Skördare

klippaggregat för gallring-röjning

35 inlägg 21265 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
masterchief  
#20765 Man ska inte stirra sig blind på investeringskostnaden utan produktionskapaciteten.
Ofta kan man räkna hem en merkostnad pga ökad kapacitet.
Det skiljer en hel del mellan olika tillverkare.

Avatar Fallback
495 xl  
#20768 när det gäller klippaggregat för skotare så tror jag inte urvalet är så stort
för dom flesta aggregaten som finns i dag blir ju för tunga och för klumpiga när man ska lasta med dom, till skördare finns det ju däremot en hel hög att välja bland 8)

Användarvisningsbild
masterchief  
#20771 Till Skotare finns Narva och Nissula och kapaciteten är skillnaden mellan eberöds bank och frid och fröjd. 8)

Avatar Fallback
495 xl  
#20772 jo visst är det stor skillnad har själv ett naarva 1600-40 och är nöjd med det men det sitter på en skördare, när det gäller skotare så är ju även dom skotaranpassade narvorna för tunga när du kommer upp på 9-10meter

Avatar Fallback

energigrip

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21419 Läste lite om era olika energigripar.
Jag har monterat en klipp som heter Mecanil EG 250 på skotaren men går även att montera på skördare,den är som en vanlig grip med kniv o klipper upp till 25cm o man kan använda den som vanlig grip när man skotar vanliga sortiment.Den kostar runt hundra beroende på om man vill ha flerträdshantering.
www.mecanil.eu

Avatar Fallback

Re: energigrip

gremo950 hpvr  
#21640
skogogräv skrev:Läste lite om era olika energigripar.
Jag har monterat en klipp som heter Mecanil EG 250 på skotaren men går även att montera på skördare,den är som en vanlig grip med kniv o klipper upp till 25cm o man kan använda den som vanlig grip när man skotar vanliga sortiment.Den kostar runt hundra beroende på om man vill ha flerträdshantering.
www.mecanil.eu
Är det bra kapacitet på mecanil klippen. Vad har du den på för skotare? blir det inte tungt.

Avatar Fallback

Re: energigrip

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21705
skogogräv skrev:Läste lite om era olika energigripar.
Jag har monterat en klipp som heter Mecanil EG 250 på skotaren men går även att montera på skördare,den är som en vanlig grip med kniv o klipper upp till 25cm o man kan använda den som vanlig grip när man skotar vanliga sortiment.Den kostar runt hundra beroende på om man vill ha flerträdshantering.
www.mecanil.eu



Den verka ju funka bra den där, men den måste ju funka bättre med en skördarkran (parralell kran) eller har ja fel? :?

Avatar Fallback

klipp

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21714 Jag har den monterad på en gammal mini brunett ,vikten är inte direkt något problem den väger ca 280kg o kranen är inte mer än 6´5m,men jag har mest klippt åker kanter o väg diken så det har inte så stor betydelse utan det viktiga är att man kan klippa o lasta direkt. Kran hit eller dit beror nog på vilken maskin den hamnar o tycke!!Kapasiteten tycker jag är bra speciellt om det är mycket smått för man kan ta så mycke skänklarna fångar.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22106 i senaste nummret av tidningen Skogen är ett reportage om en valmet 801 combi med ombygdt aggrigat så han kan klippa oxå.. reporten skriver att det blir mycket över till markägaren eller något i den stillen..
tycker det är lite lustigt att den "obundna skogstidnigen skogen" har en reporter med samma efternamn som den han lovordar så i sin artikel.. jag vet inte om dom är släkt men Adolfsen är väl inte sveriges vanligaste efternamn... någon som vet om dom är släkt?

Avatar Fallback

Re: klipp

Raffe  
#22173
skogogräv skrev:Jag har den monterad på en gammal mini brunett ,vikten är inte direkt något problem den väger ca 280kg o kranen är inte mer än 6´5m,men jag har mest klippt åker kanter o väg diken så det har inte så stor betydelse utan det viktiga är att man kan klippa o lasta direkt. Kran hit eller dit beror nog på vilken maskin den hamnar o tycke!!Kapasiteten tycker jag är bra speciellt om det är mycket smått för man kan ta så mycke skänklarna fångar.


Hej,
Har du också utrustat den med de ackumulerande klorna? Finns ju också att få klippen med "risklor", skulle kanske vara vettigt att ha en sån på risskotare för att få mångsidigare användning :roll:

Finns ju otroligt mycket skogsvägskanter, åkerkanter som borde klippas. Tror faktiskt att det vore ett intressant koncept :roll:

Avatar Fallback
skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22278 Hej.
Nej jag har inte flerträds klorna utan jag började utan .
jag resonerade så att om jag ska sätta den på skördaren (901)och gå in ien gallring så ska man ha det för å slippa ut å in me kranen men med skotaren så har jag slyt oftast så nära att jag kan lägga en hög o sen lasta om det är så.
Annars så tror jag det optimala är typ 801 eller pika drivarna .
För den som skotar ris så skulle det säkert bli merjobb för det brukar ju vara att när du ändå är här.
Det enda hindret som jag ser det är priset på råvaran som inte har sitt rätta värde alla pratar men inget händer.

Avatar Fallback
Alos  
#24549 ni som kör biorännsle .. hur har i betalt .. cm3/timme? ,tycker att det ska vara svårt att köra på cm3 och räkna ut ett vettigt pris . ?

Avatar Fallback
skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25167 Hej på¨dig alos.
Jag kör antingen på ren timpeng eller så får uppdragsgivaren ett fast pris på objektet.Fast pris blir det oftast på tex tomtröjning för nybyggnation.Timpris på skogsvägar tex.

Avatar Fallback
rolf olsson  
#25179 Får man fråga hur mycket du tar i timmen?

Avatar Fallback
Alos  
#25184 hur ser marknaden ut med körning efter skogsbils vägar .. kör du åt något bolag eller är du fri?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).