Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

överleva på en skotare ?????

65 inlägg 38591 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

överleva på en skotare ?????

6-hjulingen  
#222603 kan man överleva på en skotare ??? köra i v-botten ,20 % gallring 80 slutav , kanske funderat på en 860 eller liknande 840 eller 1110 e kanske lite för liten



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

Helmer95  
#222611 Det beror på vilken levnadsstandard du har vant dig vid :wink:

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

6-hjulingen  
#222624 Som en vanlig människ ,med en normal lön,fattar inte varför så många dunder på hur billigt man kan kör

   TS
Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222640 Går gör det ju. Om man lyckas hålla grejorna igång utan för mycket strul och har ett vettigt uppgör med uppdragsgivaren.

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

tallen100  
#222641 Är inte 1410 eller 1510 beronde på årsmodell lämpligast om du mest ska köra slutavverkning.

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

6-hjulingen  
#222644 jo då men de är ju alltid en avvägning hur ny å hur dyr maskin man ska skaffa ,nyare amortera mera ,äldre kanske amortera mindre men skruva mera

   TS
Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

tallen100  
#222645 Javisst, tänkte mer på att det är en lämplig storlek.

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

6-hjulingen  
#222646 jo så kan de ju vara annars så tycker ju jag att en valmet 860 med loadflex skulle passa bra

   TS
Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

tallen100  
#222647 Det har du rätt i. Dom bär sej ju i både galler å slutavverkning. 840 är ju mer en gallringsskotare så den blir nog för liten iom att du ska köra slutavv mest.

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

zeetorg  
#222686 Det beror väl på hur mycket körning du kan få. Virket måste väl huggas också...

Ingår du i en grupp med någon annan som äger en skördare(vilket jag antar), eller tänker du starta helt nytt?
Om fall 1, ja troligtvis.
Om fall 2, tveksamt just i dagsläget.

Det verkar ju bli lite stilltje i skogen just nu (åtminstonde härikring), så det kan ju bli lite tufft om man inte har en säker körning. Men det visste du säkert redan.

Men det är ju som dom säger: Allt går bara man vill!

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

6-hjulingen  
#222693 tänkte köra efter en annan kille som har en skördare han hugger ju i och försig bara enkelskif men lite extraskotning åt nån annan finns ju oftast tror dom brukar prata om 35kr/kub slutav 0- 300 meters skotarväg ärju inte överdrivet mycke gallring vet jag inte än

   TS
Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

zeetorg  
#222699 Lycka till om du vågar satsa! :-bd

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

6-hjulingen  
#222704 ja de va just de man ska ju våga också

   TS
Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

JD 2006  
#222716 Ja om du satsar på skotning i dessa tider då klarar du nog det mesta för just nu är det väl mest bara utför i skogen.
Du får väl göra en vettig kalkyl först så det verkar gå ihop.
Kan väl bli tufft att låna pengar av nån bank i dessa tider kanske.

För 35kr så måste du ju mangla ut minst två lass i timmen på en 1410 om det ska löna sig....är det värt det? Håller grejorna då?

Ojdå kanske kom på lite mycket men det är ju så det är.

Friskt vågat hälften vunnet sägs det ju så de ä bara å kör 8)

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

superglue  
#222717 Jag har just läst skogsbruksföretagsekonomi och märkligt nog gick mina kalkyler för skotning ihop varje gång jag försökte, för efter allt man hör så ska det ju inte funka. Har man bara körning så borde det iaf gå ihop och börjar det gå back så får du väl sluta igen. ett tips är att inte överinvestera i början innan du vet hur mycket körning du har.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).