Sågtimmer

Avverka själv

9 inlägg 8976 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avverka själv

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2232 Har aldrig averkat min skog och sålt förut, har alltid lejt bort det.

Men nu tänkte jag börja lämna lite virke varje år.

Hur funkar det egentligen.

Vad är minimikravet som man får lämna?

Hur ska man lägga virket vid vägen?

Hur bestämmer man om det är timmer eller massaved?

Kan man få böter eller liknande om man lägger för dåliga stockar i timmerhögen?

Kom gärna med egna erfarenheter, är ju som sagt helt novis..



   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2239 Ofta är det runt 10 m3 fub per sortiment (timmer/massaved).

Det du sågar i 3-m längder och lägger i massahögen blir massaved.
Det du sågar längre och lägger bland stockarna blir timmer. Lite förenklat.

Sen gäller det att timmret klassa som timmer av virkesmätarna. Och då måste man lära sig vilka skador timmret får ha, och vilke minsta dimensioner, och vilka lämgder som är lämpliga.

Har du otur så får du 0:- för stocken (vrak).

Börjar med att skaffa en prislista (står längder mm) för "leveransvirke".

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2241 Ok, brukar få en prislista med önskade längder mm av mellanskog senare på hösten.

Det svåraste är väl vad man ska skicka det som.. man vill ju inte få det som vrak :shock:

Massaveden kan väl vara rätt krokig och inte så grov, eller?

Timmret ska ju vara spikrakt och ha ungefär lika diameter genom hela stocken..

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2242 Massaved 5 cm i topp (under bark) brukar det väl vara? Timmer 12-14 cm. Men detta skall stå i prislistorna.

Sen så vet jag att man har masasved i fallande längde norröver (eller är det 4,5m?).

För att kapa timmret på rätt ställe, gäller det att ha tungan rät i mun. Skador etc ställer till det.

http://www.vmfqbera.com/Kvalitetssystem ... _A-300.pdf

Avatar Fallback
Ellingsson  
#2245 det ögonmåttet måste du ju ha människa! vi säger att om första stocken är väldigt ful och det är vridningar och stora kvistar då blir det ju massa,annars äre ju bara timmer,sen så ser du ju hur du ska såga då det ska bli mest med timmer och kanske bara 1 massa bit om det är nån grov tall

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2246 Kanske lite tråkiga tips:

Föreslår att du går ngra kurser, bl a aptering m fl. Har du möjlighet att få med dig en erfaren huggare ngra dagar kan du nog tjäna en hel del på arbetsrutiner, teknik mm.

Tror t.o.m. att du skulle tjäna på att leja in en ett proffs en dag eller två så får du tips o träning direkt på plats.

/Nisse

Avatar Fallback
Matte  
#2248 Håller nog med föregående. Försök hänga på någon kurs i aptering innan du kör igång. Skogsbruksskolorna brukar ha kortkurser på några kvällars teori och sedan ett par lördagars praktik. En sådan kurs tror jag betalar sig ganska snabbt. Jag är inget proffs men generellt tor jag det är viktigare att kunna aptering när det gäller talltimmer. Där är det lätt att det blir förluster om man kapar på "fel ställe". När det gäller gran så förlorar man inte lika mycket om man apterar fel (men kolla noga så det inte finns röta i stocken för då blir det vrak av den). Timret behöver däremot inte vara "helt spikrakt och ha samma diameter genom stocken" som du skrev... Lycka till!

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2249 Tack för tipsen!

Ska se om det går någon kurs här runtomkring.

Man är väl inte helt blind men man vill ju ändå höra med dom som har mer erfarenhet..

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2254 Jag har hängt med en van(are) huggare några dagar, men aldrig gått en apteringskurs. Jag känner mig inte tillräckligt säker alls.
Det svåra är att bedöma kvist och skador.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).