Motorsåg och handhållet

Husqvarna 165r - lossa trimmerhuvudet?

20 inlägg 22651 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 165r - lossa trimmerhuvudet?

Uman  
#222580 Jag har en gammal Husqvarna 165r som jag monterat ett trimmerhuvud på (tror det är ett HVA T55X) men nu skulle jag behöva röja sly med den.

Hur får man enklast lös trimmerhuvudet?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 165r - lossa trimmerhuvudet?

karlastrid007  
#222590 det finns ett litet hål där du kan stoppa in en spik för att få själva huvudets rotation att upphöra. Stoppa in spiken, rotera sakta tills det tar stopp, sen kan du ta i lite så att den lossnar.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 165r - lossa trimmerhuvudet?

Robertberg  
#222592 Glöm inte att muttern är avigt gängad.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 165r - lossa trimmerhuvudet?

Uman  
#222598 Var är hålet?
Kunde inte se något i går men det kanske är igentäppt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 165r - lossa trimmerhuvudet?

karlastrid007  
#222600 ja det ska sitta på ovansidan av det runda trimmerhuvudet. Bara ett litet hål som låser huvudet i förhållande till rotationsstången vars kraft kommer från motorn. skrapa med en stårborste eller något på ovansidan av huvudet. Om det itne finns ett hål har jag ingen aning om vad det är frågan om.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 165r - lossa trimmerhuvudet?

anersimyra  
#222605 Det är alltså samma hål du använder när du lossar eller monterar klingan.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 165r - lossa trimmerhuvudet?

Uman  
#223032 Tack, jag har hittat hålet i klingskyddet vid riggröret.
Tog först en 5" spik men den böjde sig men då jag tog en dorn i stället och då gick det bra. :smile:

Vet någon förresten hur man kollar oljenivån i vinkelväxeln när man saknar stickan? :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 165r - lossa trimmerhuvudet?

Robertberg  
#223040 Där ska inte vara nån sticka. Man tar bort pluggen, och så ska det vara ungefär lika mycket fett (inte olja) som luft.
Är vinkelväxeln varm efter arbete och man parkerar den med klingan uppåt kan fettet rinna ut förbi packboxen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 165r - lossa trimmerhuvudet?

anersimyra  
#223047 Precis, vissa förespråkar påfyllning veckovis. Själv har jag en HVA 250 RX som jag köpte på åttiotalet, den har jag verkligen plågat skiten ur vid grästrimmning var år sedan inköp. Jag minns bara att jag vid två tillfällen fyllt på något lite fett. Läcker inte packboxen finns ingen anledning att fylla på, "veckofyllarna" har efter en tid hela riggröret fullt med fett.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 165r - lossa trimmerhuvudet?

Uman  
#223048 I instruktionsboken står det växelhusolja EP80 eller EP90 för utombordsmotorer.
Sedan skall man kontrollera nivån med mothållet (för klingan antar jag?) som jag dock inte hittar.

Instruktionsboken är tryckt 1978.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 165r - lossa trimmerhuvudet?

anersimyra  
#223051
Uman skrev:I instruktionsboken står det växelhusolja EP80 eller EP90 för utombordsmotorer.
Sedan skall man kontrollera nivån med mothållet (för klingan antar jag?) som jag dock inte hittar.

Instruktionsboken är tryckt 1978.
Mothållet/pinnen finns att köpa. :P

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 165r - lossa trimmerhuvudet?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223079
Uman skrev:
Vet någon förresten hur man kollar oljenivån i vinkelväxeln när man saknar stickan? :?:


Det hela är ganska enkelt! skruva bort skruven på vinkelväxeln, finns det fett på insidan av skruven är det tillräckligt med fett! är den torr så fyll på LITE! många trycker in alldeles för mycket fett i växeln med haveri som följd!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 165r - lossa trimmerhuvudet?

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515145 Skickade in en 345 fr på service och för att inte förstöra skinnklädseln i bilen la vi på ett trimmerhuvud istället för klinga.
Dock utan bricka mellan och nu sitter det rejält fast och de klarade inte få av det på servicen.
Har ni några tips?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 165r - lossa trimmerhuvudet?

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515152 Googlade lite till och hittade svar i denna tråd:
Behöver hjälp, Ställt till det
Får testa det! :???:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 165r - lossa trimmerhuvudet?

totte  
#515159 Kom ihåg att det är vänstergängat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).