Traktorn i skogen

Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

115 inlägg 107519 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

ss0803  
#220981
gnisten83 skrev:Med så smala däck ser den ut som en rälsbuss mot när jag hade 600/65x38 bak o 500x26,5 fram men de var lite väl brett...2,46

Maffig hjulutrustning gnisten83!

500-26.5, är det en dimension som främst använts på mindre skogsmaskiner?!

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221002 Jo men detta är ett rent lantbruksdäck bara 6 lagrat, framdäcket då

Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

Amatörhuggare 62  
#221072
m_DSC_0013.jpg
m_DSC_0016.jpg
m_DSC_0015.jpg
m_DSC_0014.jpg

Användarvisningsbild

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

hayabusa 08  
#222040
Valfridsson skrev:Dags för uppdatering! Vintern har gått och vi har funderat på lite olika traktorer men till slut hittade vi en i Tomelilla, Skåne och själv bor vi utanför Örnsköldsvik, Västernorrland. Så nu går vi i väntans tider på att åkaren ska ringa och säga att han är på väg upp med våran 605:a, -85 som har gått 4750h för 90.000kr, plus frakten upp som skulle gå på runt 7000, så för under 100.000 +moms så fick vi tag i en traktor som inte alls gått så farligt mycket och dessutom såg fräsch ut, enda nackdelen var väl att däcken var smal 13.6 bak och kanske lite slitna men man kan ju inte få allt.
Nu är det alltså bara att hoppas att den är som vi förväntar oss, och ja jag ska nog kunna fixa några bilder då den kommer hem.



Har traktorn kommit tillrätta ännu, eller är den på väg upp kanske?? :grin:

Körde förbi firman utanför Tomelilla vid middagstid idag och såg att din traktor var borta från planen.

Avatar Fallback

Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

Valfridsson  
#222084 Sist jag pratade med åkaren så skulle han lasta traktorn i onsdagskväll om jag minns rätt och sen lät det som han hade några stopp på vägen upp också men beräknade vara uppe imorgon kväll så den kanske befinner sig runt Stockholmstrakten nu. Men hur som den är på väg norrut i alla fall.

För övrigt så är jag som ett litet barn kvällen före julafton! :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

tallen100  
#222149 Alltid lika roligt med `nya´ maskiner :grin:

Avatar Fallback

Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

Valfridsson  
#222155
Valfridsson skrev:Sist jag pratade med åkaren så skulle han lasta traktorn i onsdagskväll om jag minns rätt och sen lät det som han hade några stopp på vägen upp också men beräknade vara uppe imorgon kväll så den kanske befinner sig runt Stockholmstrakten nu. Men hur som den är på väg norrut i alla fall.

För övrigt så är jag som ett litet barn kvällen före julafton! :grin:


2,5 max 3 timmar tills tomten kommer!!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

tallen100  
#222158 Då sitter du å stirrar på klockan nu förstås :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

rikard_e  
#222175 Hur fick den hemkörd för 7000? det blir väl runt 60-70 kr milen för enkel resa :surp:

Låter iaf som du fick den riktigt billigt iaf, bra maskin iaf :wink:

Hoppas du får mycket glädje av den och snarast så måste bilder upp!

Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

Valfridsson  
#222202 Nu är den hemma!!!

Den är ungefär så fin som man kan begära för 90kkr, lite damsugning i hytten och några oljedroppar här och där ska nog göra susen. Lacken ser väldigt fräsch ut och traktorn i övrigt är väl i helt godkänt skick men som sagt lite kärlek skulle den kanske behöva och en omgång nya däck är nog ganska välbehövligt.

Hittade en åkare (säljaren hade kontakt) som körde virke ner till Skåne varje vecka och han var nog mest glad att få in nån krona extra på vägen upp. Men å andra sidan har vi inte fått räkningen än.

Jodå, jag ska fixa några bilder men det får bli till veckan för jag har ingen kamera tillgänglig för tillfället.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222216 I lite normala storlekar är inte däck svindyra, och de går hitta lite beg på blocket med

Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

Valfridsson  
#222288 Allt förutom två saker verkar fungera som det ska så jag har två frågor.

Hur pass mycket kraft behövs för att lägga i kraftuttaget? Förhoppningsvis är det länkaget som kärvar (alla reglage är halvtröga och skulle behöva lite olja i lederna) för jag har inte lyckats få i det. Måste man frikoppla med knappen eller kopplingspedalen för att kunna lägga i det?

Nästa fråga gäller snabbväxeln, ner växlar den direkt men upp är det en fördröjning på några sekunder, ska det vara så eller är det glapp i nån kabel som orsakar det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

hayabusa 08  
#222291 Kraftuttaget ska du inte behöva frikoppla ngt för att få i.
Kopplingspedalen påverkar inte alls kraftuttaget utan det är bara spaken och den röda?? knappen som gör det.

När jag lägger i kraftuttaget så skrapar det till lite grann, ja ungefär som när kuggarna går in i varandra och sen när man släpper spaken så är det en liten strömbrytare som påverkas av spaken. Denna lilla strömbrytare har samma funktion som knappen, alltså att frikoppla kraftuttaget.
Så får du inte fram spaken i rätt läge så tror jag att det är bara att smörja länkaget.

Sen snabbväxeln så tror jag att det är fullt normalt, är och har alltid varit så på min och ännu värre blir det när det blir kallt.
Den här snabbväxeln tror jag har ngn olja inblandad i funktionen, så när oljan är tjock så är det en försening..

Lycka till

Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222297 Snabbväxeln styrs av den interna hydralkretsen, samma som styrningen .
Ett stort oljebytemed byte av båda filtren o rengöring av sugsilen kan kan vara på sin plats så du vet att oljan är ok innan du kopplar på din skogsvagn mm
Snabbväxeln o kraftuttag styrs båda från samma ventilblock på högersidan av bakkroppen

Lycka till med nyförvärvet

Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

Valfridsson  
#222312 Kraftuttaget gick i till slut så förmodligen är det länkaget som kärvar, så som jag skrev tidigare lite rengöring och nån oljedroppe här och där ska nog göra susen.

Den röda knappen har väl samma funktion som spaken till vänster om ratten på dom mindre valmetarna, den frikopplar lamellkopplingen till kraftuttaget!?, och på dom så ska man lägga ur den några sekunder innan man lägger i kraftuttaget för att få i det smärtfritt. Men inkopplingen kanske är lite olika, på dom mindre är den väl helt mekanisk och på den här så är det väl som ni skrev nån elektrohydraulisk historia.

Jo jag tänkte jag ska gå igenom den och byta alla filter och oljor mm så man dels får se hur mycket skit det är i han men mest för att veta så oljorna är okej innan man kopplar ihop den med våra grejer. Det känns som tryggare så.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).