Skogsröjning

Vad gäller?

25 inlägg 23044 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad gäller?

MonicaAnd  
#222807 Kom inte på någon bra rubrik och vet inte om tråden ska ligga här i heller...

Jag undrar vad som gäller när man har röjt björkskog och låter mindre björkar ligga kvar tillsammans med allt ris. Gäller allemansrätten vad gäller att plocka mindre "stock"?

Har röjt och folk plockar som galningar. Visserligen hugger de av riset och lämnar det, men de tar björken....

Vad säger ni? Är det ok om de tar en del?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad gäller?

towes  
#222808 Kan inte tänka mig att det ingår i allemansrätten att ta stamdelar. De skulle du ju kunna använda som ved vid ett senare tillfälle. Jag hade betraktat det som stöld.

Användarvisningsbild

Re: Vad gäller?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222810 Är väl egentligen samma sak som att ta en stock från en slutavverkning vilket de allra flesta hävdar är stöld även jag.

Exempelvis skall kanske det röjda stammarna användas till grot...

Så givetvis skall personerna kontakta markägaren innan de ger sig in och tar röjstammarna. Lite näring försvinner ju också från marken så det leder till något sämre tillväxt

Avatar Fallback

Re: Vad gäller?

sveakatten  
#222815 Va, har du varit ut och röjt i våran skog!!!

:P

Avatar Fallback

Re: Vad gäller?

strombom2  
#222848 Låt oss ta en liten jämförelse, du har klippt gräset på din tomt så kommer de folk o räfsar upp de för de ska ha de till sin kompost skulle du tycka att de var okej att de kom okända människor och gjorde det? Eller hade du sagt till dem?

Användarvisningsbild

Re: Vad gäller?

anersimyra  
#222849 Klart det är stöld, tekniskt sett är även bärplockning stöld.

Avatar Fallback

Re: Vad gäller?

MonicaAnd  
#222883
sveakatten skrev:Va, har du varit ut och röjt i våran skog!!!

:P


hehe....ja! Jag tyckte det behövdes ;)

strombom2 skrev:Låt oss ta en liten jämförelse, du har klippt gräset på din tomt så kommer de folk o räfsar upp de för de ska ha de till sin kompost skulle du tycka att de var okej att de kom okända människor och gjorde det? Eller hade du sagt till dem?


Mmmm, fast när det gäller tomtmark så gäller aldrig allemansrätten. Ja, jag har sagt till dom, men de hävdar allemansrätt. Nu är det inte så att de tar stock, utan det är "smått" som de tar.

Har lusläst allemansrätten och där står att "man får ta nerfallna grenar till eldning" t ex om man är ute och tältar. Dock får man inte fälla träd eller kapa grenar....

Gråzon det här tycker jag. Polisanmäla är inte lönt eftersom poliserna inte utreder den här typen av ärenden ändå....

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad gäller?

elis  
#222888 En fråga: har/hade du för avsikt att ta reda på björken?
Att ta den som ved vid ett senare tillfälle låter sig knappast göras med björk. Att skrika stöld och kräva rättvisa för några pinnar är väl en sorts urspårning. Skulle bli jäkligt kallt och trist på älgpassen om vi inte kunde ta lite ved vid behov. Eller så finge man bara jaga på egen mark.
Visst.. Jag anser att de kanske skulle ha frågat först, skulle du svarat nej då? Jag skulle då skämts om jag gjort det för sådana pinnar (som jag förstått det) detta gäller.
Folk här i forumet brukar uppvisa en otrolig undfallenhet från gång till annan i betydligt allvarligare ärenden. Men när allmänheten är ute och "skor sig" då jäklar är det stöld. Personligen skulle jag uppskatta att få marken ren och gångbar, finns inget värre än att kämpa sig fram i en röjning.

Fundera lite på vad som egentligen stör dig, vill du göra en poäng kanske du kan smälla upp en skylt med text typ: Markägaren hade lovat denna röjved till en behövande, ni som nu försett er kan ju tänka på denne när ni sitter i stugvärmen i vinter.

Avatar Fallback

Re: Vad gäller?

elis  
#222889
anersimyra skrev:Klart det är stöld, tekniskt sett är även bärplockning stöld.


