Trädfällning (arborist)

Hvor mange motorsager ?

21 inlägg 12734 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hvor mange motorsager ?

Daggi  
#223270 Hei

Jeg har 4 motorsager:

- Echo 350 topphåndsag for klatring
- Stihl ms 200 for kvisting og mindre stammer
- Stihl ms 241 allround sag
- Stihl ms 362 med 20 " sverd for større stammer

Nå har jeg fått problemer med 362 sagen min, mulig jeg må bytte coilen på denne.

Jeg begynte å tenke på hvor mange sager bør en da ha slik at en alltid har backup i tilfelle noe blir ødelagt når en er på jobb.

Jeg regner med det blir minimum 1 uke(kanskje 2 uker) for å fikse denne coilen pga at verkstedet må bestille delen da de ikke har dette på lager.
Så da har jeg et problem skal jeg felle trær med store stammer...

Bør en vente med å kjøpe ny sag til de er utslitt eller bør en ha noen sager i backup ? :)

Jeg begynte å tenke på om jeg ihvertfall burde ha en ms 241 i backup...og kanskje en 362 også, men det er jo 10 000 kr...

Hva gjør dere?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hvor mange motorsager ?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223320 Jag var också fyra. Ungefär samma storlekar som dina fast istället för 362 har jag 441. Jag har inga reservsågar utan hos återförsäljaren skulle jag säkert kunna låna en såg under ev. reparation.

Användarvisningsbild

Re: Hvor mange motorsager ?

palbin  
#223360 Jag har 12 - fast jag är ju inte arborist ... .

Användarvisningsbild

Re: Hvor mange motorsager ?

Kse  
#223368 Kan man ha för många?

Användarvisningsbild

Re: Hvor mange motorsager ?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223397 Självklart kan man inte ha för många... :) Men om man tänker lite ekonomiskt och funderar på hur många man verkligen behöver så kan man tänka på ett maxantal. Dessutom så har man för många blir det lätt någon som står oanvänd längre perioder vilket kan ha sina problem.

Användarvisningsbild

Re: Hvor mange motorsager ?

johan eriksson  
#223446 Tror jag har 90st fast alla går ju inte för tillfället. Gillar variation...

Avatar Fallback

Re: Hvor mange motorsager ?

kallen  
#223503 Köp en som är mellan 241 och 362 som du kan köra med upp till 18" vid behov då borde du klara dig om 362 eller 241 är på verkstan.

Användarvisningsbild

Re: Hvor mange motorsager ?

Huskyman  
#223649 Har också fyra sågar. 346XPG 15" samt en Partner (!) 13" som reservsåg.
Har en Tanaka överhandssåg 10", plus en sniksåg, också överhandssåg.
Har aldrig haft behov av reservsågen, men det känns bra att ha en back up-såg om något skulle hända...

Avatar Fallback

Re: Hvor mange motorsager ?

fs480  
#223656 Har 5 sågar! 1 Partner 1650 el,
1 Stihl 192 som jag kan ha med i skotern när jag ska fixa efter leden,
1 Stihl 181 som jag har utlånat till en granne,
1 Stihl 261 kanonbra,
1 Stihl 362 grym....

Användarvisningsbild

Re: Hvor mange motorsager ?

machonisti  
#223661
palbin skrev:Jag har 12 - fast jag är ju inte arborist ... .

Bäst att vara vänlig palbin, annars kan du bli sågad!

Användarvisningsbild

2 Jonseröd och 2 med Stihl

traktorz  
#223669 Vi har en gammal trotjänare Jonsered 535 (och en dito reservdelssåg 535) med S25 kedja.
Har svårt att göra oss av med denna, har ju blivit nästan som ny med vibrationselement och vinterpluggar från reservdelssågen. Funderar på att byta kolvring härnäst. 8-kuggars ringdrev som standard gör sågen förträfflig på vedbacken.

Vi har en nyare Jonsered CS2152 med S30 kedja och tillika 13" svärd. Bränslesnål.

Vi har en liten MS192, som har på tok för liten tank för att ha med på vedhuggningen, fast den ringa vikten är dess oemotståndliga charm. Den 1.1mm tunna kedjelänken kräver frekvent kedjefilande.

Vi har en MS362 C-Q med 15" & 18" svärd. Som andra redan påpekat, en grym såg!

Användarvisningsbild

Re: 2 Jonseröd och 2 med Stihl

JensSkoog  
#223874
traktorz skrev:Vi har en gammal trotjänare Jonsered 535 (och en dito reservdelssåg 535) med S25 kedja.
Har svårt att göra oss av med denna, har ju blivit nästan som ny med vibrationselement och vinterpluggar från reservdelssågen. Funderar på att byta kolvring härnäst. 8-kuggars ringdrev som standard gör sågen förträfflig på vedbacken.

Vi har en nyare Jonsered CS2152 med S30 kedja och tillika 13" svärd. Bränslesnål.

Vi har en liten MS192, som har på tok för liten tank för att ha med på vedhuggningen, fast den ringa vikten är dess oemotståndliga charm. Den 1.1mm tunna kedjelänken kräver frekvent kedjefilande.

Vi har en MS362 C-Q med 15" & 18" svärd. Som andra redan påpekat, en grym såg!


Varfør er MS362 så GRYM. Har en med 15" och 20" sverd. Den er en arbeidshest uten like i de store jobbene. Bruker MS 200 til kvisting oh gallring, och en MS181 i reserve.

Avatar Fallback

Re: Hvor mange motorsager ?

boagne  
#223964 Det finns ju även Husqarna,som har det mesta på hyllan ständigt...

Avatar Fallback

Re: Hvor mange motorsager ?

Daggi  
#224336 Då ble det til at jeg kjøpte en ms 241 til, så da har jeg 2 av den sagen jeg bruker oftest.
Da har jeg også en sag til hjelpemann også.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hvor mange motorsager ?

kallen  
#224564 Varför inte en 261 så du klarar lite tyngre jobb om 362 är paj.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).