Motorsåg och handhållet

Motorsåg till Alaskan Mill

76 inlägg 35527 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

sgt  
#223462 Har kört min solosåg med HVA 266, HVA 288 o HVA 3120. Om det inte är väldigt lättsågat virke eller mindre än ca 5 tum sågbredd så är 266 för klen. Med det så menar jag att enligt mig så är det lönlöst att försöka såga med en 65 cc såg. Man blir aldrig klar. 3120 däremot är nästan för stor, man hinner inte mata så fort som man behöver. Så även om är ett hobbyjobb så bör du försöka hitta en större såg.

/sgt

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

palbin  
#223464 Är dina sågar bara för sågverk, eller? Annars låter svärdslängderna för de tre
sistnämnda lite korta, eller? (Lite off-topic kanske - bara undrade ... .)

Avatar Fallback

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

zzzack  
#223477 Säljaren säger att han och brorsan tagit in ett antal av sågarna från usa och ska nu sälja de två sista.

Hur avgör man om det är en kopia?
Har aldrig hört att det finns kopior på Husqvarnas sågar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

palbin  
#223484 Kanske skicka en bild av den till Hva (eller kanske ngn lika kunnig
på forat), som ngn föreslog ... .

Det är vad man gör med tex musikgrejer (tex Shure-micar - där
kastar de bara ett öga på en bra bild, så faller domen kvickt ... ).
Det handlar om små "visuella detaljer" - men även iofs om sådant
som vikten - den är ofta fel på kopior ... . (Dumt av kopierarna ... .)
Så väg den vettja ... .

Det skall väl dock ändå mkt till för att det skall vara en kopia ... . ''''

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

johan eriksson  
#223487 Du kan nog få den med rätt dekaler med om du frågar.
http://www.alibaba.com/product-gs/63137 ... chain.html

viewtopic.php?f=12&t=4696

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

anersimyra  
#223491
johan eriksson skrev:Du kan nog få den med rätt dekaler med om du frågar.
http://www.alibaba.com/product-gs/63137 ... chain.html

viewtopic.php?f=12&t=4696
:lol: :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

zzzack  
#223493 Ser inte bra ut det där, hur fasen tar man reda på vad det är man köper?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

johan eriksson  
#223496 Ja, det är svårt att veta om man blir lurad eller inte, att köpa via nätet har sina risker, går att bli lurad anars med iofs. Antingen så får man ha ganska god kännedom om det man ska köpa eller handla av en handlare som är representant för något av de stora märkena, och en bra Åf har man alltid nytta av.
Och en affär som nästan verkar vara för bra för att vara sann är det oftast något lurt med, visst kan man ha tur att göra ett klipp men risken för att bli lurad är nog tyvärr större.

Ta några bilder på sågen från olika håll och lägg upp här så kan vi göra ett försök att se vad du har köpt.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

totte  
#223497 Börja med att posta ett par bilder på sågen här så kan du nog få svar på vad du köpt. Skulle det vara en kopia så duger den definitivt inte att köra sågverk med.

Annars är väl det sättet man har, när man skall köpa såg, att köpa av en välrenommerad handlare, om man inte själv är kunnig på sågar och kan avgöra. (Hade Johan redan sagt när jag skulle skicka det här)

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

anersimyra  
#223499 På "alibabasågen" lär det ju höras, då maxeffekten finns vid 2700 varv/minut :lol: :lol:
zzzack skrev:Ser inte bra ut det där, hur fasen tar man reda på vad det är man köper?

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223538 De märks när man kör dem om man vet hur de ska gå normalt sett.

Dessa Kopior presterar betydligt mindre o kräver en del jobb att få o gå riktigt bra.
Inte alla delar går att blanda heller...

Avatar Fallback

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

zzzack  
#223541 Nån provkörning lär det inte gå att fixa då säljaren finns 50 mil bort.

Håller med att det är fördelar att handla av aukt. handlare men jag har gått bet på att hitta nån stor såg, det finns helt enkelt inte så många som bjuds ut.

Priset på 4500 för en OBEG. nygammal såg, importerad från usa är inte heller så tokbilligt att man reagerar.

Jag har pressat säljaren att visa bevis på äktheten och skicka bilder och besked om vad som finns stämplat på chassi och svärd, sen får vi se vad det kan ge.

Om någon har en mer lämpad (större) såg att erbjuda så är ni välkomna att höra av er,

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

zzzack  
#223543 Säljaren hörde av sig och var mycket ovillig att skicka bilder. När vi pratat en stund så glömde han av sig och drog en annan historia om hur han fått tag i sågarna, nu var det ett konkursparti från stockholm, tidigare var det hans brorsa och han själv som importerat dem.

Akta er för den mannen!

Jag har klivit av den affären men behöver fortf en såg så jag skriver nog en köpesannons.

Tack för era synpunkter på storleken och tips ang kinakopior.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

totte  
#223544 Förnuftigt, rätt säkert är det fråga om skräpsågar som i själva verket inte är värda ens en tusenlapp.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

bmbamse  
#223552 Det fanns igår en blocket-annons med ungefär din historia beskriven (Hva 365 x2 från canada), zzzack. Om jag inte minns fel var säljaren från Borlänge. Idag när jag kollade var annonsen borttagen :D

Kan det vara samma säljare? Kan du ha rört om lite i getingboet, kanske?? :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).