Avverkning (slutavverkning)

pris på slipning

23 inlägg 28509 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

pris på slipning

Hammaren  
#214482 Hallå alla maskinägare, tänkte höra vad ni får betala för slipning av era skördarkedjor. fast pris? per länk? mängdrabatt? Tacksam för svar!! :???:



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: pris på slipning

värmSkog  
#214502 Tror jag betalade 80 öre per drivlänk senast

Användarvisningsbild

Re: pris på slipning

Hammaren  
#214514 Ok. Tack för svar! Är det inkl,moms?

   TS
Användarvisningsbild

Re: pris på slipning

värmSkog  
#214542 Törs inte svara på om det var med eller plus moms. Den som slipar åt mig har det som hobby på helger och nån kväll i veckan efter sitt jobb, så det kan ju hända att en som slipar på heltid tar mer

Användarvisningsbild

Re: pris på slipning

finskpinne  
#214593 Jag slipar mina kedjor själv men en som jag vet har en slipningsfirma tar 3,1 €/st. (inkl. 24 %moms) I det priset ingår tvätt, slipning, slipning av ryttarna, inoljning, slipning av drivlänkar och dessutom hämtar han kedjorna och levererar dom tillbaks till dig med en egen budbil. Dom kör en viss rutt hela tiden och stannar till vid alla sina kunder.

Avatar Fallback

Re: pris på slipning

ollonet  
#214595 betalar 47 öre/drivlänk. Han hämtar o lämnar samt slipar ryttarna.
Ingen ide att slipa själv för 35 spänn kedjan. ;)

Användarvisningsbild

Re: pris på slipning

Hammaren  
#214599 Ok! Verkar vara stor variation.

   TS
Användarvisningsbild

Re: pris på slipning

finskpinne  
#214601 Tar inte lång tid att slipa en kedja. Maskinen sköter ju det automatiskt. Jag behöver ju bara lägga i kedjan så sköter maskinen resten. Medan den slipar kedjorna så kan jag göra annat. Slipade just 5 kedjor på samma gång som jag slipade och fixade till ett krokigt svärd. Ganska bra timpeng om man räknar med att jag annars skulle betalat 15,5 € för dom få kedjorna. Om man ska tjäna in dom 15,5 € NETTO så blir det nog till att hugga några kubik extra. Så jag kan åka hem lite tidigare imorgon då istället! :grin:

Jag tror iaf att folk inte ids skicka iväg en kedja som bara är "lite" slö utan man kör lite för länge med den och på det viset tappar produktion och bränsleförbrukningen höjs. När jag har slipen själv så direkt jag märker att jag inte har maximala kapförmågan så går jag ut och byter kedja, då har man alltid en riktigt fräsch kedja. För det tar inte många sekunder för mig att kasta på kedjan på slipen för att göra den som ny. Men om man betalar nån annan för att slipa så kostar det ju lika mycket oberoende om den är bara lite ofräsch eller om den är riktigt ovass. Det är dyrt att köra med en "nästan vass kedja". För att inte tala om kapsprickor i stockar...

Användarvisningsbild

Re: pris på slipning

värmSkog  
#214639 Ja det var väldig variation.. vad har du för slip Fiskpinne?

Avatar Fallback

Re: pris på slipning

rikard_e  
#214640 Of topic, men vad borde man då ta för att handfila motorsågkedjor åt andra?

Användarvisningsbild

Re: pris på slipning

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214646
rikard_e skrev:Of topic, men vad borde man då ta för att handfila motorsågkedjor åt andra?


Kan man inte fila sin motorsågskedja själv. Då ska man nog inte hålla i en motorsåg. :???:

Användarvisningsbild

Re: pris på slipning

finskpinne  
#214744 Jag har en sån här.

Bild

Användarvisningsbild

Re: pris på slipning

anersimyra  
#221502
värmSkog skrev:Ja det var väldig variation.. vad har du för slip Fiskpinne?
. FISKPINNE :surp: :surp:

Avatar Fallback

Re: pris på slipning

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221506 Hah, fiskpinne :)

Såg två Grindy till salu här på byn för 10.000 inkl moms, måtte väl vara billigt om dom är funktionsdugliga?
Vem blir först?

http://www.blocket.se/orebro/Grindy_Sag ... w=1&last=1

Användarvisningsbild

Re: pris på slipning

värmSkog  
#221530
anersimyra skrev:
värmSkog skrev:Ja det var väldig variation.. vad har du för slip Fiskpinne?
. FISKPINNE :surp: :surp:


hoppsan blev lite fel där :oops: aja det var ju kul iaf :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).