Skördare

matarjhul

21 inlägg 9063 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

matarjhul

ecolog560  
#18171 Kör en EcoLog 560B med Logmax 5000 och Finnskogvalsen.
Från början hade vi Logmax egna hjul (Flexdrive) men sedan bytte vi till Moipu. De gick bra ett tag, men sedan började de att glappa i infästingarna till plattorna.
Detta upprepade sig även vid nästa par av Moipu-hjul. Driftstiden var nog ca 1500 timmar.
Efter dessa bekymmer så satte vi på Finnskogsvalsen, stålhjul.
-Vilken skillnad.
De drar som skam, både fram och baklänges.
Har suttit på nu i 3500 timmar och det har inte varit några som helst bekymmer, vare sig driftsmässigt eller apteringsmässigt.
Många här verkar gilla Moipu, men jag håller faktiskt mer på Finnskogvalsen. Skruva ner matartrycket bara så går det som tåget sen.
EcoLog Rules !!!!
Det är lika bra ni inser att ska det vara maskiner, så skla det vara EcoLog.

Användarvisningsbild
masterchief  
#18183 Min erfarenhet av Finnskogsvalsen är att de kräver relativt högt tryck om det ska gå bra och backa med dem..
Men det är bara på ett litet aggregat, kanske skillnad på större hjul.
Mätt något på dubbmärkena?
På 2004an är de på det berömda med finnskogsvalsen.

Användarvisningsbild
Spidde  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18186 Hej. Måste bara del med mig av mina erfarenheter kring moipu vs. finnskogavalsen.
Moipuhjulen drog bra men glappade ur rätt rejält i fästena och plattorna gick av 3 ggr. Så vi bytte till nya finnskogavalsar och efter det så blev det inte en timmes mek med matarhjul igen.
Draget var det inte någon större skillnad på direkt. Något sämre drag på backmatningen upplevde jag inte. Vi fick ställa ner trycket lite grann. Dubbskadorna däremot blev det skillnad på. Mindre djup med finnskoga. Aggregatet var ett sp 451LF.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18188 Vi är då inte direkt imponerade av finnskogsvalsen. Som sagt lär man ställa upp trycket mycket för att de ska gå bra att backa med. Det är till och med deras rekomendationer.
Kanske är mer skillnad på 4 wd aggregat än 2 wd,vad vet jag.
Har sett LM 5000 med både och,lär säga att de såg då ut att vara skillnad. Men det kan ju vara att aggregatet inte var rätt inställt heller..

Avatar Fallback
ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22152 http://www.moisioforest.com/Wheels.aspx?lang=se

Dom vill jag ha på 758an :!:

Användarvisningsbild
Lill Junior  
#22822 Har aldrig kört med moupi, men med finnskogs valsen. Fungerar klockrent på Rottne EGS 700. Har inga problem alls, varken framåt lr bakåt. Däremot suger orginalhjulen på rottnes aggregat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).