Skogsröjning

Maskinell Röjning

80 inlägg 66207 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Maskinell Röjning

Boarpan  
#207966 Pratade med en tilltänkt försäljare av E-beaver med röjmöjligheter. Hans mening med ekipaget var att främst för röjnig längslednings gator. Sedan är det en arbetsmiljöfråga kan man slippa kånkandet på röjsåg och gå bredvid en några h och byta mellan såg och ebever. Ebever enligt honom skall inte användas av en person hela tiden utan köras av olika förare och av ett röjlag.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208411 Varför var den mest lämpad för ledningsgator? Framkomlighet eller?

Vore kalas att få avlastning av bävern ett par timmar om dan!
Man lär ju fortsätta röja med såg också så man inte fetar till sig :)

Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

machonisti  
#212314 Antar att maskinerna inom röjning står i barnaskor ännu. Finns säkert massor av områden att manuell röja men i vissa partier är jag övertygad om att maskinell röjning med fördel kan användas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinell Röjning

ollonet  
#212343 Den gör sig bäst i väggar vid röjning. Svårt att räkna hem när det är gles röjning.ganska dyr basmaskin, så det bör ju bli nåt gjort. Två gubbar med röjsåg röjer också rätt bra en timme.
Dock skönt att växla lite på dan.

Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219320 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CvDjWJSyJw8[/youtube]

Undrar om det inte skulle kunna funka med nåt sånt här?
Det ser ju "lite" långsamt ut men om man tänker att man kan köra fulla arbetsdagar oavsett vilket väder det är, speciellt i början och slutet av säsongen när det kan vara besvärligt, så kanske den kommer upp i skaplig produktion ändå.

Intressant att klingan snurrar med 1 varv i sekunden (har jag för mig), det är säkert bra :lol:

Avatar Fallback

Re: Maskinell Röjning

skogsbonne  
#219339 går dubbelt så fort med röjsåg plus att man inte kör en dyr maskin.

Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219351 Ja det är ju det som är problemet, att vi röjer för fort :wink:
I täta bestånd tror jag att en röjmaskin kan bli bra, det är fruktansvärt jobbigt för kroppen i längden att röja manuellt i eftersatta bestånd samtidigt som maskinen kan jobba på i sitt långsamma tempo dag efter dag efter dag.
I slutändan kanske den röjer ett tätt bestånd snabbare än en människa?

Det är svårt att få fram uppgifter om hur mycket en eBeaver eller Usewood Tehojätkä producerar under en arbetsdag, hittar bara luddiga begrepp som att "den är dubbelt så effektiv som manuell arbetskraft" och liknande.
Samma sak med kostnaden, vad kostar de per timme?
Jag vill veta mer helt enkelt!

Avatar Fallback

Re: Maskinell Röjning

dag-man  
#223412
Palms skrev:Ja det är ju det som är problemet, att vi röjer för fort :wink:
I täta bestånd tror jag att en röjmaskin kan bli bra, det är fruktansvärt jobbigt för kroppen i längden att röja manuellt i eftersatta bestånd samtidigt som maskinen kan jobba på i sitt långsamma tempo dag efter dag efter dag.
I slutändan kanske den röjer ett tätt bestånd snabbare än en människa?

Det är svårt att få fram uppgifter om hur mycket en eBeaver eller Usewood Tehojätkä producerar under en arbetsdag, hittar bara luddiga begrepp som att "den är dubbelt så effektiv som manuell arbetskraft" och liknande.
Samma sak med kostnaden, vad kostar de per timme?
Jag vill veta mer helt enkelt!


Vill du veta mer om ebeaver ring till Johan Dagman 0708283556. Nu e väl jag väldigt partisk iom. att Johan e min far men ja tycker ändå att usewood e en riktig leksak

Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

machonisti  
#223416
dag-man skrev:
Palms skrev:Ja det är ju det som är problemet, att vi röjer för fort :wink:
I täta bestånd tror jag att en röjmaskin kan bli bra, det är fruktansvärt jobbigt för kroppen i längden att röja manuellt i eftersatta bestånd samtidigt som maskinen kan jobba på i sitt långsamma tempo dag efter dag efter dag.
I slutändan kanske den röjer ett tätt bestånd snabbare än en människa?

Det är svårt att få fram uppgifter om hur mycket en eBeaver eller Usewood Tehojätkä producerar under en arbetsdag, hittar bara luddiga begrepp som att "den är dubbelt så effektiv som manuell arbetskraft" och liknande.
Samma sak med kostnaden, vad kostar de per timme?
Jag vill veta mer helt enkelt!


Vill du veta mer om ebeaver ring till Johan Dagman 0708283556. Nu e väl jag väldigt partisk iom. att Johan e min far men ja tycker ändå att usewood e en riktig leksak

Ursäkta men hur menar du jag är väl lite trög idag. Riktig leksak (icke produktiv) eller riktig leksak (produktiv).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

Hammaren  
#223833 2005 var jag med i ett projekt som StoraEnso hade, vi hade en rottne 2004 med stora traktorhjul (vanliga bondtraktordäck) vi kunde gränsla 2meters plantor, rk50 kran med röjaggregat tror det var fyra vändbara kraftiga tänder, när man fått upp varven på den så tog det en halv dag att få stopp på den ;-) men det funkade bra, det blev fint resultat enligt min mening, men jag slutade efter ett par månader, det blev otroligt intensivt kranande, axlarna tog stryk, någon månad efter så lades projektet ned, varför vet jag inte, men det finns säkert nån avhandling på detta.

Avatar Fallback

Re: Maskinell Röjning

Flax12  
#223836 Jag körde en maskinvisning åt rottne industri inför lite skogsfolk med en 2004. Kan hålla med "Hammaren" om att det är väldigt intensiv körning. Krävdes lite omväxling med markjobb för att stå ut. Blev ett bra resultat i utförandet men krävde bra bestånd. Maskinen ville gärna bli lite varm i hydrauliken.

Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

Mäki  
#223848 Jag läste någonstans att UPM i Finland hade skaffat ett flertal maskiner (är inte säker på vad det var om det var grävmaskiner eller skördare) för maskinell röjning av egna skogar.
Det konceptet gick ut på att aggregatet hade kläm armar så när dom sänkte ner aggregatet
över plantan så greppade armarna allt som växte ca en kvadrat runt plantan och det rycktes upp med rot men plantan som var kvar i mitten så stod kvar.
Detta system menade man var effektivt för när slyet blev uppryckt med rot så tog det längre
tid innan det kom nytt sly vilket gjorde att plantan hann växa ifrån och det krävdes ingen mer röjning.

Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

Baggböla  
#224061 Mäki det är nog denna du tänker på.


Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

Mäki  
#224125 Precis den jag menade.
Några resultat har jag inte hört men efter som dom skaffade flera på en gång så tror jag nog
dom trodde på iden.

Användarvisningsbild

Re: Maskinell Röjning

machonisti  
#224144 Funkar väl bäst vid planteringar i just den storleken. Tänker man UPM, de har väl några ha. En sån industri räknar noggrant genom kalkylerna. Kalkylerna visar väl att det lönar sig att köpa in några maskiner och rycka ett par år.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).