Vedmaskiner, flishuggar

Bredd på fylld vedsäck

13 inlägg 10893 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bredd på fylld vedsäck

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223962 Vet nu (läst trådar) att en fylld 1 m3 vedsäck väger någonstans runt 250 kr med hyfsat torr blandved, stjälpt.

Vet dessutom att den får plats på en lastpall.

Vet dessutom att det finns hållare så jag kan köra direkt från min transportör ned i säcken.

Vet också att den torkar bra i säcken, särskilt om man täcker den vid regn i slutet av torkperioden.

Så nu fattas bara att veta:

Hur bred, i praktiken, en fylld sådan säck är? Kommer den i genom min dörr till inomhusförrådet bredvid pannan. Eller måste jag bredda dörren?

Fungerar det bra att tippa i halvmetersved i en sådan säck direkt från band. Det viktiga är att den blir fylld, inte hur stor volymen är, ska inte sälja.

Två bra svar från en ännu smidigare vedhantering!

(skulle nu säckarna väga mer än 300 kg så funkar inte min xyz-kran. Då måste jag köpa en traktor igen, ganska snart. Kan leva med det..... :wink: )



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Bredd på fylld vedsäck

Tosca  
#223965 Du får en ganska låg fyllnadsgrad om du kör halvmeters ved i säckarna, någon av våra norska forumister travar veden i sina säckar, både sin egen och till avsalu för bättre fyllnad.
Hur stora volymer behöver du torka per år?

Avatar Fallback

Re: Bredd på fylld vedsäck

erikl  
#223969 Det blir stor skillnad i stabilitet om man jämför 50 cm och 30 cm ved. Kortare ger betydligt stabilare säck när det torkar och sjunker ihop. Hittils har ingen säck med kortved vält men ca 1/10 av de med lång ved.

Avatar Fallback

Re: Bredd på fylld vedsäck

vedförsäljan  
#224023 Hej uvskogen
Det funkar bra och fylla direkt ner med transportör,dock bör du gå fram 1 eller 2 ggr och rätta till fel lagda bitar. Det avgör lite bredden på pallen hur välfylld säcken blir. Men räkna med att dom kan bli 150 cm på långsidan med pannved i. Vikten blir nog där omkring, beroende som sagt hur väl fylld den blir.
För att kunna svara på om den går igenom din dörr måste jag veta mått, men som sagt räkna med 150cm

Användarvisningsbild

Re: Bredd på fylld vedsäck

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224026 Det här låter ju lovande! Säckarna är för mitt eget bruk och det handlar om cirka 25-30 m3 per år.


(Tänker även,sen, börja producera för avsalu men det bli 30 cm ved i så fall, och mindre säckar, tror jag)

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredd på fylld vedsäck

vedförsäljan  
#224031
Uvskogen skrev:Det här låter ju lovande! Säckarna är för mitt eget bruk och det handlar om cirka 25-30 m3 per år.


(Tänker även,sen, börja producera för avsalu men det bli 30 cm ved i så fall, och mindre säckar, tror jag)

Mindre säckar skulle jag inte förvara i.. ska du lyfta med kranen?

Avatar Fallback

Re: Bredd på fylld vedsäck

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224034 Uven ska nog köpa traktor igen, abstinensen blev för svår.

Avatar Fallback

Re: Bredd på fylld vedsäck

zeetorg  
#224035 Du behöver inte flytta på säcken när den är nyfylld? (Vikt)
Eller flyttar du kapen för varje säck?

Användarvisningsbild

Re: Bredd på fylld vedsäck

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224050 Om det är för eget bruk så kanske stapling på pall med stödväggar är det platseffektivaste
och då kan du bestämma bredd och vikt efter eget humör.
När jag kapar i säck så hänger den i pallgafflarna och så dunkar jag den i marken när säcken
är fylld och då får jag i en tredjedel till.

Användarvisningsbild

Re: Bredd på fylld vedsäck

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224070
zeetorg skrev:Du behöver inte flytta på säcken när den är nyfylld? (Vikt)


Hmmm - tänkte inte på det. Får fundera lite över helgen. Återkommer om någon tanke av kvalitét kommit fram.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredd på fylld vedsäck

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224149 Jag kör med 50cm i 1m3 säckar. Jag kör med spännband runt pallen och säcken för att hålla in säcken på bredden då min pannrumsdörr bara är 100cm bred. I år så staplade jag veden i säcken och drog 2band runt varje pall. Det ser lovande ut då de inte "säckat" :wink: ihop något när det torkat. Känns som säckarna rymmer dubbla volymen när man staplar, 50cm ved blir väldigt mkt luft när man låter vedmaskinen fylla säcken.

Användarvisningsbild

Re: Bredd på fylld vedsäck

Skogstomte  
#224152 Vi kör 1,5-kubikssäckar, de kraftiga som går att använda igen. De är teoretiskt 1x1 m men sväller till c:a 1,3m, något enstaka vedträ kan sticka ut mer än så.

Som sagt här tidigare så ge gärna säcken några sparkar under fyllningförloppet så att man rätar upp den. En intressant iakttagelse jag gjort är att när man fyller en säck med transportör så blir den gärna lite "böjd" för transportören kastar veden längre bort i nedre delen av säcken men kortare i övre vilket ger "banasäckar" som automatiskt blir lite svajigare.

Om du ska använda 1,5-kubikssäckar är det viktigt att man hänger upp dem ordentligt, gärna några centimeter för högt. Vi har en enkel ställning gjord av fyra brädor som ben, en fast ram upptill på tre sidor och en löstagbar bräda på den fjärde. Helt provisoriskt som funkat i fyra år :oops:

Avatar Fallback

Re: Bredd på fylld vedsäck

Frigge  
#411733 Vore kul med en bild av ställningen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).