Skotare

Folks uppfattning om vad en Skogsmaskin är.

19 inlägg 7216 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Folks uppfattning om vad en Skogsmaskin är.

Valmet860.1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22347 Hej, tänkte höra lite ifrån andra, vad ni fått höra när ni säger att ni kör skogsmaskin? Jag får ofta höra: Vad jobbar du med då?
Jo jag kör skotare(Dom ser ut som ett frågetecken)
:lol: Skogsmaskin rättar jag mig. Jaha så du kör å gräver i skogen?
Då blir man paff, Eh nej inte direkt :?
Det är väl det man hör oftast att man kör grävmaskin :P
Vilket jag tycker är en förolämpning mot oss skogfolk :)
Andra tror att man bara fäller ner skog, då får man rätta dom att det finns två maskiner. Och jag kör den som kör ut träden :P
Går oftast inte att säga virke 8)
Så vore kul att höra vad ni fått för reaktioner :wink:



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22356 Ibland verkar folk tro man går med yxa å såg nästan. Har lite låg status maskinföraryrket tycker jag.
Menar,i dagsläget som manskinförare skall man ju vara duktig att köra,reparera,ha datorkunnande,virkesaptering,rätt trädval,miljövård och planering. Är inte så lite kompetens som krävs för att kör i skogen idag.
Tjejen skäms nästan att berätta för folk på jobbet och andra "stadsarkompisar" vad man jobbar med. Lovar att jag tjänar mer än dem så de är inget att "se ner på" anser jag.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22364 men torka sig i arslet det skall dom flesta utan en tanke på var i från rå varan kommer

Användarvisningsbild

Re: Folks uppfattning om vad en Skogsmaskin är.

Skogstjej  
#22659
Valmet860.1 skrev:Hej, tänkte höra lite ifrån andra, vad ni fått höra när ni säger att ni kör skogsmaskin? Jag får ofta höra: Vad jobbar du med då?
Jo jag kör skotare(Dom ser ut som ett frågetecken)
:lol: Skogsmaskin rättar jag mig. Jaha så du kör å gräver i skogen?
Då blir man paff, Eh nej inte direkt :?
Det är väl det man hör oftast att man kör grävmaskin :P
Vilket jag tycker är en förolämpning mot oss skogfolk :)
Andra tror att man bara fäller ner skog, då får man rätta dom att det finns två maskiner. Och jag kör den som kör ut träden :P
Går oftast inte att säga virke 8)
Så vore kul att höra vad ni fått för reaktioner :wink:


Haha :lol: ... Jo, känner igen det där med att folk ser ut som ett frågetecken om man säger "skotare". De flesta tror att man menar snöSKOTER :roll: . Men men, man kan väl inte begära att alla ska ha koll på allt :) .

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22661 Minns så bra när jag gick på skolan å det var folk som skulle välja gymnasiet och hälsade på.
En lärare stod och pratade inför en grupp uppe på övningsgården. Han pratade om SKOTARNA hela tiden. Men när han var klar så frågade en kille i grupp: "Får man låna hem SKOTRARNA över helgerna?" Känns som han hade hamnat på lite fel ställe.

Användarvisningsbild

Re: Folks uppfattning om vad en Skogsmaskin är.

Valmet860.1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22662
Skogstjej skrev:Haha :lol: ... Jo, känner igen det där med att folk ser ut som ett frågetecken om man säger "skotare". De flesta tror att man menar snöSKOTER :roll: . Men men, man kan väl inte begära att alla ska ha koll på allt :) .


