Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Transportera atv och griplastarvagn

37 inlägg 23570 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Transportera atv och griplastarvagn

ved huggaren  
#224217 Hej. Är det någon på forumet som har erfarenhet att transportera både atv och griplastarvagn med bil och släp eller liknande.om i så fall räcker B kort då. :?:



   TS
Avatar Fallback

Re: Transportera atv och griplastarvagn

jmatsson  
#224219 Tror att du måste ha BE. Hur långt ska du transportare grejorna :?:

Avatar Fallback

Re: Transportera atv och griplastarvagn

ved huggaren  
#224220 Ev runt om i Östergötland

   TS
Avatar Fallback

Re: Transportera atv och griplastarvagn

jmatsson  
#224224 Då är för långt att hjula. :mrgreen:, be kort krävs nog, vet inte hur dom nya reglerna ser ut.

Användarvisningsbild

Re: Transportera atv och griplastarvagn

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224228 det beror på vikten på grejerna men för en Vimek krävs BE-kort iaf.

Avatar Fallback

Re: Transportera atv och griplastarvagn

ved huggaren  
#224232 om man har atvn på flaket på en pick up och vagnen på släpkärra borde det väl unka tycker jag :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Transportera atv och griplastarvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224240 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aA5jRRqu6v0[/youtube]

Jovisst, atvn på flaket och resten på släp eller på släpet efter.

Användarvisningsbild

Re: Transportera atv och griplastarvagn

anersimyra  
#224246 Griplastarvagnen är avsedd främst för terräng och är inte tillåten att dra efter bil på allmän väg. Själv monterade jag ramper på min Avesta vedvagn som hjulingen transporteras på. På vedvagnen monterade jag en dragkula där jag hakar på hydraulvagnen. Med LGF skylt, ljusramp och blinkers, tror jag det är lagligt att köra prylarna i max 30. Däremot får du absolut inte ha någon last kopplad till hjulingen, som ju är last på vedvagnen.

Avatar Fallback

Re: Transportera atv och griplastarvagn

jmatsson  
#224251 Som slurfi skrev, kör upp atvn på flaket och resten på släpet, på med mycket spännband och hoppas på det bästa. :grin:

Avatar Fallback

Re: Transportera atv och griplastarvagn

rikard_e  
#224252
jmatsson skrev:Som slurfi skrev, kör upp atvn på flaket och resten på släpet, på med mycket spännband och hoppas på det bästa. :grin:


Inte för mycket spännband bara :wink:

Avatar Fallback

Re: Transportera atv och griplastarvagn

jmatsson  
#224256 Lagom är alltid bäst.

Användarvisningsbild

Re: Transportera atv och griplastarvagn

vetinte  
#224259 :?: Men var inte frågan om man fick frakta ATV och Griplastarvagn på släpkärra efter bilen :?:
Men det beror väl på vad vikten är på ATV och Griplastarvagn :?:
940 får ju dra 1340kg på B-kort tex.
Eller e jag ute och cyklar nu :???:

Avatar Fallback

Re: Transportera atv och griplastarvagn

jmatsson  
#224269 B, Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3,5 ton
- en lätt släpvagn som väger högst 750 kg i totalvikt
- en släpvagn som väger mer än 750 kg i totalvikt, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton

BE, Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3,5 ton och ett eller flera släpfordon kopplade till sådan bil, om släpfordonens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton.

Avatar Fallback

Re: Transportera atv och griplastarvagn

Qkeeper  
#224275 Har har alla en bra länk för att kolla vad ni får dra.

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... lator.aspx


Slog precis upp ett exempel där som klarar att dra fyrhjuling plus hydraulvagn:

Bil Passat Variant Tdi -07

Ett släp som ja fann på blocket, Biltransport 1200kg med reg nr XFD750

max last för detta ekipage med b-kort är 770 kg och där klarar man sig med tom tank;) Men får även dra 1300kg biltransporter med denna passat och då närmar sig lastvikterna mot 900kg vilket absolut klarar en fyrhjuling+hydraulvagn.

Finns ju vissa bilar du får dra riktigt okej med b-kort, 745 är väl ett exempel om jag inte minns fel?

Hur som helst så sök bara på ditt reg nr samt ett reg nr på ett släp du tänkt använda så får du klart och tydligt svar via länken vad du får lasta. bråkar farbror blå kan du ju alltid visa honom länken ;)

Men det allra viktigaste att komma ihåg är att det är billigare och bättre att åka med överlast än att dra ett släp man inte får dra!

Avatar Fallback

Re: Transportera atv och griplastarvagn

ved huggaren  
#224278 slurfis video är helt ok. Men man får kolla vikterna på maskinerna då :mrgreen: tackar för svaren :grin:kanon länk av Qkeeper :lol:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).