Traktorn i skogen

Skogskran i trepungtslyften

22 inlägg 17161 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogskran i trepungtslyften

timberjack96  
#222323 Hej funderar på att sätta en kran från en skogsvagn i trepungten och undrar vad ni andra har för kommentarer och synpunkter på det? kanske någon som redan har den på de viset.
:smile:



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Skogskran i trepungtslyften

vetinte  
#222325 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 11:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skogskran i trepungtslyften

tallen100  
#222326 Det är väll inte så dumt, många gånger kan det ju va bra att kunna ställa av vagnen å ändå ha kranen med sej.

Användarvisningsbild

Re: Skogskran i trepungtslyften

vetinte  
#222329 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 11:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skogskran i trepungtslyften

rikard_e  
#222342 Många kör ju med kranen i 3-punkten, smidigare att köra så när man har stegmatare eller processor bak på traktorn.

Har hört att du ska försöka förstärka stagen till lyftarmarna med länkar eller extra stag, beror lite på.


Vad har du för traktor och vad för kran?

Avatar Fallback

Re: Skogskran i trepungtslyften

jmatsson  
#222355 Det är en stor fördel att ha kran på trepungten du blir mer flexibel.

Avatar Fallback

Re: Skogskran i trepungtslyften

kungsis  
#222417 Kör oftast med kranen i trepunkten. Har tillverkat järn som förstärker och håller den på plats. Kan bli otäcka slag annars, då det iaf på min traktor är lite glapp i lyftarmarnas infästningar och även i stabiliseringsstagen. Tänk på att du förlorar lite räckvid bakåt och även lite i sidled mot om du har kran monterad på en vagn med ramstyrning.

M.v.h
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Skogskran i trepungtslyften

timberjack96  
#222468 Ja har provat med en kran i trepunkten och ska man ha den där så hade det inte varigt så tokigt med något extra stötta/järn för den för sitt egna liv när man kommer i en viss vinkel. hade varigt kul om någon har några bilder på på hur dom har gjort. Vi har en valmet 805 med en vreten 60-40 på gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskran i trepungtslyften

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222518 Har du kranen på traktorn behöver du flytlägen på sväng, huvudbom o rotator för att kunna lägga den på vagnen/lasset för att få lite vikt på framaxeln när du kör.
Fixas med en elstyrd flytlägesventil per rörelse

Avatar Fallback

Re: Skogskran i trepungtslyften

rikard_e  
#222574 Lär väl vara ett vanligt 2spaksventilpaket med "hornen" på för grip och utskjut.

Isf har du flytlägena genom att trycka upp sparkarna klockan 10 där dom ska fastna av sig själva, där sitter dina flytlägen för bom och sticka.

Användarvisningsbild

Re: Skogskran i trepungtslyften

stegmaster  
#222575
gnisten83 skrev:Har du kranen på traktorn behöver du flytlägen på ......rotator för att kunna lägga den på vagnen/lasset för att få lite vikt på framaxeln när du kör.

Lit off topic, men behövs det nåt flytläge for rotatoren, snurrar inte den hur som helst oavsett?? :surp:
Vid användning "tvingas" ju rotoren hit och dit utan at man rör reglagen för denna.
Kör ju med rotator och Naarva på grävaren och har ju inte något flytläge på slanthydraulikken, och rotatoren tvingas ju åt alla håll, när man drar och svänger med aggretatet.

Avatar Fallback

Re: Skogskran i trepungtslyften

timberjack96  
#222595 Helt rätt (rikard_e) det är ett 2 spaks paket. Så du menar att det ska finnas flytlägesfunktion i paketet, för i så fall måste jag hem och prova det till helgen. Men flytläge till svängen måste väl och finnas för den används väl lika mycket när man åker.

Roligt med information om funktioner som man inte visste fanns.

När ni ändå är på tråden ni kanske vet vad proppfunktion är på ett ventilpaket?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskran i trepungtslyften

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222610 Flytläge på rotarn är mest för den bromsar endel och klämmer du gripen bara i lasset finns risken att den vrids loss o välter när du svänger

Användarvisningsbild

Re: Skogskran i trepungtslyften

vetinte  
#222628 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 11:42, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skogskran i trepungtslyften

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222630 Visst kan jag de men de tar tid o är trixigt i en gallring men vägkörning med lass vill jag ha den framåt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).