Traktorer och processorer

Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

21 inlägg 15561 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

Aqualize  
#222965 Gäller att suga i sig informationen här.
Ska nog snart åka en bra bit för att titta på några valmetar.
Den ena är hos en handlare som jag ringde till och frågade om detaljer osv. Maskinen på bild (endast sett en bild) ser väl rätt bra ut och är bland de sista åren i den modellserien (05-serien). På blocket däremot kan man hitta en annan långkörare av samma modell från första årgången. Men den är satt med ett pris av endast 54% av vad den här handlaren som har valmeten jag är intresserad av. Objekten i allmänhet går väl upp till 70% av priset från handlaren, vissa stannar ett tag på blocket.
Eller kort sagt: Det är ett jäkligt högt pris.

Men jag hade tänkt så här att kolla efter brister, inte visa att man har "vill ha"-känsla på den maskinen. Ska faktiskt titta på en helt annan Valmet-modell kanske på samma resa så det är ju inte enda stoppet jag gör. Sen tänkte jag se vad jag kan komma fram till för pris men ska ta med mig foton på maskinen hem så bekant som är Valmetfantast kan granska lite. Sen får man ringa upp handlaren efter ett tag och lägga sig lite under vad man kunde tänka sig när man var där.

Sen priset jag får tänka på är ju slutsumman för att få traktorn hem och få rätt tillbehör på den. Där kanske de kan vara lite mer medgörliga, om de har något de kan ordna rätt lätt fast skulle vara omständigt för mig. Men sånt tar man till när handlaren har stannat på ett pris och inte kommer med neråt.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

Aqualize  
#222972
JF skrev:Jag kanske har fel taktik? Jag brukar fråga efter deras bästa pris, som regel kontant och utan inbyte. När handlaren väl sagt sitt pris så känns det lite kymigt att börja pruta på det som de angett som bästa pris. Kanske bättre bjuda? Men då tänker jag att man måste ta i i underkant så man inte ger mer än vad de är beredda att släppa grejen för. Än mer klurigt blir det om man blandar in inbyten....

Har man hört om vad de tänkt ("listpris") och frågar efter bästa pris så lär det ju inte vara ett pris som är absolut lägsta som de kan tänka sig att släppa iväg den för. Då är man väl ingen maskinhandlare om man pratas ikull av kunden så enkelt.
Det ska väl gå några gånger fram och tillbaka med bud och så när det kommit till en nivå man kan tänka sig att betala så får man inte släppa lös direkt, de kanske kan fås lite lägre.

Användarvisningsbild

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

Aqualize  
#222974 Visstja. Man ska utnyttja registreringsnumret om det är en traktor.
Då kan man se hur länge handlaren haft maskinen, så man kan bedöma om man är första spekulanten eller om det har varit många som haft tid att nosa på den. Handlaren tjänar ju inte pengar på att ha maskiner ståendes...

https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx

Avatar Fallback

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222994 Tack för era tankar. Tycker att det är ett lite halvfullt rävspel och jag har lite svårt att spela med i det.
Jag får ta mig en tur förbi handlaren och se om han verkar sugen på att sälja och om han verkar sugen på att byta in.
Traktorn jag är lite intresserad av annonseras för 205 tkr och min traktor blev värderad till ca 75 i inbytsvärde. Då tänker jag så här, 90% av listpris ger ca 180 tkr, minus mitt inbyte på 75 borde ge en prislapppå ca 105 tkr. Ska man förekomma säljaren och bjuda 95 emellan? Eller rent av 90?
På nåt vis drar jag mig för att lägga skambud, dels för att det känns fräckt, men också för att det kanske inte ger ett seriöst intryck.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

jonathanA  
#223007 Är det en handlare nära hemma, så kan man ju köra med att man håller på att bygga upp en verksamhet och kommer behöva byta upp sin maskinpark inom det närmsta, då brukar dom bli rätt intresserade av att ha dig som kund!

Avatar Fallback

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223034 När man ska köpa en vara så är ju inköpspriset bara en del av TCO-värdet.(Total cost of ownership).

Räkna också på värdeminskning, finansiering, bränsleförbrukning, försäkring, service, tillbehör, skatt mm.

Går det att förhandla något av ovanstående med säljaren?

Exempel på lösningar som jag själv eller bekanta gjort för att få en bättre affär.
1. Om du litar på säljaren, kan det gå att betala 50% 3 månader innan leverans och resten 3 månader efter leverans.
Fördelen vid exempelvis en traktor affär är att du då har 3 månader på dig att själv sälja din gamla traktor innan alla pengarna ska fram. Annars måste du ju sälja din gamla traktor samma dag som du köper den nya.
2. Vad kostar det att importera? Internet gör det enkelt att hitta billiga produkter utomlands
och du slipper betala momsen. Dock är problemet att du måste åka till detta land och ordna
transport, ev tull+registrering. Garantier kan du glömma.
3. Ska du köpa en äldre traktor, kontrollera tillgången på reservdelar, finns inte en viss del
som ofta brukar gå sönder som reservdel kan ett till synes litet problem bli ett stort och dyrt problem.
4. Allt annat lika, det är alltid bättre att köpa en produkt som finns i stora mängder i Sverige,
udda produkt=problem på ett eller annat sätt. Dock finns det fyndläge för den riktigt händige(modige?).
5. Kan säljaren finansiera till en lägre ränta än banken? Det kan vara affär att låta pengen stå kvar på
skogskontot(2,8%?) om säljaren har 1% låneränta.
6. Räkna på bränsleförbrukningen, Fendt brukar skryta med att trots att de är dyra i inköp
så blir de billigare i längden. Kör du 2000 timmar per år och kan sänka förbrukningen från
10 till 8 liter per timme så tjänar du 2000timmar*2liter*15kr*5år=300.000kr.
7. Kan säljaren bjuda på service+tillbehör?
8. Vet en som ville köpa en liten bränslesnål bil men som hade en båt som
krävde en stor 4WD bil med kula 2ggr per år. Han köpte en liten bil men har som avtal att han kan låna en stor 4WD bil med kula 2ggr per år gratis.
9. Om du tycker nytt blir för dyrt kan ett demoex med få timmar vara lösningen.
10. Kan du tänka dig att själv dema/göra reklam för din nyinköpta produkt? Vet en som visade sitt nya hus och fick 5000kr per gång av säljaren.
11. Om du inte har bråttom, fråga säljaren om det blir billigare om du beställer långt i förväg eller vid fel säsong?
12. Fråga om ett modellbyte är nära, det kan kännas surt att betala dyrt för den sista modellen. Blir det ett modellbyte så ska du ha REJÄL rabatt på 20-40% om du köper den gamla modellen.
13. Kan säljaren inte svara på om ny modell är på gång så skriv in i avtalet att du ska ha 5% ytterligare rabatt om en ny modell lanseras inom 6 månader.
14. Är priset i princip likvärdigt är det ofta bra att välja den nya modellen eftersom den är mer värd när
du senare ska sälja den. OBS! Den sista modellen är oftast utan barnsjukdomar, så en ny modell kan ha problem som ingen känner till.
15. En bra och nära återförsäljare/verkstad är guld värd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).