Vedmaskiner, flishuggar

Brott på mattan

15 inlägg 9196 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Brott på mattan

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10933 Hej.

Jag har fått ett brott på mattan till transportören, den verkar varit limmad där innan finns de nått bra lagnings tips?



   TS
Trejon
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10935 Limma den igen, använd pl400 lim över lagningen alltså två skarvar överlappande minst 10 cm, dra du även en tunnar metall bit som förstärker förbandet på varje sida 4-8 popnit rakt igenom allt. det håller för all framtid.

förmordar att det är transport bandet du menar?

Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10967
gossebear skrev:Limma den igen, använd pl400 lim över lagningen alltså två skarvar överlappande minst 10 cm, dra du även en tunnar metall bit som förstärker förbandet på varje sida 4-8 popnit rakt igenom allt. det håller för all framtid.

förmordar att det är transport bandet du menar?


okaj, menar du http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=384321
problemet med metall är väl att de blir lite kantigt i skarven?

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10970 Japp den pl400 menar jag..

jo det blir lite kantigt med metlalen därför skall du ha en tunn remsa som går runt yttersta drivbandet där är ju där vi själva krökningne som det blir svårast.

sedan får du sju självklart klippa till kanterna på metall biten så det inte skadar river eller på annat sätt missbehagar konstruktionen.
Senast redigerad av gossebear ons 15 aug 2007, 21:04, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11056 Bandet på min vedtransportör är bultad ihop. Medbringare i form av vinkeljärn är fastbultade med försänkta bultar M8. Skarven på bandet ligger mitt för en sådan medbringare.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11060 Hur har det gått har du fått ordning på bandet?

Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11095 nä, jag har inte kommit i väg till clas i sjön.
Men kommande vecka ska de nog bli, jag har dock hittat ett nytt med ställning för 900:- som är 10m så jag har starka funderingar på skrota de befintliga och ersätta de rakt av! :D

   TS
Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11397 nu så har jag fått tag i lite PL400 så nu kan de finnas en rimlig chans att reparea den, jag köpte dock en "ny" begagnad vedtransportör till, en "liten" i förhållande till min andra denna är en gammla Faxe vedtransportör, eller liknande.

Jag stog i butiken och undrade vad är skillnaden på PL400 och PL600?
på tuben stog där inte mycke men nu har man internet så där finns säkert infon! :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Brott på mattan

mareka  
#220428 Ang limning: Ska man försöka klyva mattändarna först? Lägga direkt ovanpå varandra blir väl för klumpigt?

Användarvisningsbild

Re: Brott på mattan

vetinte  
#220437 En liten skiss sett från sidan.
Du kan öka lim ytan om du även skär remmen i 45 grader sett ovanifrån.
Men det kräver att remmen är tillräckligt lång från början.
För då kortar du den ju med lika mycket som du skär bort.

Remskarv.jpg

Avatar Fallback

Re: Brott på mattan

j-eg63  
#220458 Remlås av metall funkade bra till mitt band beställde från Rubber pris ca 300 kr för något år sen titta på filen sidan 36 Remlås Hawk

http://www.rubberco.se/resources/2/Tran ... lbehor.pdf

Användarvisningsbild

Re: Brott på mattan

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220476
remskarv.jpg


Om det är möjligt så kan man ju mkt enkelt få
en extra medbringare på köpet när man skarvar?

Användarvisningsbild

Re: Brott på mattan

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220487 Vet inget om just vedband men andra band man haft har varit fingerskarvade med lim eller svets. Skarvarna har gjorts när banden varit nya och fina av folk med rätt kunskap och verktyg i lämplig verkstadsmiljö.

När jag lagat själv har ovanstående inte varit aktuellt utan jag har skruvat ihop på olika sätt eller monterat remlås.

Tror inte på egen limning.

Avatar Fallback

Re: Brott på mattan

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221772 Ett tips är att skära av bandet och sätta dit ett remlås. Har gjort så på några spåntransportörer på jobbet. Blir jättestarkt! Köpte mina av Faxes (Se bild).

Användarvisningsbild

Re: Brott på mattan

anersimyra  
#221776 Jag arbetade på en träindustri där någon för att slippa att jobba, skar av ett grovt gummiband. Basen som varit någon form av veterinärassistent i kavalleriet sydde bandet med "häststygn", alltså stygn man sydde hästar och boskap med helt enkelt, snyggt och hållbart blev det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).