Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Transportera atv och griplastarvagn

37 inlägg 23568 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Transportera atv och griplastarvagn

Nolltax AB  
#224313 Tänkte till ett extra varv gjorde jag.
C-kort. Köpte loss en pickup med kran.
Lyfta på griplastarvagnen på flaket, inga proböem.
Å cykeln. Har ej CE-kort så det fick bli ett EU-släp.
Max 500 kilo, inga problem. ATV vägde 400....
Måttade å köpte släp.
Allt var frisd å fröjd.

Griplastarvagnen var lite för tung dock, så band på fyrhjuling monterat blev.
Å se, då blev släpet för litet.... Ridå....

Användarvisningsbild

Re: Transportera atv och griplastarvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224322 http://www.korkortsportalen.se/Nya-kork ... origheter/

Här står det om den nya utökade B-behörigheten och om regler för körkort
utfärdade före 1996.

Användarvisningsbild

Re: Transportera atv och griplastarvagn

herjman  
#224367


I den här filmen transporterar dom en atv med griplastarvagn bakom en V70 har jag för mig

Avatar Fallback

Re: Transportera atv och griplastarvagn

Henrik Petersen  
#224371
herjman skrev:http://www.youtube.com/watch?v=mTZlzu2BDzQ

I den här filmen transporterar dom en atv med griplastarvagn bakom en V70 har jag för mig


det är väl en xc70, vi har en likadan, har for mig den får dra 1800kg, så det är ju inga problem. Frågan om B ell. BE kort kvarstår ju doch. Eller egentlig inte, for med en såhär tung bil är det väl BE som gäller.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Transportera atv och griplastarvagn

hayabusa 08  
#224457 http://www.nyvab.se/vagnar.htm klicka vidare till släpo

Blir kanske problem med vikten, den lastar ju inte så mkt.
Men som nån skrev, det är bättre att köra med överlass än att koppla ett släp man inte får dra = olovlig körning..

Användarvisningsbild

Re: Transportera atv och griplastarvagn

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224466 står klart och tydligt på transportstyrelsen hur tungt släp man får dra med b kort på fordonet man använder, sedan är det bara att använda sig av ett lämpligt släp som ej överstiger vikten som släpet är reggat för.

Hur lång blir kombinationen av atv/huggarvagn? räcker ett 5 meters släp t ex? är ju okej att bakdelen sticker ut en bit utanförsläpet bara man märker upp den.

Har själv dragit atv och tillhörande huggarvagn på släp, fanns ingen som helst risk för överlast då en fyrhjuling knappt väger något och huggarvagnen väger än mindre.

https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... anguage=sv

Användarvisningsbild

Re: Transportera atv och griplastarvagn

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224467 giltig kombination exempelvis jsh911 och bnn621 med b-kort
ej giltig kombination med b kort = wns976 och bnn621
ej giltig kombination med b kort jsh911 och eda859

de 2 senare är okej med be kort...

bara att kolla på transportstyrelsens hemsida...

Avatar Fallback

Re: Transportera atv och griplastarvagn

SAKO75  
#224716 Subaru Outback 2001 Släpvikt 1520kg på B-kort. Släpets totalvikt 1350kg

Avatar Fallback

Re: Transportera atv och griplastarvagn

Trolle_T  
#224791 Någon som vet om de är lagligt att låta griplastarvagnen rulla efter 4hjulingen som står fastspännd på släpvagnen. Alltså bil och släpvagn. På släpvagnen står endast 4hjulingen. Till 4hjulingen är griplastarvagnen kopplad som rullar efter på vägen. Någon som vet om detta är lagligt?

Användarvisningsbild

Re: Transportera atv och griplastarvagn

anersimyra  
#224818
Trolle_T skrev:Någon som vet om de är lagligt att låta griplastarvagnen rulla efter 4hjulingen som står fastspännd på släpvagnen. Alltså bil och släpvagn. På släpvagnen står endast 4hjulingen. Till 4hjulingen är griplastarvagnen kopplad som rullar efter på vägen. Någon som vet om detta är lagligt?
Det är inte lagligt, bygg eget oreggat släp för hjulingen, på släpet monterar du dragkula för vagnen.

Användarvisningsbild

Re: Transportera atv och griplastarvagn

anersimyra  
#224820 Alltså, du får inte ha last kopplad till lasten som du har stående på ditt släp. På ett oreggat hemmabygge kan du nog ha hela rasket ihopkopplat. Själv byggde jag ramper till hjulingen på en gammal vedvagn. Jag monterade dragkula för hydraulvagnen på vedvagnen. Det blir ju lite struligt att först lasta hjulingen och sen manuellt koppla hydraulvagnen till vedvagnen. Lösningen blev att med ihopkopplat ekipage, köra upp hjulingen på vedvagnen, därefter lyfter jag loss hydraulvagnen med hjulingens bakre vinsch, därefter vinschar jag ner hydraulvagnen och kopplar den till vedvagnen. Jag behöver då inte koppla på och av slangarna hela tiden. Visst, det kanske inte är olagligt att ha hela rasket ihopkopplat på ett hemmabygge, men det kändes inget vidare att ha hydraularen kopplad till hjulingen. Men med hydraulvagnen kopplad lågt på vedvagnen kan man lätt "knalla" på i 60-70.

Användarvisningsbild

Re: Transportera atv och griplastarvagn

hayabusa 08  
#224842 Tänk bara på att om man kopplar ett oregistrerat hemmabygge bak bilen så ska det på en LGF-skylt och man får bara köra i 30km/h.

Hur fort man sen kör är ju upp till var och en :smile:
Jag kör "nog" lite fortare än 30 i vart fall :P

Användarvisningsbild

Re: Transportera atv och griplastarvagn

anersimyra  
#224847
hayabusa 08 skrev:Tänk bara på att om man kopplar ett oregistrerat hemmabygge bak bilen så ska det på en LGF-skylt och man får bara köra i 30km/h.

Hur fort man sen kör är ju upp till var och en :smile:
Jag kör "nog" lite fortare än 30 i vart fall :P
Jo, precis, 30 är max. Dessutom ska godkänd belysning användas vid mörker.I början kändes 30 fort, men nu "truckar" jag på i 50-70. Men passa dig vid halka, är det riktigt halt är 30 för fort :surp: det skjuter på rejält då hela rasket är obromsat. :shock:

Avatar Fallback

Re: Transportera atv och griplastarvagn

Daggi  
#224856 Hei

Har en atv polaris 500 med 4 hjul og regner med jeg skal kjøpe en vahva jussi 400.

Er det andre måter å laste dette på enn å ha en 6 m henger?
Kan en f.eks kjøpe en bred henger der en kan kjøre atv på tvers helt fremme på tilhengeren og då buksere tømmervognen på vanlig måte?

Användarvisningsbild

Re: Transportera atv och griplastarvagn

anersimyra  
#224857
Daggi skrev:Hei

Har en atv polaris 500 med 4 hjul og regner med jeg skal kjøpe en vahva jussi 400.

Er det andre måter å laste dette på enn å ha en 6 m henger?
Kan en f.eks kjøpe en bred henger der en kan kjøre atv på tvers helt fremme på tilhengeren og då buksere tømmervognen på vanlig måte?
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Vill du ha atv:n på tvers på tilhengeren ? Varför ? Hur har du tänkt att bogsera timmervagnen ?
Mvh Anders.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).