallit en del enstaka träd här och där.
Hur är det med om jag skulle vilja såga ner de och ta ut ur skogen? Såga ner med motorsåg och sen låta grannen med traktor och skogsvagn köra ut de ur skogen på befintliga skogsvägar.

Allt som kan vara bra att veta får ni hemskt gärna skriva!

Mvh från en okunnig "skogsvetare" :lol:

Bara kom i håg at vindfallna tred er hemskt farliga. Jobba lugnt och røja dig veg før rømning når du kapar slikt som henger på andra tred, da kan du øvergi sågen og sticka om det går snett! Annars går jag aldri i veg med slikt arbete utan å ha två såger om hand. Man kør alltid fast. Når jobbet er gjort, så kan du titta efter vilka skador de fallna har gjort på andra tred och så tar du dom i samma rennet. Legg ut nogra bilder så vi andra kan se hur det går.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).