Skogsröjning

Vad gäller?

25 inlägg 23047 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad gäller?

vetinte  
#222955 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 11:33, redigerad totalt 1 gång.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Vad gäller?

zeetorg  
#222984 Naturligtvis så är det inte ok att plocka utan att fråga först.
Hävdar man att det är tillåtet och hänvisar till allemansrätten så har man nog tolkat den lite väl generöst...

Har man inte tänkt att ta reda på det man röjt så kanske det inte är så jättenoga, men det är principen som retar mig.
Att folk bara gör som dom vill utan att fråga. Du kanske skulle ha det som ved själv eller redan hade lovat bort det till någon annan.
Dessutom att man inte har vett att be om ursäkt utan bara hävdar att man har rätt gör inte saken bättre. 😡


Jag har själv röjt lite grann nära byn, och då kom en granne och frågade om han fick ta en del till ved. Självklart fick han det då jag tycker att det är synd att de största träden bara skall ruttna upp. Men hade han tagit utan att frågat först så hade jag nog blivit rosenrasande.

Användarvisningsbild

Re: Vad gäller?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223012 Allemansrätten - anarkirätten är en väldig gråzon i och med att den inte är specificerad i någon lagtext, utan nämns bara på ett ställe i grundlagen och ett ställe i miljöbalken. Det är allt.

Det som begränsar allemansrätten är alltså andra lagar, så som brottsbalken, terrängkörningslagen etc.

Vad själva sakfrågan beträffar, så bedömer jag det inträffande som stöld, så vida inte markägaren uttryckligen gett sitt samtycke till denna stamplockning. Jag skulle bli vansinnig om det hände på min mark.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vad gäller?

rikard_e  
#223013 Det är tyvärr tillåtet att plocka så länge det inte växer på levande träd.

"Din vistelse i naturen får inte medföra att du hindrar markägaren i sin verksamhet."

Du kan ju säga att du ska flisa kvistarna. Därmed blir det stöld.




Någon som vet hur det fungerar med privatägd skogsväg genom skogen?
Får vem som helst gå och använda den?

Användarvisningsbild

Re: Vad gäller?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223015
rikard_e skrev:Det är tyvärr tillåtet att plocka så länge det inte växer på levande träd.

"Din vistelse i naturen får inte medföra att du hindrar markägaren i sin verksamhet."

Du kan ju säga att du ska flisa kvistarna. Därmed blir det stöld.


Bra idé


rikard_e skrev:Någon som vet hur det fungerar med privatägd skogsväg genom skogen?
Får vem som helst gå och använda den?


Gå, ja. Köra bil, ja om det inte finns skylt om motortrafik förbjuden (C3) http://www.skogma.se/sidor/forbudsmarken.html
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vad gäller?

rikard_e  
#223021 Bra att veta om det börjar jäklas, vilket det alltid gör , förr eller senare.

Tackar Niklas!

Avatar Fallback

Re: Vad gäller?

Martin_G  
#228429 I mina ögon är det stöld. Inget allvarligt kanske, men ändå stöld. Det kan ju ha varit så att du lämnat björkarna som en del i "skogsvården". Därför tillhör det väl rent hyfs att fråga först.

I lagens ögon vet jag inte om det är stöld, tveksam till: "Det är tyvärr tillåtet att plocka så länge det inte växer på levande träd. " Med samma logik skulle det ju vara rätt att plocka timmer, massa, grot från hyggen! Någonstans borde ju ägarens avsikt med det kvarlämnade vara invägd i lagen....

Avatar Fallback

Re: Vad gäller?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228430 Hur är det då med drivved? Jag vet att i Stockholms skärgård var det på min tid där (kanske fortfarande) så att man kunde samla drivved och lägga det i högar på olika öar och kobbar. När det var tydliga högar så var seden den att högen tillhörde en viss person, som förväntades samla ihop veden vid ett senare tillfälle.

Avatar Fallback

Re: Vad gäller?

boksson  
#228588 Det här känner jag igen.
Jag röjde ett ca 5-6 m högt björk/al bestånd på ca 2000 m2 som ligger intill min grannes lada/festlokal där han har sina "skyltfönster" mot min mark. Efter någon månad var bokstavlig varenda bortröjd pinne borta. Det var helt renrakat på röjningsavfall.
Måste varit ett jädra släpande att dra ut allt riset. Säkert hans anställda polacker som fått göra det.
Lite sur blev jag. Tycker gott han kunde ringt och frågat.
Kan tillägga att det knappast var grovt nog till ved.

Avatar Fallback

Re: Vad gäller?

Blivande snickare  
#228645 Jag skulle bli sur å be dom peta upp sin allemans rätt i ett ledigt kroppshål. Min skog som jag planterat, vårdat, och röjt så att de fällda stammarna ska kunna göda de kvarlämnade att växa sig ännu större så att jag en dag ska kunna sälja timmer. Jag tycker inte att det är okej. Bara och endast om man frågat snällt.

Men så jag e ju finne också! :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).