Motorsåg och handhållet

Motorsåg till Alaskan Mill

76 inlägg 35635 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

Bajk  
#224437 Vart har du fått tag på Alaska Mill sågverket? Pris? Själv har jag en Stihl 064 (85cc) som jag tänkt använda till ett sågverk. Har mest tittat på logosol's timmerjigg.

Någon som har testat Alaska Mill?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

zzzack  
#224479
Bajk skrev:Vart har du fått tag på Alaska Mill sågverket? Pris? Själv har jag en Stihl 064 (85cc) som jag tänkt använda till ett sågverk. Har mest tittat på logosol's timmerjigg.

Någon som har testat Alaska Mill?



Jag har nog möjlighet att plocka in dem men jag håller just på att bygga ett själv av lite överblivet järnskrot. Om det känns som att metoden fungerar så tar jag nog hem en låda Alaskan Mill.

Största problemet har varit att få tag på en potent såg som ex: Stihls 064 eller 066:a.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

zzzack  
#224480
mrlynx skrev:Är det den här annonsen ni pratar om?
Svårt att se om det är en original eller en bra kopia.
Kör själv med en stihl 361 till mitt sågverk och får väl anse den som ett minimum i effekt.
Men det viktigaste är att kedjan är vass.

Skärmavbild 2013-05-03 kl. 17.29.36.png



Kan vara samma, men jag tror att det är ett annat telnr och ett annat namn än den förra på blocket.
Det gäller ju att förnya sig 😡 :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

zzzack  
#224492 Jag har blivit erbjuden den här, är det också en kinakopia???

Den har enl. säljaren suttit på en solosåg några timmar tills ägaren köpte en elsågstillsats istället.
stihl1.jpg

stihl6.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

totte  
#224506 Kan se att den har Stihl-loggan i relief på kopplingskåpan, det brukar inte kopiorna ha. Så det finns en viss sannolikhet att den är äkta, men kolla upp det noga. Är den äkta är det en mycket bra såg för ett sågverk.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

zzzack  
#224539
totte skrev:Kan se att den har Stihl-loggan i relief på kopplingskåpan, det brukar inte kopiorna ha. Så det finns en viss sannolikhet att den är äkta, men kolla upp det noga. Är den äkta är det en mycket bra såg för ett sågverk.


Jag har försökt jämföra med bilder på nätet och kan inte hitta nåt tecken på att den inte skulle vara en äkta Stihl. Det lär finnas ett kvitto på inköpet också så jag tror nog att den är ok. Den har ett 30 tums svärd så den lär klara det mesta.

Synd att det ska vara på det här viset, lär inte bli bättre i framtiden heller.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

Bajk  
#224545 Den ser ut som min egna såg! Ser inga skillnader. Ser ut att var i fint skick. Hur gammal är den?

Avatar Fallback

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

zzzack  
#224549
Bajk skrev:Den ser ut som min egna såg! Ser inga skillnader. Ser ut att var i fint skick. Hur gammal är den?


Den hörs vara från slutet av 90-talet och körd ca 5 timmar på en solosåg innan de köpte en elmotorsats.
Vilka år tillverkades den här modellen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

Bajk  
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

totte  
#224573 Skall ha kommit på marknaden 86, när den ersattes med nån nyare modell vet jag inte.

Det lär finnas ett kvitto på inköpet också så jag tror nog att den är ok.


Ja finns det kvar så är ju saken klar. Med fem timmar bakom sig bör den ha mycket att ge om den körts rätt.

Stora Stihlar är bland favoriterna för sågverk, tåliga och oerhört starka. Stihl har, enligt min mening , alltid varit bra på de riktigt stora och de riktigt små sågarna.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

zzzack  
#224599

Man tackar :grin:

Man ser många positiva skriverier om den här modellen både i sverige och usa så man får en känsla av att det kan vara bra kvalitet. Den borde ju ha power så det räcker till för klyvning också.

Svärdet känns onödigt långt, kan det vara risk att man måste ordna en toppsmörjning som får ligga på medan man klyver för att inte nöta upp "baksidan" av svärdet och överhetta grejerna :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

Lgard  
#224622 Det skicket på den är fantastiskt om jag jämför med min ms660 som bara är använd i kanske 50 - 100 timmar nu.
Att man/jag hela tiden ställer av sågen på backen ställer till med allehanda märken på den.

Avigsidan med styrka på min ivf är att den drar bensin och det rejält.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

Bajk  
#224666 Zzzack:

Om du ska ha på klyv kedja så behöver du ett Picco drev, alltså för kedjor som är 1,3mm och svärd som har samma spårvidd, och klyv kedja. Lättare att klyva då. Läst i andra trådar att man kan fila til sin vanliga 3/8" kedja och få samma grader som en klyv kedja, bara att den är bredare.

Kostnaderna drar ju lätt iväg när man ska börja klyva med motorsåg.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

Lgard  
#224696 Logosol har ibland bra paket med svärd o kedjor till lite bättre pris.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224837
Bajk skrev:Zzzack:

Om du ska ha på klyv kedja så behöver du ett Picco drev, alltså för kedjor som är 1,3mm och svärd som har samma spårvidd, och klyv kedja. Lättare att klyva då. Läst i andra trådar att man kan fila til sin vanliga 3/8" kedja och få samma grader som en klyv kedja, bara att den är bredare.

Kostnaderna drar ju lätt iväg när man ska börja klyva med motorsåg.

Man skall inte ha Piccco-drev till en normal klyvkedja. Picco-drevet är till Picco-kedjor som används i mindre sågar och skall inte användas i sågverk med större sågar eftersom risken för kedjebrott är för stor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).