Men då ska man vara otroligt teknisk, civilingenjör minst.

Användarvisningsbild

Re: Vad gäller?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222897 Allt beror väl på vilka mängder som hämtas, är det någon som hämtar lite för en brasa på deras utflykt gör det kanske inte så mycket.
Men rensar dom ett helt röjningsbestånd så kan jag tycka att det är lite väl fräck att göra så utan att fråga innan.

Avatar Fallback

Re: Vad gäller?

stihl91  
#222911 Jag är rätt säker på att allemansrätten inte gäller i detta fall. Om du tänkt att det ska ligga kvar och bli näring eller samlat det till bioenergi eller vad tusan som helst. Det är ju som att dem skulle ut och plocka sig en julgran som ändå bara stod som underväxt. Nej jag skulle skicka en saftig faktura till dem.
Även om det inte känns lönt så hade det varit bra att testa det i domstol eftersom det inte finns så många domar på såna här ärenden. Du kan ju alltid kontakta Lrf och höra vad dem säger.

Avatar Fallback

Re: Vad gäller?

MonicaAnd  
#222937
elis skrev:En fråga: har/hade du för avsikt att ta reda på björken?
Att ta den som ved vid ett senare tillfälle låter sig knappast göras med björk. Att skrika stöld och kräva rättvisa för några pinnar är väl en sorts urspårning. Skulle bli jäkligt kallt och trist på älgpassen om vi inte kunde ta lite ved vid behov. Eller så finge man bara jaga på egen mark.
Visst.. Jag anser att de kanske skulle ha frågat först, skulle du svarat nej då? Jag skulle då skämts om jag gjort det för sådana pinnar (som jag förstått det) detta gäller.
Folk här i forumet brukar uppvisa en otrolig undfallenhet från gång till annan i betydligt allvarligare ärenden. Men när allmänheten är ute och "skor sig" då jäklar är det stöld. Personligen skulle jag uppskatta att få marken ren och gångbar, finns inget värre än att kämpa sig fram i en röjning.

Fundera lite på vad som egentligen stör dig, vill du göra en poäng kanske du kan smälla upp en skylt med text typ: Markägaren hade lovat denna röjved till en behövande, ni som nu försett er kan ju tänka på denne när ni sitter i stugvärmen i vinter.


Stocken ska jag plocka hem, men det andra tänkte jag kan ligga kvar.

Jag är inte upprörd över att de plockar, de gör det på ett juste sätt eftersom de hugger av riset och lämnar det. Så det är inget som stör mig (ja, förutom idioten som tyckte jag kunde dra åt h-e för att jag kom på honom. Han fick till svar att dit kunde han dra själv för jag hör inte hemma där hehe). Plockar själv när jag är ute och tältar och det tycker jag att det är helt ok.

Vad jag ville med den här tråden var att få veta vad ni andra skogsägare tycker. Med andra ord ett intresse över hur toleranta folk är.... (En del säger till mig att jag är alltför snäll) Men också om någon skulle komma in och ta "rubbet" om det då finns något lagstöd att luta sig mot.

"Idioten" lär inte komma tillbaka.... Jag vet var han bor ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad gäller?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222939 Har inte haft detta problem men är inte så sugen på å ha en massa klåpare springandes i skogen.

En annan aspekt är om vedtjuven skadar sig vem är det som hängs?

Avatar Fallback

Re: Vad gäller?

Tosca  
#222941 Saken har varit uppe för diskussion tidigare i media, då gällde det vem som har försäkringsansvar om en privatperson hugger årsved i en gallring/röjning.
Jag har för mig att anställningsförhållande i vissa fall kan anses råda, tjuven kan ju hävda att denne har lov av markägaren att hämta ved om det vill sig illa.

Avatar Fallback

Re: Vad gäller?

Snowblow06  
#222949 Dax att försvara äganderätten. Bara för att det tillsynes verkar vara överblivet efter en röjning så är det inte bara att ta för sig.
Den gamla regeln med att fråga först, verkar inte gälla längre.
Sen med perspektiv på saken så är det kanske inte det grövsta brottet, men principen för vad som är mitt och ditt är viktig

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).