Skogsnyheter

Finansiera miljömål med avgifter

8 inlägg 6081 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Finansiera miljömål med avgifter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221723 En vänsterinriktad tankesmedja vill minimera reservatsbildning, då det blir för dyrt för samhället. Istället skulle det införas en naturvårdsavgift, som dels ska betala statens alla kostnader för befintliga reservat, dels gå till stöd till miljövänliga skogsbrukare 😡 http://www.lantbruk.com/skog/tankesmedj ... a-avgifter
/Niklas



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Finansiera miljömål med avgifter

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221816 Jag läste också det där, vem fan ger dessa smeder utrymme i pressen.

Jag hävdar fortfarande att Skogsstyrelsen ska gå igenom de fastigheter som ÄR till salu.
Köpa det som är av intresse, stycka av det som är skyddsvärt, sälja resten.
I nuläget väntar de till någon köpare har satt sig skyldig hos banken.
Efter det kommer dom och kräver avsättningar till statens miljömål.
Har dom tid att sitta och gå igenom varje slutavverkningsanmälan, så har dom tid med till salu-fastigheterna också.

Användarvisningsbild

Re: Finansiera miljömål med avgifter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221924 Ja, det undrar jag också.

Annars tycker jag att din idé inte är så dum.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finansiera miljömål med avgifter

vetinte  
#222194 Hittade dena artikel som jag inte riktigt vet om den passar i denna tråd. Men gör den inte det så säg till så flyttar jag den :grin:
Tyckte att den var intressant i alla fall.
http://www.newsmill.se/artikel/2013/04/ ... re-st-rkas

Avatar Fallback

Re: Finansiera miljömål med avgifter

SkogsGi  
#222199 Visst måste vi bevara den biologiska mångfalden och där med ha en viss andel reservat, Men finanseringen bör tas från det gemensamma. Skatt på plast och andra fossila ämnen känns mer rätt än att belasta en näring som jobbar med förnybara resurser.

Användarvisningsbild

Re: Finansiera miljömål med avgifter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222245 Idag får skogsägaren hederligt (nåja) betalt för virket, men inte ett öre för utförd naturvård (eller kulturmiljövård). Då är det det inte så konstigt att naturvården och kulturmiljövården sätts på undantag av skuldsatta markägare, som måste ha fram pengar till räntor och amorteringar.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finansiera miljömål med avgifter

Camwood  
#222393
Niking skrev:Idag får skogsägaren hederligt (nåja) betalt för virket, men inte ett öre för utförd naturvård (eller kulturmiljövård). Då är det det inte så konstigt att naturvården och kulturmiljövården sätts på undantag av skuldsatta markägare, som måste ha fram pengar till räntor och amorteringar.
/Niklas

Intresant filosofiskt resonemang :grin: Ska jag som skogsägare betala för åtgärder i min egen skog med egna pengar som det inte finns någon marknad för( vad kostar en nyckelbiotop och har nån sålt en sådan?) :?:
Jag tycker naturligvis att man själv vet best hur man sköter sin egen skog.

Användarvisningsbild

Re: Finansiera miljömål med avgifter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222475
Camwood skrev:
Niking skrev:Idag får skogsägaren hederligt (nåja) betalt för virket, men inte ett öre för utförd naturvård (eller kulturmiljövård). Då är det det inte så konstigt att naturvården och kulturmiljövården sätts på undantag av skuldsatta markägare, som måste ha fram pengar till räntor och amorteringar.
/Niklas

Intresant filosofiskt resonemang :grin: Ska jag som skogsägare betala för åtgärder i min egen skog med egna pengar som det inte finns någon marknad för( vad kostar en nyckelbiotop och har nån sålt en sådan?) :?:
Jag tycker naturligvis att man själv vet best hur man sköter sin egen skog.


Jo, men det finns en hel del miljömuppar, som är irriterade på att skogsägaren inte tar "sitt ansvar" för den biologiska mångfalden. Men att betala någon vettig ersättning för att bevara den biologiska mångfalden, nä det går trögt 😡
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).