Före och efter jobbet

Komma in i skogen utan utbildning?

9 inlägg 9633 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Komma in i skogen utan utbildning?

M_M  
#22281 Ja, är det möjligt?
Skulle lätt kunna tänka mej att köra nån form av skogsmaskin istället för att bränna tråd om dagarna.
Detta kläcker jag ur mej utan att ens ha suttit i en skördare eller skotare, så jag kan ju ha fel också. Men det verkar ju inte vara ett dåligt jobb iaf.
De flesta här verkar ju trivas.



   TS
Elmia
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22287 Jag ahr ingen direkt utbildning inom skogen, jag började min karriär med att köra ut en av våra egna avverkningar som ett skogsbolag hade köpt av oss, dom hade dåligt me skotare så jag blev erbjuden att köra ut virket själv, sen fick ja ta ett litet skifte till å ett till osv, ska säga att ja hade en gammal volvo 700 turbo me en 8 tons farma vagn då... sen tjatades det på mej tills ja köpte en skotare å nu sitter man där :lol: så får man börja lite i sin egen takt bara så, de e nog svårt att få köra åt nån å få betalt utan att ha kört innan, det är ju rätt skapliga omkostnader så en ev arbetsgivare vill ju givetvis få in pengar, men börjar du själv så har du inga såna krav på dej,
Även min far började när jag köpt skotaren, då köpte han en valmet 701 för att gallra i egen skog, han är från början byggare, under tiden han lärde upp sej i vår egen skog så ville grannen ha sitt gallrat osv, nu kör vi bara skördare med mkt nöjda kunder så inte behöver man nån utbildning å det man behöver, guld kort/grönakortet (tror det va så) borde man få av uppdragsgivaren, så funkar det här iaf....

Användarvisningsbild
Skotartjejen  
#22349 Har ingen som helst utbildning inom skogen men har ju turen att ha en far med skogsmaskiner. Annars hade det varit omöjlig för mig att börja köra skotare. Fick börja lite smått och ökade sen ut tiden i maskin vartefter.

Avatar Fallback
M_M  
#22372
försök att få åka med nån kompis eller kanske om du redan kan köra lite

Varken det ena eller det andra tyvärr... :(

   TS
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22375 vart kommer du ifrån då?? nån på forumet kanske kan hjälpa dig att få lite maskintimmar

Avatar Fallback
M_M  
#22377 Bor i Hudiksvall... Skulle gärna följa med någon trevlig prick nån ledig dag.

Edit: Får man förresten plats två i en skogsmaskin?
Är ju inte sådär väldigt smidig; 183 cm och närmare 100 pannor... :oops:

   TS
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#27294 Vill man så kan man jobba med nästintill vad som helst....
Det tar x tid att lära sig, och ytterligare lite tid att finslipa kunskapen....

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29878 Två i en skogsmaskin är inga problem.

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29906 I en rottne 2004 är det rätt trångt att vara 2,men i en ponsse skördare går de åka 4. :wink:

Det kanske kan vara lite svårt att hitta jobb om man inte har nån erfarenhet alls, entreprenörernas ackord är ju tyvär oftast inte satta så högt så d finns några direkta marginaler att betala full lön till någon som inte har viss erfarenhet,eller några maskintimmar alls bakom sej. Tar ju lite tid att komma upp i full produktion,särskilt på skördare.

Men har man bara viljan så löser det sej säkert, börja med att försöka få köra lite skotare är nog det bästa eller kasnke till och med börja med lite manuellt arbete något år är inte fel. 8)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).