Verkstan

Ny svets

56 inlägg 40182 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny svets

jmatsson  
#224188 Har en svets från biltema som är urusel ska därför köpa en ny.
Kommer inte att svetsa något stort. Har sett två svetsar från nima som jag har fastnat för vilken tror ni är bäst eller om det finns någon annan svets som är bra. Får kosta max 4000 kr.

http://www.nimaab.se/se/art/inverter-force-165.php

http://www.nimaab.se/se/art/inverter-tecnica-150.php



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Ny svets

stegmaster  
#224190 Vet inte nåt om dom du nevner, men jag haft denna Telwin modellen i ca 10 år och den har funkat kanon.
Kört den under alla möjliga forhold, regning, el. verk, smuts, och fortfarande går den lika bra.
Lett at svets med, och bra fogar med lite trening blir det ochså. 8)

http://www.nimaab.se/se/art/inverter-technology-175.php

Skulle inte tveka på at kjöpa samma igjen.

Avatar Fallback

Re: Ny svets

jmatsson  
#224193 Inte riktigt den utan är mer intresserad av dom billigare modellerna. Är den bra som du skriver så kanske det blir en sån istället. Tack för tipset.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny svets

totte  
#224237 Av dom två du länkat så verkar det skilja ganska lite på prestanda för vanlig svetsning. 150:an sägs vara även för TIG-svetsning, behöver du inte den finessen så är det en onödig extra kostnad.

Har själv en Telwin Technica 144, med några år på nacken, den har fungerat oklanderligt i alla år. Så om du inte har behov av väldigt mycket Ampere och skall svetsa en massa övergrovt så är dom du kikat på bra val tror jag.

Avatar Fallback

Re: Ny svets

jmatsson  
#224249 Behöver inte ha den finessen, så en telvin force 165 kommer det nog att bli. Verkar passa bra till mina ändamål.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny svets

rikard_e  
#224250 Hade också rekomenderat denna, trevlig, lätt och smidigt svets.

Avatar Fallback

Re: Ny svets

jmatsson  
#224270 Ok, låter som telvin gör bra svetsar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny svets

Jonathan maskiner  
#224280 Har ingen erfarenhet av Telwin utom att det är ett budgetmärke. Däremot har vi en Kemppi minarc 150 som inköptes för över 10 år sedan. Den fungerar väldigt bra och tänder lätt 3,2 mm OK 48:or utan att bränna fast om man har lite handlag. Men som alltid gäller att vissa elektroder är lättare än andra att svetsa. Exempelvis på mässor säljs det diverse svetsar och dessa verkar ofta väldigt bra och enkla att svetsa med, men då är ofta trixet att dom har "rutila" elektroder. Dessa är mycket lättända och stabila men är mycket dyrare och har vissa sämre egenskaper, (mindre seghet). Men i själva verket är svetsen ostabil och fastnar lätt med "vanliga" (basiska) elektroder.

Jag skulle nog idag köpa Kemppi, Esab eller Fronius även om dessa är dyrare, men oxå för att jag har bättre möjlighet att få 15-20-25% rabatt på Kemppi eftersom dessa säljs på lokala järnaffärer.

För övrigt anger de flesta tillverkare att man kan svetsa TIG med dessa svetsar. Detta stämmer men då behövs en tillsats men annat handtag och då handlar det om skrap-tig. Alltså ingen ljusbåge som tänds i luften utan tänds när man skrapar elektroden mot underlaget. Denna metod är heller inget att satsa på så att även om tillverkaren anger att man kan svetsa TiG är det inget värt.

Gör vad du vill men det är mitt tips.

Användarvisningsbild

Re: Ny svets

machonisti  
#224288
Jonathan maskiner skrev:Har ingen erfarenhet av Telwin utom att det är ett budgetmärke. Däremot har vi en Kemppi minarc 150 som inköptes för över 10 år sedan. Den fungerar väldigt bra och tänder lätt 3,2 mm OK 48:or utan att bränna fast om man har lite handlag. Men som alltid gäller att vissa elektroder är lättare än andra att svetsa. Exempelvis på mässor säljs det diverse svetsar och dessa verkar ofta väldigt bra och enkla att svetsa med, men då är ofta trixet att dom har "rutila" elektroder. Dessa är mycket lättända och stabila men är mycket dyrare och har vissa sämre egenskaper, (mindre seghet). Men i själva verket är svetsen ostabil och fastnar lätt med "vanliga" (basiska) elektroder.