Ja precis :o Men när man säger skogsmaskin, så är det inte många som vet vad det är iaf :lol:

Och Engstrand: Håller med dig fullt, många tycker att köra skogsmaskin är ett lågt jobb.
Men som du säger: tror att man tjänar mer än dom flesta som ser ner på det :wink:
+ att vi jobbar nog hårdare och effektivare än dom flesta andra yrken 8)

Så sant som du säger, vi har inget yrke att skämas över. Utan en livstil att vara stolta över :D

   TS
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22717 jovars en yrkestolthet har man ju 8) men i samhällets realitet så existerar man inte :shock: .. men som sagt , skrivarpapper, läsa dagstidningen , och toapapper + all elström , fjärrvärme som produceras av flisved /grot.... det tänker folk inte på förränn det blir strömmavbrott , då blir det ett "herrans liv" det finns inte internet, ingen värme , och det går inte att duscha i kallvatten ,skita i mörkret :D

Avatar Fallback
John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24915 Hehe vissa människor har ju inte en aning om va skotare o skördare är. Och lite offtopic men iaf, Är de någon mer än jag som stör sig på att folk kallar grävmaskiner för "grävskopor"? man får ju för f*n prata med en del som om dom kom till sverige igår när det gäller maskiner...

Användarvisningsbild
PonsseBuffaloDual  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24989
John.S skrev:Hehe vissa människor har ju inte en aning om va skotare o skördare är. Och lite offtopic men iaf, Är de någon mer än jag som stör sig på att folk kallar grävmaskiner för "grävskopor"? man får ju för f*n prata med en del som om dom kom till sverige igår när det gäller maskiner...



det iriterar jag mig också på!

Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24993 så snackade man ju vid 5 års ålder 😡 att man ville köra grävskopa

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#25025 stör mej på det som fa* 😡

Avatar Fallback
SRH  
#25030 Själv stör jag mig på folk som säger:
1. "ankra" när de menar "förtöja"
2. "bogpropellern där bak" när de menar "akterthruster"
3. "maskinist" när de menar "fartygsingenjör"
4. "där fram" när de menar "backen"
5. "våning" när de menar "däck"
6. "tak" när de menar "under däck"
7. "golv" när de menar "durk"

osv.

Summa sumarum: Är man inte insatt, säger man fel. Jag säger säkert femtioelva fel när jag rör mig i skogsägarkretsar. Tyvärr... men jag vet inte bättre :D

Och visst är det så att man tar saker för givet. Jag tänker inte på den ekonomiskt trängda skogsentrepenören när jag torkar mig på dass. Lika lite som Han tänker på mig som ger mig ut på stormande hav för att han ska få sin hydraulolja/reservdel/Budweiser.

Fy katten va präktigt och PK detta lät... haha, det var inte meningen :P

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25034 Och jag retar mig på alla som säger "datan" när det menar "datorn". Fy fan vad jobbigt, jag blir så sne, de borde skämmas, etc, osv.

Ni kanske skulle skruva ner ert förakt ett eller två snäpp för människor som INTE har exakt samma jobb som er själva?

PS. Själv säger jag 'gräpskopa', mina barn har lärt mig... DS.

Avatar Fallback
Wilhelm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25035
SRH skrev:Själv stör jag mig på folk som säger:
1. "ankra" när de menar "förtöja"
2. "bogpropellern där bak" när de menar "akterthruster"
3. "maskinist" när de menar "fartygsingenjör"
4. "där fram" när de menar "backen"
5. "våning" när de menar "däck"
6. "tak" när de menar "under däck"
7. "golv" när de menar "durk"

osv.

Summa sumarum: Är man inte insatt, säger man fel. Jag säger säkert femtioelva fel när jag rör mig i skogsägarkretsar. Tyvärr... men jag vet inte bättre :D

Och visst är det så att man tar saker för givet. Jag tänker inte på den ekonomiskt trängda skogsentrepenören när jag torkar mig på dass. Lika lite som Han tänker på mig som ger mig ut på stormande hav för att han ska få sin hydraulolja/reservdel/Budweiser.

Fy katten va präktigt och PK detta lät... haha, det var inte meningen :P


Inte knyta fast båten då. :P

Avatar Fallback
SRH  
#25036
Wilhelm skrev:
Inte knyta fast båten då. :P



"kasta snöre" :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar