Motorsåg och handhållet

byta till husqvarna 550 xpg ?

75 inlägg 61036 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: byta till husqvarna 550 xpg ?

vetinte  
#224407 Tycker det är ett återkommande ämnen dom här problemen med "datorsågarna".
Jag blir mer och mer skeptisk till dom här moderniteterna. :???:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: byta till husqvarna 550 xpg ?

Tosca  
#224411 Inte riktigt samma såg, men grunden är väl densamma även i 560in.
Jag upplever min 560 som väldigt samarbetsvillig, choken drar man ut och lyfter uppåt för att choka. När sågen tänt, 2-3 drag oftast, skjuter man ned reglaget till mittenläget och startar med halvgas - 1-2 drag.
Jag har experimenterat med dekompventilen, men upplever att jag behöver dra något drag till om jag använder den.
Primerblåsan använder jag oftast inte alls, har ingen vana av den från 346an och känner inte att den gör någon större skillnad.
Efter tankning startar sågen utan choke eller halvgas, oftast på 1-2 drag, om jag inte kört det där sista när bensinen börjat ta slut...

Användarvisningsbild

Re: byta till husqvarna 550 xpg ?

traktorz  
#224412 AutoTune, CarbControl, M-Tronic; dvs elektroniskt styrda förgasare är nog fortfarande förhållandevis primitiva, men elektronisk tändning vill knappast någon vara utan idag.

Förstår tillverkarna som vill sälja problemfria sågar till en större kundkrets, eftersom relativt få i den totala kundkretsen har motoröra och nödvändig fingertoppskänsla med tvåtaktsmotorer.

Jag kan mycket väl tänka mig att vår nästa motorsåg har elektroniskt styrd förgasare!

Användarvisningsbild

Re: byta till husqvarna 550 xpg ?

svampbob  
#224414 Jag är som sagt nöjd med min 550 och har inga startproblem. Ett annan aspekt som borde tas upp är kapaciteten och prestandan hos föraren. Jag tycker inte att jag i längden fullt ut orkar använda hela prestandan hos sågen åtminstone inte då det är klenare dimensioner i gallring. Jag tror att ska ta fram en klenare och lättare såg så att jag får chans att vila medan sågen tuggar sig igenom :grin:

Avatar Fallback

Re: byta till husqvarna 550 xpg ?

rikard_e  
#224415 Tycket att 339xp är ett lagom såg till gallringar

Användarvisningsbild

Re: byta till husqvarna 550 xpg ?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224417
traktorz skrev:- Är det enbart startsvårigheterna som gör att du inte tar med sågen ut och istället låter den stå i källaren?


Japp, endast det. När sågen går så gillar jag den massor. Den är lättare än 350 (som egentligen inte är jämförbar alls), känns nästan lika lätt som MS 200. Rapp som tusan och trivs väldigt bra med TrioBrake. Tror också jag kommer uppskatta handtagsvärmen mycket nästa vinter.
Men som sagt, varför har jag så svårt att starta den. Men har nu fått några till "instruktioner" hur man ska göra så ska prova igen får se.

Användarvisningsbild

Re: byta till husqvarna 550 xpg ?

vetinte  
#224418
rikard_e skrev:Tycket att 339xp är ett lagom såg till gallringar

Tycker jag också. Den sågen har hjälpt mig att "orka" lite mer. :grin:
Kanon såg.
Men jag har inte så mycket erfarenhet om så många olika sågar.

Avatar Fallback

Re: byta till husqvarna 550 xpg ?

hakans  
#224423 Min 2152 startar på 2-3 drag när den är kall. 550an startar inte liika bra när man ska je gaas medsamma den startat döör den.. man måste låta den gå lite före man ger den gaas. När de är varma startar de båda på första. Sköna sågar e dom båda :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: byta till husqvarna 550 xpg ?

anersimyra  
#224426 Jo, provade en 550 häromdagen, det var ett djävla drag i den sågen, men högljudd, och drar mycket soppa enligt ägaren. Det har kommit en ny Jonsered, enligt reklamen når sågen sitt maximum efter, TRETTIOFEM MINUTER !!!!! :surp: :o

Användarvisningsbild

Re: byta till husqvarna 550 xpg ?

T Landström  
#224429
anersimyra skrev:Jo, provade en 550 häromdagen, det var ett djävla drag i den sågen, men högljudd, och drar mycket soppa enligt ägaren. Det har kommit en ny Jonsered, enligt reklamen når sågen sitt maximum efter, TRETTIOFEM MINUTER !!!!! :surp: :o


Dagens Jonsered är väl bara röda HVA...

Användarvisningsbild

Re: byta till husqvarna 550 xpg ?

anersimyra  
#224433
T Landström skrev:
anersimyra skrev:Jo, provade en 550 häromdagen, det var ett djävla drag i den sågen, men högljudd, och drar mycket soppa enligt ägaren. Det har kommit en ny Jonsered, enligt reklamen når sågen sitt maximum efter, TRETTIOFEM MINUTER !!!!! :surp: :o


Dagens Jonsered är väl bara röda HVA...
Javisst, bägge är elektrolux.

Avatar Fallback

Re: byta till husqvarna 550 xpg ?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224628 har 2253 som er jonsered utgaven den bruker ein del bensin ja. Den saga eg har prøvd som bruker minst bensin er stihl 361 meiner den har tank på ca 0,685 liter.

Avatar Fallback

Re: byta till husqvarna 550 xpg ?

wernvik  
#224677 Hade också en del startproblem med min 550xpg i början men har nu fått in tekniken. Låter den dessutom går 10-15 SEK efter jag har startat den innan jag börjar gasa så den får ställa in sig. Dock kan det fortfarande inträffa någon gång ibland att det går åt 5-10 drag när den är ljummen innan den startar.

Användarvisningsbild

Re: byta till husqvarna 550 xpg ?

totte  
#224685 Ljummet är vanligen värst!

Användarvisningsbild

Re: byta till husqvarna 550 xpg ?

anersimyra  
#224703
totte skrev:Ljummet är vanligen värst!
Min 346 XPG är i stort sett "omöjlig" att starta utan halvgas i alla lägen, det var verkligen hopplöst innan jag kom på detta. :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).