Jag skulle nog idag köpa Kemppi, Esab eller Fronius även om dessa är dyrare, men oxå för att jag har bättre möjlighet att få 15-20-25% rabatt på Kemppi eftersom dessa säljs på lokala järnaffärer.

För övrigt anger de flesta tillverkare att man kan svetsa TIG med dessa svetsar. Detta stämmer men då behövs en tillsats men annat handtag och då handlar det om skrap-tig. Alltså ingen ljusbåge som tänds i luften utan tänds när man skrapar elektroden mot underlaget. Denna metod är heller inget att satsa på så att även om tillverkaren anger att man kan svetsa TiG är det inget värt.

Gör vad du vill men det är mitt tips.

Håller med!

Användarvisningsbild

Re: Ny svets

värmSkog  
#224294
machonisti skrev:
Jonathan maskiner skrev:Har ingen erfarenhet av Telwin utom att det är ett budgetmärke. Däremot har vi en Kemppi minarc 150 som inköptes för över 10 år sedan. Den fungerar väldigt bra och tänder lätt 3,2 mm OK 48:or utan att bränna fast om man har lite handlag. Men som alltid gäller att vissa elektroder är lättare än andra att svetsa. Exempelvis på mässor säljs det diverse svetsar och dessa verkar ofta väldigt bra och enkla att svetsa med, men då är ofta trixet att dom har "rutila" elektroder. Dessa är mycket lättända och stabila men är mycket dyrare och har vissa sämre egenskaper, (mindre seghet). Men i själva verket är svetsen ostabil och fastnar lätt med "vanliga" (basiska) elektroder.

Jag skulle nog idag köpa Kemppi, Esab eller Fronius även om dessa är dyrare, men oxå för att jag har bättre möjlighet att få 15-20-25% rabatt på Kemppi eftersom dessa säljs på lokala järnaffärer.

För övrigt anger de flesta tillverkare att man kan svetsa TIG med dessa svetsar. Detta stämmer men då behövs en tillsats men annat handtag och då handlar det om skrap-tig. Alltså ingen ljusbåge som tänds i luften utan tänds när man skrapar elektroden mot underlaget. Denna metod är heller inget att satsa på så att även om tillverkaren anger att man kan svetsa TiG är det inget värt.

Gör vad du vill men det är mitt tips.

Håller med!


Håller också med! Har en kemppi minarc 150, Måste säga att det är en kanon svets.

Användarvisningsbild

Re: Ny svets

totte  
#224307 Är väl alltid så att dyrare proffsgrejor är bättre. Men nu handlade det ju om inköp i budgetsegmentet. Telwin är ett märke som har både budget och bättre grejor. Deras billigare don är utmärkta i sin prisklass.

Har svetsat mycket med basiska 48.00, mest 2,5 mm med min och det kräver som alltid lite handlag att tända, men kan knappast skylla på svetsen när det fastnat.

Användarvisningsbild

Re: Ny svets

machonisti  
#224330 Har tillgång till svetsar från jobbet så nån egen kvalitetsgrej har jag inte. På jobbet har vi både esab, fronius och kemppi samt mig, tig och gas. Hemma har jag en superlågbudgetgrejsprakare från kina. Ibland behöver man kladda ihop lite krims krams hemma men när jag gör svetsjobb lånar jag hem det som funkar. Den klarar bara rutilstickor max 2,0 dessuton skall de förvärmas annars är de omöjliga att tända.

Användarvisningsbild

Invertersvets

traktorz  
#224343 Finns många inverter svetsar att välja på. Själv skulle vi behöva en ibland.
Funderar på bl a följande trio:

http://www.verktygshopen.se/inverter-gy ... aska/255-0
http://www.nimaab.se/se/art/inverter-technology-175.php
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=7614

Avatar Fallback

Re: Ny svets

jonaxe  
#224359 Oavsett vilken du väljer lär du inte bli besviken, speciellt inte om du haft biltemaskit innan.

Avatar Fallback

Re: Ny svets

jmatsson  
#224401 Biltema svetsen är det sämsta som jag har haft. Kommer att bli en telwin 165 från nima.
Tack för alla tips.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).