Bioenergi

Sen klyvning, påbörjad röta?

5 inlägg 6938 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sen klyvning, påbörjad röta?

kvarnen  
#222506 Hej,

Jag är ingen van avverkare men fällde några träd på tomten i höstas och styckade upp den i vedlängder. Dessvärre kom det en halvmeter snö i november vilket gjorde att jag inte hann klyva så mycket. Nu när snötäcket äntligen är borta har man återupptagit jobbet men en del av lönnkubbarna som stått på lite blötare mark ser lite grönaktiga ut i ändarna när jag klyvt den. Det luktar inget men jag är lite rädd att rötprocessen hunnit längre än vad jag trodde. Är det något man bör ha i åtanke kring sån ved?

Jag har även lite vitmögel i barken på tallkubbarna men det verkar bara vara barken som sagt.



   TS
Avatar Fallback

Re: Sen klyvning, påbörjad röta?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222511 Du ska väl ändå bara elda upp den oavsett ?:)

Användarvisningsbild

Re: Sen klyvning, påbörjad röta?

Mäki  
#222516 Nu kan jag inget om lönn men är inte det gröna/blåa nyansen vanlig blånad som kommer på virke om det ligger för länge och inte mögel?

Skall du elda det inne i spisen eller i en ved panna?

Det vita är mögel men absolut inget att bry sig i men det är klart inte så trevligt att ha möglade ved trän inne i huset.

Avatar Fallback

Re: Sen klyvning, påbörjad röta?

kvarnen  
#222517 Eldning är ändamålet med veden, ja. :)
Mest i braskamin, kanske även i bastu.

Tack. Ja, det ser mest ut som färgförändring. Kanske oroar mig i onödan. Men eftersom det bara är de längder som legat på ganska fuktigt underlag som har denna förändring så trodde jag att det var röta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sen klyvning, påbörjad röta?

Mäki  
#222576 Se bara till att lagra det torrt så inte möglet slipper att sprida sig och täck inte in veden i plast
utan den måste kunna ventilera sig så skall du se att det går bra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).