Föryngring

Örnbräken och föryngring

6 inlägg 5085 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Örnbräken och föryngring

Martin_G  
#222898 Hej Alla,

Ja jag tror ni förstår vad det handlar om.
Där vi håller till (sö sverige) är Örnbräken ett rejält problem. Redan ett år efter plantering är de stora och frodiga. Ibland har det till och med varit kännbart i 15årig ungskog (vissa utgångna och svårt(!) att röja, går långsamt :lol: ). I helgen var jag till ett stormfällt område (<1ha)=granarna hade inte växt en enda centimeter på 5 år. Men de fanns där, under den bruna mattan...

Hur man hanterar örnbräken när de väl är på plats är väl något som det finns många åsikter om (slå av med kniv/pinne/käpp/kedja). Det gör mig lite bekymrad att jag inte hinner med att göra det själv.

Men det jag funderar på är hur man kan använda kunskap om örnbräkens biologi/ekologi för att göra smarta val i det övriga skogsbruket (tex. avverkningstidpunkt? olika typer av markberedning? plantmaterial?) som kan hjälpa minska problemen.

Detta är vad jag hittat hittills:
http://www-umea.slu.se/sve/pressinf/disp961213ad.htm

Någon som har en uppfattning om spor-etablering eller rotskottsetablering dominerar?
Någon som testat Roundup?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Örnbräken och föryngring

rokon  
#222902 Kanske vore ide´att lansera självplock av rötterna till Örnbräken då för tillverkning av root beer Intresset för udda ölsorter ökar stadigt i Sverige, Kanske vore ett mer lönsamt koncept, att ta vara på de resurser man har än att önska sig något annat? "I USA bryggs öl på rötterna, root beer" Källa wikipedia

Avatar Fallback

Re: Örnbräken och föryngring

Martin_G  
#222906 haha! :)) bra rokon, och jag som gillar öl!

kanske ett kommande hipster-nöje? plocka din egen öl, ta med egna handskar, vi brygger den åt dig :D


hmm... en otappad resurs alltså (pun intended).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Örnbräken och föryngring

rokon  
#222909 Hm läste på lite mer sen jag skrev inlägget, det där giftet som växten producerar för att hindra att träden att växa i närheten av plantan är tydligen cancerogent och förbjudet numera i USA, men man har visst kommit på ett sätt att ta bort just detta, men kanske är svårt att åstadkomma själv.

Användarvisningsbild

Re: Örnbräken och föryngring

anersimyra  
#222917
Martin_G skrev:Hej Alla,

Ja jag tror ni förstår vad det handlar om.
Där vi håller till (sö sverige) är Örnbräken ett rejält problem. Redan ett år efter plantering är de stora och frodiga. Ibland har det till och med varit kännbart i 15årig ungskog (vissa utgångna och svårt(!) att röja, går långsamt :lol: ). I helgen var jag till ett stormfällt område (<1ha)=granarna hade inte växt en enda centimeter på 5 år. Men de fanns där, under den bruna mattan...

Hur man hanterar örnbräken när de väl är på plats är väl något som det finns många åsikter om (slå av med kniv/pinne/käpp/kedja). Det gör mig lite bekymrad att jag inte hinner med att göra det själv.

Men det jag funderar på är hur man kan använda kunskap om örnbräkens biologi/ekologi för att göra smarta val i det övriga skogsbruket (tex. avverkningstidpunkt? olika typer av markberedning? plantmaterial?) som kan hjälpa minska problemen.

Detta är vad jag hittat hittills:
http://www-umea.slu.se/sve/pressinf/disp961213ad.htm

Någon som har en uppfattning om spor-etablering eller rotskottsetablering dominerar?
Någon som testat Roundup?
Du säger att dom redan ett år efter planteringen är stora och frodiga, varför plantera dom överhuvud taget ? :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Örnbräken och föryngring

tallen100  
#222951
anersimyra skrev:[]Du säger att dom redan ett år efter planteringen är stora och frodiga, varför plantera dom överhuvud taget ? :mrgreen:


Hahaha :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).