Inomgårdsmaskiner

Val av elmotor till elkedjesåg vedmaskin

29 inlägg 21480 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Val av elmotor till elkedjesåg vedmaskin

aywa  
#224063 Hej!

Undrar om nån kan hjälpa mig med vilken storlek jag bör ha på elmotorn som
skall driva ett 16 tums svärd på den blivande vedprocessorn.

Kollade bala agris reservdelslista och på den verkar det som att. 3kw och 1800 rpm skulle fungera. Vill ju gärna få en kedjehastighet på runt 20 m/ s.

Finns det föresten nån som säljer färdiga elmotorer med svärd för mitt ändamål?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Val av elmotor till elkedjesåg vedmaskin

totte  
#224077 3 kW räcker en bra bit, bör ge ca 4 hkr ut och det sågar nog rätt bra. Men för att få upp 20 m/s m 1800 rpm så måste du ha ett drev på runt 20 cm diam

Avatar Fallback

Re: Val av elmotor till elkedjesåg vedmaskin

aywa  
#224082 http://m.jula.se/helkapslad-elmotor-400690-v-260005

Jula har ett bra pris på elmotorn i länken jag bifogar, 4kw och 2800 rpm för strax över 1000-lappen. Då skulle ju en mer "normal" dimension på kugghjulet kunna användas, exempelvis strax under 100 mm...

Sågkedjeoljan tänkte jag styra med en elventil som sitter under en 10-liters behållare eller liknande.

( delar till inmatningsbandet är införskaffat ( rullar, vinkelväxelmotor osv), helt ny duk (400mm bredd och med omkrets på 10 m ) ger ett inmatningsband som kan hantera 5meters långved. Önskar man kunde köpa tid också så man kunde få komma igång och bygga :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av elmotor till elkedjesåg vedmaskin

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224083
aywa skrev:Önskar man kunde köpa tid också så man kunde få komma igång och bygga :roll:


Det finns dom som säljer färdiga. :wink:

Avatar Fallback

Re: Val av elmotor till elkedjesåg vedmaskin

aywa  
#224101 Iofsj finns det färdiga, men jag kan inte tänka mig betala 120 papp för en maskin bara för att den är "automatiserad" (spakstyrd) säg att materialet går på en ca 30kkr för de maskiner som säljs, resten ( tror jag) är vad man får betala för deras profit...
Men jag ska inte säga för mkt förän jag ev lyckats bygga en egen :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av elmotor till elkedjesåg vedmaskin

totte  
#224120 Verkar vara OK den motorn. Köp fort, den står som utgående produkt! Men du behöver bortåt 14 cm trissa för 20 m/s, med 10 cm hamnar du på ca 15. Kan ju räcka om du kör .404-kedja och filar kedjan rätt så den drar nytta av den ökade kraften i stället.

Användarvisningsbild

Re: Val av elmotor till elkedjesåg vedmaskin

Skogstomte  
#224156 Lite OT kanske, men såg på Elmia för ett par år sedan en firma som sålde kompletta enheter som den du tänker bygga. De drog ett maskinsvärd med en 7,5 kW elmotor som de övervarvade med frekvensomriktare (runt 4000 varv har jag för mig). De menade att kapkapaciteten motsvarade en skördare.

Avatar Fallback

Re: Val av elmotor till elkedjesåg vedmaskin

trollskidan  
#224160 Vad använder ni för trissa? Hur ställer sig dessa stora hjul till svärdet?

Användarvisningsbild

Re: Val av elmotor till elkedjesåg vedmaskin

molnia  
#224165
aywa skrev:( delar till inmatningsbandet är införskaffat ( rullar, vinkelväxelmotor osv), helt ny duk (400mm bredd och med omkrets på 10 m )


vart har du köpt dina delar?
skulle gärna bygga något tillsammans med min far men säger som du; tiden...

Användarvisningsbild

Re: Val av elmotor till elkedjesåg vedmaskin

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224179 Behöver man sätta drivhjulet direkt på motoraxeln? På kedjesågverken (i alla fall Lennartsfors) så växlar man först upp m.h.a. en vanlig plattrem som driver en axel och en koppling som är likadan som på en stor motorsåg. Det borde bli billigare eftersom man kan använda standarddelar och "normalstora" drev.

Avatar Fallback

Re: Val av elmotor till elkedjesåg vedmaskin

trollskidan  
#224181 Någon som har bilder på hur dom byggt!
Har själv en tråd men inte fått nått vettigt

Avatar Fallback

Re: Val av elmotor till elkedjesåg vedmaskin

aywa  
#224304
molnia skrev:
aywa skrev:( delar till inmatningsbandet är införskaffat ( rullar, vinkelväxelmotor osv), helt ny duk (400mm bredd och med omkrets på 10 m )


vart har du köpt dina delar?
skulle gärna bygga något tillsammans med min far men säger som du; tiden...



Delarna var köpt av en bekant på momentum för några årsedan. Han skruvade aldrig ihop något av det så han var schysst och sålde delarna för en femhundring :P Men är du inne på att köpa delar så tycker jag nog att man borde kolla på en beg ved/ baltransportör på blocket. Har sett för typ 2000/3000 ibland. Få får man mkt delar och kan i bästa fall bara behöva dreva om hastigheten till passande inmatningshastighet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av elmotor elkedjesåg vedmaskin

Mikkel  
#307094 aywa, hur gick det med ditt elsågebygge ? Håller själv på med ett vedmaskinprojekt. Hur lfixade du elsågen ?

Avatar Fallback

Re: Val av elmotor till elkedjesåg vedmaskin

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307115 Har byggt ett eget kedjesågverk med en billig 5,5 kW elmotor (7,5 hk) från Malmbergs. 2-polig 3000r/min dvs ca 2800r/min vid max moment. För att få en bra kedjehastighet har jag gjort en remtransmission med flatrem. Ribbad/poly-v-rem. Motorn blir mest effektiv vid nominella 50Hz=ej frekvensare. och sen har jag standardsvärd/drev. Visst det blir ett litet verkstadsbygge med drivaxel som sitter i standard spårlager mellan lilla remhjulet och drevet men allt funkar . Poly-V-remmen är inte så känslig för lite snedställ, tål hög fart och överför massa effekt.
Har sågat med 60cm svärd så grovt timmer så svärdet inte riktigt räckt igenom.

Funderade igenom detta med sågdriften ordentligt då för 5 år sedan och har lärt en hel del. Det som är kritiskt, som bara den, är smörjning/kylning. Den höga effekten gör att om man får dålig smörjning/kylning och punktlast på svärdet bränner man bommarna och svärdet blir kass.
Byggde först smörjning med en vanlig rejäl husqvarna kedjeoljepump ála Logosol men det är smäck tycker jag. Nu har jag en separat slangpump. Det ska bäst smörjas i svärdstoppen också annars slungar mycket av extraoljan i svärdstoppen med endast vanlig boostad smörjning. Har också vattenkylning.

Användarvisningsbild

Re: Val av elmotor till elkedjesåg vedmaskin

molnia  
#307117 bilder får man väl önska sig i jultider då... :P

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).